رشد ۶۰۰ درصدی فروش آنلاین اصفهان در دوران کرونا

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از رویکرد استارتاپ‌ها در دوران کرونا از شهرهای اصفهان، مشهد، یزد، خوزستان و شیراز

چند ماهی از ورود شیوع بیماری کرونا به کشور می‌گذرد و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها هم از بین نخواهد رفت و باید آن را به عنوان بخش جدا ناپذیر زندگی بپذیریم. این بیماری و تاثیر آن بر  ۱۸۰کشور جهان از پاندمی جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده است. کرونا و به دنبال آن طرح‌های پیشگیری از این بیماری مانند قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و … آسیب‌های جدی به کسب‌وکارها وارد کرد. اما از سوی دیگر اعتماد مردم به فضای آنلاین بیشتر شد و بسیاری از کسب‌وکارها توانستند رشد چشمگیری را تجربه کنند.

طبق گزارش به دست آمده از کسب و کارهای آنلاین عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، بسیاری از کسب و کارهای کوچک در شهرستان‌ها آمادگی مواجهه و بستر مناسب استفاده از این فرصت را نداشتند.

طبق این گزارش حوزه خرید آنلاین بلیت و رویداد آنلاین با ۲۷۵ درصد رشد در رتبه اول و حوزه عرضه کالا و مواد غذایی با ۱۲۱ درصد رشد در جایگاه دوم از رشد کسب‌وکارهای آنلاین قرار دارند. همچنین ویدئو و رسانه با رشد ۵۵ درصدی، حوزه عرضه محصولات دیجیتال، ۳۲ درصد و حوزه مشاور پزشکی با رشد۲۲ درصدی روبرو بوده‌اند. همچنین همان‌طور که انتظار می‌رفت با توجه به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی حوزه گردشگری با کاهش ۹۷ درصدی بیشترین آسیب را از این دوران دیده است. حوزه خدماتی نیز با ۸۶درصد، تبلیغات آنلاین با ۵۵درصد و مسکن با ۱۵ درصد کاهش رشد همراه بوده‌اند.

حوزه‌هایی چون سفارش آنلاین غذا با ۶۰درصد و تاکسی آنلاین با ۵۵درصد کاهش تقاضا دوران سختی در دوران کرونا داشتند.

این گزارش که شامل کسب‌ و کارهای شهرهایی چون اصفهان، مشهد، یزد، خوزستان و شیراز می‌شود نشان می‌دهد که حوزه‌هایی مانند عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین با افزایش حجم سفارشات روبرو بودند و توانستد در این ایام به مردم خدمت‌رسانی کنند. اما کسب و کارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری ، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین، مسکن و سفارش آنلاین غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارشات روبرو بودند که بسیاری از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو و یا در بعضی از شهرها تعطیلی کسب و کارشان شدند.

طبق گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، شهر اصفهان که با ۱۲۷ کسب وکار عضو اتحادیه کسب و کار های مجازی بعد از تهران جایگاه دوم تعداد کسب و کار  های عضو را دارد توانست با رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در حوزه عرضه کالا و مواد غذایی بیشترین رشد حجم سفارشات را نسبت به شهرهای دیگر داشته باشد. همچنین اصفهان بیشترین رشد را در حوزه عرضه لوارم دیجیتال را دارد. اما در عین حال مانند بیشتر کشورها کسب و کار های حوزه‌های خدماتی، گردشگری و تاکسی‌های آنلاین با کاهش چشم‌گیر حجم سفارشات مواجه بودند.

طبق اطلاعات به دست آمده از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، حوزه گردشگری در مشهد، پایتخت مذهبی ایران پس از شیوع ویروس کرونا در کشور با کاهش ۱۰۰ درصدی روبرو شده است. همچنین حوزه خدماتی و تاکسی‌های آنلاین هم به ترتیب کاهش ۸۰ و ۳۵درصدی را تجربه کرده‌اند. کسب‌وکارهای آنلاین در حوزه کالا و مواد غذایی نیز رشد درصدی داشتند.

گیلان هم مانند شهرهای دیگر در حوزه گردشگری کاهش ۱۰۰ درصدی را تجریه کرده است که با توجه به اینکه این شهر یکی از شهرهای پرطرفدرا برای مشافرت در میان مردم ایران است آسیب زیادی به کسب‌وکارهای این حوزه وارد شده است. این شهر در حوزه خدماتی نیز کاهش ۹۰درصدی و در تاکسی‌های آنلاین کاهش ۵۰درصدی را تجربه کرده است. برخلاف شهرهای دیگر گیلان در حوزه عرضه کالا و موادغذایی تنها رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

خوزستان یکی از شهرهای جنوبی است که به علت شیوع بیماری کرونا این روزها در وضعیت قرمز به سر می‌برد. از نظر آماری به مانند شهرهای گیلان و مشهد، کاهش ۹۰درصدی در حوزه خدمات و ۵۰ درصدی درحوزه تاکسی‌های آنلاین تجربه کرده است. همچنین در دو حوزه عرضه کالا و مواد غذایی و عرضه محصولات دیجیتال رشد ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، کسب‌وکارهای شیراز در دو حوزه گردشگری و خدماتی کاهش ۱۰۰ درصدی و در دو حوزه رزرو و نوبت‌دهی پزشکی و تاکسی‌های آنلاین کاهش ۵۰درصدی را تجربه کرده است. همچنین در دو حوزه عرضه کالا و موادغذایی و عرضه محصولات دیجیتال مانند شهرهای دیگر به ترتیب رشد ۵۰ و ۱۰۰ داشته است.

رشد برخی از کسب‌وکارها در دوران کرونا از اینجا بخوانید

رشد ۴برابری سوپرمارکت اسنپ

رشد ۸۰ درصدی آداک آکادمی در دوران کرونا

رشد ۱۰۰ درصدی دفتر شما در دوران کرونا

کاهش ۸۱ درصدی مراجعه به مراکز درمانی در زمان شیوع کرونا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.