رصد نیروهای بیرون سازمان‌تان را به سیتی‌ترکر بسپارید

مصاحبه با حسن صانعی‌فر، بنیانگذار استارتاپ سیتی‌ترکر

سیتی‌ترکر، استارتاپی برای مانیتورینگ هوشمند و مدیریت وظایف نیروهای متحرک بیرون از سازمان است. حسن صانعی‌فر، بنیانگذار و مدیر اجرایی این استارتاپ، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته دیتاساینس در فرانسه گذارنده است. نزدیک به چهار سال در اکوسیستم فرانسه در قالب مدیر نوآوری و مدیر محصول کار کرده‌است و تجربه همکاری با ۳ استارتاپ فرانسوی را در کارنامه خود دارد.

نزدیک به ۵ سال است که به ایران برگشته و ۲ سال است تصمیم گرفته استارتاپ خودش را راه‌اندازی کند. با او به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی و استارتاپ سیتی ترکر بگوید. رقیه صانعی‌فر، با تجربه فعالیت در مدیریت امور مشتریان ایرانسل و خدمات انفورماتیک، مسئول امور مشتریان سیتی‌ترکر است و مهدی صانعی‌فر هم که ۱۰ سال جز مدیران شبکه بانکی کشور بوده‌ و در طراحی سیستم‌های پرداخت تجربه دارد، در حال حاضر توسعه بازار سیتی ترکر را برعهده دارند.

ایده سیتی ترکر چگونه شکل گرفت؟

سیتی ترکر، در واقع نوعی فامیلی بیزینس هست، من به همراه خواهر و برادرم این بیزنس را راه انداختیم. ایده سیتی ترکر درطی چند جلسه که ما با  شرکت‌های بانکی داشتیم شکل گرفت و بعد به سایر حوزه‌ها توسعه پیدا کرد. خدمات ما برای شرکت‌هایی که نیروهای میدانی دارند مثل نیروهای خدمات در محل، نیروهای پشتیبانی، نیروهای بازاریاب، شبکه حمل‌ونقل یا لجستیک شهری یا شبکه توزیع و پخش کالا ارائه می‌شود.

این شرکت‌ها مشکلاتی دارند از جمله اینکه، نیروهایشان را نمی‌توانند به‌صورت بهینه مدیریت کنند، نمی‌دانند نیروها در لحظه کجا هستند، چه زمانی به سرکار می‌رسند، چه زمانی کار را انجام می‌دهند و یا در طول روز چه مسیری را طی می‌کنند. شرکت‌های پخش نیز مشکلاتی دارند مثلا ویزیتور در طی روز باید ۱۰ مکان را ویزیت کند ولی نمی‌داند از کجا شروع کند و به کجا برود که کمتر در ترافیک بماند، سریعتر برسد و بتواند در زمان بهینه‌تری، همه جا را ویزیت کند یا حتی بحث توزیع هوشمند نیروها نیز مطرح است. برای مثال شرکتی که ۱۰ نماینده دارد و مشتری‌هایش در سطح شهر پخش هستند نمی‌داند کدام نماینده را برای کدام لوکیشن بفرستد. برای مثالی دیگر ، مشتری یک شبکه تحویل کالا می‌گوید بین ساعت ۱۲-۱۰ کالا را تحویل بده. ولی به این دلیل که مسیر بهینه نیست و پارامترهایی مثل ترافیک در نظر گرفته نمی‌شود و هوشمند برنامه‌ریزی نمی‌شود معمولا مامور پیک یا زودتر می‌رسدیا دیرتر و این مشکل را ما حتی در ای کامرس‌های بزرگ کشور هم می‌بینیم.

این قبیل مشکلات هزینه‌های عملیاتی بالایی را به استارتاپ‌ها تحمیل می‌کند، مدیریت بهینه اتفاق نمی‌افتد و در نهایت منجر به نارضایتی مشتری می‌شود. وقتی در این شرکت‌ها این مشکل را دیدیم کم‌کم، جرقه زده شد که این نیاز جدی در بازار است و ما می‌توانیم به عنوان یک استارتاپ که در حوزه B2Bو سرویس‌های لوکیشن بیس فعالیت دارد این مشکلات را برطرف کنیم.

