رشد ۱۰ هزار درصدی مزبار در ۲ سال

نشست خبری استارتاپ مزبار با تاکید بر ظرفیت‌های یک بازار ۱ میلیارددلاری برگزار شد

نشست خبری استارتاپ مزبار؛ با حضور مدیران این مجموعه و اهالی رسانه برگزار شد.  به گفته ایمان ضیایی، مدیرعامل و بنیان‌گذار این استارتاپ، مزبار با سرمایه‌گذاری شخصی شروع به کار کرده اما در سال ۹۷، سرمایه ۳ میلیارد تومان از انجل اینوستور دریافت کرد و راند بعدی سرمایه‌گذاری نیز تا پایان سال ۹۹ انجام خواهد شد.

ضیایی حجم بازار صنعت پذیرایی را یک بازار ۱ میلیارد دلاری می‌داند و می‌گوید طبق تحقیقاتی که کرده‌اند، از هر فرد ساکن در تهران، به صورت متوسط در هفته ۳۰ هزار تومان پذیرایی می‌شود.

به گفته ضیایی این استارتاپ در دو سال و نیم فعالیت خود چالش‌هایی زیادی را از سر گذرانده است و جهش ارزی سال ۹۷، آسیب‌های جدی به این پلتفرم وارد کرد، همچنین با وجود اینکه ۸۵ درصد کاربران مزبار از تلفن همراه ‌ios استفاده می‌کنند، با مشکلاتی که برای سیب‌اپ به وجود آمد، بار دیگر این استارتاپ در شرایط بحرانی قرار گرفت، اما مدیرعامل مزبار می‌گوید ضربه سهمگین را کرونا به این استارتاپ وارد کرد و باعث کاهش ۸۵ درصدی فروش آن‌ها شد.

به گفته مدیرعامل مزبار با وجود اتفاق‌های ناخوشایندی که ردنیمه دوم سال ۹۸ افتاد اما نمودار رشد این کسب‌وکار قبل از این اتفاقات خیره‌کننده بوده است و در فاصله آبان ۹۶ تا آبان ۹۸،‌ مزبار رشد ۱۰هزار درصدی داشته است.

ضیایی درباره تاثیر کرونا بر این کسب و کار هم بیان کرد: «در حال حاضر ۱۸ نفر در تیم محصول و ۹ نفر در تیم اجرایی مزبار مشغول فعالیت هستند. با توجه به کاهش شدیدی که کرونا و ضربه‌های اقتصادی برای مزبار در پی داشت، تعدیل نیرو انجام ندادیم و صرفا قرارداد نیروهایی که در اسفند ماه همکاری‌شان به اتمام می‌رسید تمدید نشده است.»

مزبار مارکت‌پلیس صنعت پذیرایی شد

بنیانگذار مزبار خبر از تبدیل شدن این استارتاپ به مارکت‌پلیس داد و گفت: «همه بازیگران صنعت پذیرایی چه در قالب محصولات و چه در قالب خدمات می‌توانند در این مارکت‌پلیس حضور داشته باشند و از طریق این پلتفرم محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند. مارکت‌پلیس مزبار فعلا به شهروندان استان تهران و البرز در زمینه محصولات و خدمات، خدمات می‌دهد و به مردم کل کشور در زمینه محصولات خدمات‌رسانی خواهد کرد.»

بنیان‌گذار این استارتاپ درباره زمینه‌های فعالیت مزبار در حوزه آفلاین و برنامه‌های آینده آن گفت: « من اعتقاد دارم کسب‌وکاری که آنلاین فعالیت‌ می‌کند هم ‌می‌تواند در بخش آفلاین فعالیت کرده و رشد کند. مزبار با شناخت صحیح از بازار و مشتریان و با بودجه منطقی و هدفمند توانست به مشتریان مناسب دسترسی داشته باشد.»

مزبار نمونه خارجی ندارد

ضیایی درباره درباره همتای خارجی این استارتاپ گفت: «همانطور که مشخص است پایه و اساس مزبار سفارش انواع فینگرفود، خشکبار و… به‌‌صورت آنلاین است. براساس آخرین مطالعات و تحقیق‌های ما در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا سامانه‌ای به‌ این صورت وجود نداشت. درواقع می‌توان گفت که مزبار برپایه یک نیاز مبتنی بر ذات ایرانی که عمدتا بدون برنامه دور هم جمع می‌شوند، شکل گرفته است. یکی از بخش‌های مزبار، بخش آجیل و خشکبار است که این بخش قابلیت ورود به بازار بین‌المللی را دارد.»

لاجستیک پذیرایی با هر خدمت دیگری فرق می‌کند

در بخش دیگر این نشست، طاها هاشمی، مدیر بخش عملیات مزبار، با اشاره به روش‌های منسوخ شده لجستیک و انبارداری گفت که به دنبال مدل‌های نوین برای ارائه سایر خدمات از جمله برای مارکت‌پلیس خود هستند.

هاشمی در ادامه با توجه به حجم سفارش‌هایی که مزبار در طول هفته تجربه می‌کند؛ توضیح داد: «میانگین سفارشات مزبار در ماه بین ۸۰۰ تا ۲۰۰ سفارش است. در روزهای آخر هفته و تعطیلات حجم بالای سفارش‌ها وجود دارد. به علت ماهیتی که صنعت پذیرایی دارند، کاربران انتظار تحویل سفارش در کمترین زمان دارند. در بازه ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب پنجشنبه‌ها، ثبت سفارش برابر است با سفارش‌ها از شنبه تا سه‌شنبه؛ تعدادی راننده ثابت برای مزبار استخدام کردیم اما برای مدیریت اضافه سفارش‌ها در پایان هفته از رانندگان بیکار سازمان‌ها استفاده می‌کنیم.»

به گفته هاشمی مزبار رضایتمندی ۹۸ درصدی در بسته بندی، ۹۴ درصدی از تحویل در زمان مناسب و ۹۶ درصدی از کیفیت مزبار مشتریان را در این مدت تجربه کرده است.

نشست خبری استارتاپ مزبار با پرسش و پاسخ خبرنگاران درباره برنامه‌های این پلتفرم در آینده به پایان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.