رشد ۳۰ درصدی مراجعه‌ به مراکز درمانی بعد از تعطیلات نوروزی

ابوالفضل ساجدی، بنیان‌گذار پذیرش۲۴ در گفت‌وگو با آی‌چیزها از نگرانی‌های خود از روند افزایش مراجعه‌ به مراکز درمانی می‌گوید

نزدیک به دو ماه است که ورود ویروس کرونا به کشور تایید شد، در این دوران تدابیر زیادی برای مقابله و پیشگیری انجام شده که یکی از این اقدامات، تلاش‌های شبانه‌روزی استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف، به‌خصوص استارتاپ‌های حوزه سلامت است. این استارتاپ‌ها با فعالیت در حوزه‌های تولیدمحتوای آموزشی، مشاوره آنلاین، تست آنلاین کرونا، به کمک دولت آمدند تا به مردم آموزش‌های لازم را بدهند و تا جای ممکن از مراجعه حضوری به مراکز جلوگیری شود. پیش‌تر گزارشی از معرفی‌ استارتاپ‌های سلامت توسط آی‌چیزها منتشر شده است که از اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

یکی از طرح‌هایی که از اوایل فروردین‌ماه ۹۹ توسط ستاد اجرایی مقابله با کرونا اجرا شد، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بود که طبق گزارش اپلیکیشن بلد از اوایل اسفند تا پایان تعطیلات، مراکز درمانی کاهش ۸۱ درصدی مراجعه سرپایی را تجربه‌ کرده‌اند. اما طبق آمارهای داشبورد پذیرش۲۴، با پایان تعطیلات نوروزی یعنی از ۱۶ فروردین، مراکز درمانی رشد ۳۰ درصدی نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند.

این درحالی است که به گفته ابوالفضل ساجدی، بنیان‌گذار پذیرش۲۴، که یک پلتفرم نوبت‌دهی آنلاین است، در دو هفته اول اسفند شاهد کاهش ۵۰ درصدی مراجعه‌کنندگان به این مراکز بوده و این ریزش تا پایان تعطیلات ادامه داشته است. این مراکز در هفته دوم فرودین ۹۹، کمترین میزان مراجعه، تقریبا کاهش ۹۰درصدی را تجربه کرده‌اند. بر اساس همین آمار ، قبل از شیوع کرونا ۵۰هزار مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها توسط این پلتفرم ثبت شده است.

مطالب مرتبط: دست‌وپنجه نرم‌کردن کسب‌وکارها با ویروس کرونا

به‌گفته بنیان‌گذار پذیرش ۲۴، این پلتفرم به‌طور کلی با ۲۰ استان کشور همکاری می‌کند. او در این باره به آی‌چیزها توضیح داد: «کلیه بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دولتی ۱۵ استان، به‌صورت کامل در این بستر فعالیت دارند و با توجه به اینکه ۱۰۰ شهر کشور به‌صورت کامل تحت پوشش پذیرش ۲۴ هستند، می‌توان گفت جامعه آماری داشبور پذیرش۲۴، بر اساس ۴۰ درصد مراکز درمانی دولتی است.»

ساجدی با تاکید بر اینکه این آمار تنها از مراجعه‌کنندگان سرپایی به بیمارستان‌ها، درمانگاه، درمانگاه بیمارستان‌ها، کلینیک یا مطب‌ها است، اعلام کرد که اگر این روند ادامه داشته باشد تا هفته بعد شاهد افزایش ۵۰ درصدی مراجعه به این مراکز خواهیم بود که این موضوع بسیار نگران کننده است. او در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های سرپایی از طریق راه‌های دیگر قابل درمان هستند، افزود: «با توجه به اینکه این مراکز آلوده هستند، مراجعه‌ به مراکز درمانی باعث انتقال بیماری خواهد بود، بهتر است تا جای ممکن از رفتن به این مراکز پرهیز کرد و از راه‌های دیگر مشکل خود را حل کرد. برای مثال پلتفرم‌های هستند از جمله پذیرش ۲۴ که در این دوران مشاوره آنلاین رایگان انجام می‌دهند. افراد می‌توانند در این دوران ویزیت آنلاین شوند و اگر لازم بود به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

گفتنی است که با شیوع بیماری کرونا در کشور، رفتارها و قوانین تغییر کرده‌اند و تعطیلات نوروزی هم به شکل متفاوتی با سال‌های پیش برگزار شد. اما پایان تعطیلات، پایان کرونا نیست و شرایط بحرانی همچنان پابرجاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.