استارتاپ سیتی ترکر مشابه خارجی هم دارد؟  

سیتی‌ترکر چندین نمونه جهانی دارد که به صورت کلاسیک اینکار را انجام می‌دهند، یعنی به کمک سخت افزار و دستگاه‌های جی‌پی‌اس اینکار را انجام می‌دادند اما مزیت‌های هوش‌مصنوعی و ارزش افزوده نرم‌افزاری را نداشتند. یک استارتاپ استرالیایی هم وجود دارد به نام اسکیدولو که جدیدا در سیلیکون ولی ساکن شده‌است و شبیه به استارتاپ ما فعالیت می‌کند، جز استارتاپ‌های خیلی موفق است و توانسته است ۲۸ میلیون دلار راند B از مایکروسافت ونچر سرمایه جذب کند.

سیتی ترکر چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سیتی ترکر چند امکان مختلف را در اختیار افراد قرار می‌دهد. یکی از آن‌ها رهگیری و رصد نیرو است. در واقع ما نقشه‌ای را روی سامانه یا اپلیکشین موبایل در اختیار مدیران قرار می‌دهیم که می‌توانند روی نقشه موقعیت دقیق نیروها و وضعیت کاری آن‌ها در لحظه، مسیری که نیروها در طول روز طی کردند، نقاط توقف، میزان توقف در هرنقطه و توزیع کارها در سطح شهر را بینند. از سوی دیگر یک سیستم مدیریت وظایف سازگار با نیروهای میدانی در اختیارشان قرار می‌دهد.

مدیران می‌توانند تسک‌ها را تعریف کنند و این تسک‌ها به‌صورت دستی و هوشمند بین نیروها توزیع خواهدشد، نیروها با دریافت نوتیفیکیشن خبردار می‌شوند کار جدید دارند و برروی اپلیکشین لیست کارهایشان را با جزئیات دریافت می‌کنند و درنهایت موقعیت کار را روی نقشه می‌بینند. به طور مثال سازمان‌هایی که کارهای دوره‌ای دارند مثلا ویزیتوری دارند که هر یکشنبه باید کاری را انجام دهد این کار در سیستم به‌صورت دوره‌ای تعریف می‌شود وبه‌صورت اتوماتیک در سیستم ساخته می‌شود. روی اپلیکیشن نیروها، مسافت طی شده، شروع و پایان کار، مقصد، زمان رسیدن به محل کار  و تمام اطلاعات انجام کار ذخیره و برای مدیران ارسال می‌شود.

از طرفی برای هر نیرویی لیست کارهای روزانه‌اش را می‌گیریم و براساس پارامترهای مختلف مسافت، ترافیک، اولویت انجام کار و یا ساعتی  که باید کار انجام شود. برنامه‌ریزی برای اولویت انجام کارها به نیرو ارائه می‌دهیم. هدف از ارائه این برنامه پیمودن کمترین مسافت، مصرف سوخت کمتر و انتخاب مسیر بهینه است.

مشکل اصلی ما با بیمه است ، بیمه هیچگونه شناختی از سیستم استارتاپی و فضای کار اشتراکی ندارد. مشکل دیگر بحث مالیات است علیرغم شفافیت ما در نوع فعالیت، مالیات به‌صورت عرفی هزینه دریافت می‌کند و توجهی به زیاندهی دفاتر ما در ۲سال اول ندارد. تعامل بانکی معضلی دیگر است، در  صورت جذب سرمایه‌گذار خارجی هیچ پولی را نمی توان حداقل به‌صورت قانونی به داخل کشور منتقل کنیم.

فرآیند ارائه خدمات سیتی‌ترکر به چه صورت است؟

فرآیند کار  با سیتی‌ترکر خیلی ساده است. مدیران بعد از ثبت‌نام بر روی سایت سازمانشان را ایجاد می‌‌کنند و نام سازمان واطلاعات آن را وارد می‌کنند و در مرحله بعد اطلاعات کارمندها را با شماره تلفن‌هایشان در داخل پنل مدیریت اضافه می‌کنند، یک پیام برای همه افراد ارسال می‌شود مبنی بر اینکه شما به اپلیکیشن سیتی‌ترکر اضافه شدید و کارمندها اپلیکیشن را از بازار دریافت می‌کنند.

