رشد ۴ برابری فروش میوتون در روزهای کرونایی

پویا پورداد، بنیان‌گذار میوتون در گفت‌وگو با آی‌چیزها از راه‌اندازی این استارتاپ و چالش‌های این حوزه می‌گوید

میوتون برای مشهدی‌ها آشناست و چندوقتی است بعضی‌ از آن‌ها خرید میوه‌شان را به میو‌تون می‌سپارند. کسب‌وکار پویا پورداد ۳۱ساله که حالا رونق را به خود می‌بیند و حتی به این فکر افتاده میوه مجالس، کنفرانس‌ها و سیمنارهای ارگان ‌و نهادها را هم به‌عهده بگیرد. میوتون فروش آنلاین میوه است و به مشتری‌ها کمک می‌کند بدون صرف انرژی و وقت، میوه باکیفیت بخرند. پویا در دانشگاه حساب‌وکتاب کردن را خوب آموخت و شد فارغ‌التحصیل رشته حسابداری، اما برای کسب‌وکارش باید از برنامه‌نویسی سر در می‌آورد برای همین دوره‌های ابتدایی برنامه‌نویسی را آموخت و حال به هر دو آن‌ها علاقه‌مند است. به باور پویا، هم حسابداری و هم برنامه‌نویسی به کسب‌وکارش کمک زیادی کرده است. در ادامه پویا پورداد از کسب‌وکار آنلاین‌اش برایمان می‌گوید.

از چرایی و چگونگی تولد میوتون بگویید.

خریدکردن سخت‌ترین کار دنیا بود برای من بود، حتی خرید لباس که برای بیشتر آدم‌ها کار جذابی است برای من سخت‌ترین کار بود تا جایی که اولین مغازه، اولین لباس را انتخاب می‌کردم. همین حس تنبلی و تنفر از خرید، جرقه ایده راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین بود تا به آدم‌هایی که مثل من فکر می‌کنند، کمک کنم. خرید میوه و نان برای امثال من زجرآور است.

با وجود تخصص حسابداری چطور وارد دنیای کسب‌وکار شدید و این ریسک را پذیرفتید؟

ایده شکل گرفت، اما نیاز بود برنامه‌نویسی را بیاموزم، بنابراین یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کردم. تیم را تشکیل دادیم و کار استارت خورد.

کسب‌وکار آنلاین‌تان از همان ابتدا فروش میوه بود؟

اول فروش آنلاین نان بود، اما از همان شروع با مشکلاتی روبه‌رو شدیم تا اینکه شکست را قبول کردیم. به گمانم سال ۹۶ بود؛ کسب‌وکاری به نام سبداستور. روش کارمان این‌طور بود که با نانوایی‌های سطح شهر قرارداد بسته بودیم و تقاضای مشتریان را از آن‌ها تامین می‌کردیم.

بعد از شکست در کسب‌وکار نان، ایده خرید آنلاین میوه چطور شکل گرفت؟

شکست در نان ناامیدمان نکرد، تنها باتجربه‌تر شدیم. تیمی که کار را با آن‌ها شروع کردیم قبل از این در عرصه میوه فعالیت می‌کردند با کمک و تجربه این دوستان وارد کار فروش میوه‌ آنلاین شدیم. کارمان را از اول مهر شروع کردیم.

سرمایه‌گذاری برای شروع کار کمک‌تان کرد، بعد از ماه‌ها فعالیت به نقطه سربه‌سر نزدیک شده‌اید؟

یکی از شرکا، سرمایه‌گذار است. میوتون تیمی ۱۵نفره است که ۶نفر آن سرمایه‌گذار و  هیئت‌مدیره‌ هستند. بله به نقطه سربه‌سری رسیدیم. میوتون هم سایت و هم اپلیکیشن دارد.

تا به امروز میوتون چه چالش‌هایی را پشت‌سر گذاشته است؟

چالش‌ها زیاد بوده است. برداشتن هر قدم در این کسب‌وکار، چالش است. درواقع مشاوران کارهای نوظهور کم هستند. کسب‌وکارهای آنلاین هم آزمون و خطاست و هم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. ما ۶ماه برنامه‌ریزی کردیم و هر برنامه‌ای را در مقیاس کوچک امتحان می‌کردیم تا از صحت آن اطمینان پیدا کنیم تا کار را ادامه دهیم. بدون برنامه‌ریزی شکست حتمی است.

میوه، کالایی فاسدشدنی است. میوتون این مشکل را چطور از پیش‌ رو برمی‌دارد؟

ما سردخانه صنعتی داریم و از باغدار خرید می‌کنیم. طبیعتا هر کاری در ابتدا زیان دارد ما برای پایین آوردن زیان، خرید کمتری داشتیم. در ابتدا به‌عنوان مثال، دوکیلو میوه می‌خریدم و می‌فروخیتم، درواقع با بالارفتن سفارش خرید، ما هم خریدمان را افزایش می‌دادیم. هرچند کار ریخت‌وریز دارد، اما می‌توان ضریب زیان را پایین آورد.

در برهه‌ای که قطعی اینترنت را داشتیم مشکل را چطور کنترل کردید؟

فعلا از سود خود کم کردیم. نمی‌توانیم به مردم فشار وارد کنیم برای همین هزینه‌های خودمان افزایش یافته است و با سود کمتر کار می‌کنیم. خیلی سریع سرورمان را از آلمان به ایران منتقل کردیم و خوشبختانه ریزش نداشتیم.

کرونا چه تاثیری در عملکرد فروش میوتون داشت؟

در دوران کرونا به علت قرنطینه، مردم به خرید آنلاین روی آوردند و همین موضوع در کسب و کار ما هم تاثیر زیادی داشت و ما رشد ۴ برابری را تجربه کردیم. اما این رشد دوام زیادی نداشت و از ماه رمضان تا به امروز، دوباره فروش میوتون به قبل از کرونا برگشته است با رشد بسیار کم یک درصدی.

دیدگاه مردم به خرید آنلاین میوه چطور است؟

متقاعدکردن مردم کار سختی است. مردم با دید منفی خرید می‌کنند. درواقع انتظارات از خرید آنلاین بالاست. فردی که سنتی خرید می‌کند اگر میوه خرابی هم میان خریدش ببیند به نظرش طبیعی است، اما در خرید آنلاین این موضوع را قبول نمی‌کند، در حالی که قیمت همان قیمت خرید سنتی است و ارسال هم هزینه‌ای ندارد.

 میوتون در مشهد رقیبی به خود می‌بیند؟

متاسفانه در مشهد رقیب نداریم. رقیب کمک می‌کند، پیشرفت کنیم. کار انحصاری، آدم را تنبل می‌کند در حالی که رقابت، آدم را رشد می‌دهد. اما معتقد هستم که اگر میوتون در تهران بود می‌توانست رشد بیشتری داشته باشد. برای مثال در دوران کرونا ما مشتریان زیادی از تهران داشتیم که مجبور شدیم تا عودت بدهیم.

به استارتاپ جدیدی فکر می‌کنید؟

به استارتاپ جدید فکر می‌کنیم، اما الان نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم.

از نمونه‌ خارجی‌ الگوبرداری کرده‌اید؟

بیزینس‌مدل ما بی‌توسی است. امکان دارد کشورها و شهرهای دیگر کارهای مشابه ما انجام دهند، اما ما از هیچ نمونه‌ای الگوبرداری نکرده‌ایم و تمام کار براساس تحقیق و خلاقیت خودمان بوده است.

گفت‌وگو: مریم مهداد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.