نیروها برای استفاده از پلتفرم سیتی ترکرهزینه‌ای نمی‌پردازند و مدیران از زمان ثبت‌نام تا ۱۴ روز به‌صورت رایگان از تمام امکانات اپلیکشین به‌صورت نامحدود استفاده کنند. بعد از ۱۴ روز متناسب با امکانات مورد نیاز و نیروهایشان ۴ پلن متفاوت برا اشتراک ماهانه دریافت می‌کنند. که به‌ازای هر کاربر در ماه، هر پلن قیمتی دارد. البته اشتراک‌های ۶ ماه و ۱۲ ماه داریم.

با چند بیزنس تا امروز کار کرده‌اید؟

نسخه اولیه سیتی‌ترکر در فروردین ۹۸ با بازار آمد و بعد از اعمال بخشی تغییرات نسخه دوم که شباهت بیشتری به نیاز مشتری داشت در تیر ۹۸ارائه شد و به همین خاطر از لحاظ جذب بازار می‌توان در سه ماه اخیر صحبت کرد. در این سه‌ماه ۵۸ سازمان ثبت‌نام کردند یعنی حداقل به‌صورت آزمایشی از سیتی ترکر استفاده کردند، نزدیک به ۲۰ درصد از آن‌ها اشتراکشان را تمدید کردند و ۳ سازمان اشتراکشان را به‌صورت ۶ ماهه تمدید کردند. با بخشی از مشتریان در نمایشگاه الکامپ آشنا شدیم.

در نمایشگاه الکمپ بالای ۱۲۰درخواست دمو داشتیم  و در دوماه بعد ا زنمایشگاه توانستیم ۱۵ دمو برگزار کنیم و از ۱۵دمو، ۷ثبت‌نامی داشتیم. می‌توان گفت بعد از هر ارائه سیتی‌ترکر حداقل ۴۰ درصد افرادی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود بر روی سایت ثبت نام می‌کنند. در حال حاضر ما با دوشرکت بانکی وارد قرارداد شدیم .

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر. من به‌واسطه تجربه‌ فعالیتی که در اکوسیستم فرانسه داشتم با شرایط راه‌اندازی استارتاپ آشنا بودم و زیاد موافق این نبودم که وارد شتاب‌دهنده شویم.  با سرمایه شخصی بنیانگذارها کار شروع شد و اولین تلاش ما برای جذب سرمایه در رویداد کافه سرمایه اتفاق افتاد.

لیلا صانعی‌فرد، بنیانگذار سیتی‌ترکر

 

 به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟ پیش‌بینی  می‌کنید چه زمانی برسید؟

۱۶ ماه بعد از جذب سرمایه درآمد کسب‌شده از هزینه‌ها پیش خواهد گرفت و بعد از ۲۲ماه درآمد تجمیعی ما از هزینه‌های تجمیعی فراتر خواهد رفت.

از چالش‌های فعالیت در اکوسیستم ایران برایمان بگویید؟

با وجود اینکه بخش عمده‌ای از محصولات سیتی‌ترکر توسط فاندرها توسعه پیدا کرده‌است، اما فواصلی برای افزایش سرعت دولوپر، نیرو جذب ‌کردیم و در زمینه جذب نیروی دولوپر با چالش‌های جدی مواجه شدیم. مشکل اصلی ما با بیمه است ، بیمه هیچگونه شناختی از سیستم استارتاپی و فضای کار اشتراکی ندارد. نیروهای ما با اینکه پاره‌وقت بودند اما زمانی که مامور بیمه مراجعه می‌کرد، گزارش تمام وقت رد تنظیم  و از ما هزینه تمام‌وقت دریافت می‌کرد.  ما باید ۱۰ها جلسه با افراد متعدد داشته باشیم و ثابت کنیم این فرد در ماه یکبار با ما همکاری می‌کند.

مشکل دیگر بحث مالیات است علیرغم شفافیت ما در نوع فعالیت، مالیات به‌صورت عرفی هزینه دریافت می‌کند و توجهی به زیاندهی دفاتر ما در ۲سال اول ندارد.  مشکل دیگر تعامل بانکی است، برای جذب سرمایه‌گذار فرانسوی بحث تحریم‌ها معضل جدی است . در  صورت جذب سرمایه‌گذار خارجی هیچ پولی را نمی توان حداقل به‌صورت قانونی به داخل کشور منتقل کنیم.  بگذریم که حس می‌کنیم برخی از استارتاپ‌ها نورچشمی دولت هستند و در یک فراخوان به‌صورت ویژه دعوت می‌شوند. مکانیزم شفافی برای انتخاب استارتاپ‌ها وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.