رقابت کاندیداهای تکراری با نام‌ها تازه در جشنواره وب

جشنواره وب و موبایل ایرانی یکی از رویدادهای اکوسیستم استارتاپی است که هر سال به معرفی برترین کسب‌وکارهای این حوزه می‌پردازد. تنوع دسته‌بندی‌های این جشنواره اگرچه تا حدی گیج‌کننده است اما شاید برای آن‌ها که به دنبال شناسایی سایت‌هایی هستند که شاید بخشی از نیازهای روزانه یا موردی زندگی خود یا خانواده‌شان را برطرف کنند لیست کاندیداهای این رقابت استارتاپی بیشتر از لیست برندگان نهایی آن کاربردی باشد.

سال‌هاست که در این جشنواره برندگان آن نام‌های تکراری هستند که هر سال جایزه‌ها را درو می‌کنند و سال دیگر با همنان خدمات و شکل و شمایل دوباره در این مسابقه شرکت می‌کنند. به همین دلیل در این گزارش برخی از دسته‌بندی‌های کاربردی‌تر و مهم‌تر جشنواره را از نظر می‌گذرانیم تا ببینیم چه کسانی و چه کسب‌وکارهایی جزو منتخبان شده‌اند. اما قبل از آن آمار و مروری بر روندی که امسال جشنواره چهاردهم طی کرده است.

سال کرونا و صیانت و دل‌و‌دماغ نداشته!

در روزهایی که طرح صیانت و سرعت اینترنت دل و دماغی برای کسب‌وکارهای اینترنتی نگذاشته اعلام شد که در چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران ۱۶۳۸ اثر شامل وب‌سایت و اپلیکیشن شرکت کردند و پس از بررسی‌های اولیه ۱۳۲۷ وب سایت وارد مرحله داوری شدند.

جلسه شورای داوری چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران در ۹ و ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ به صورت آنلاین برگزار شد و با مشخص شدن کاندیداهای چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران به کار خود پایان داد. در داوری مرحله اول برای ۳۲۵ وب سایت گزارش حذف ثبت شده بود که پس از بررسی مجدد ۴۶ وب‌سایت از پروسه داوری حذف شدند.

 

در مرحله دوم داوری که توسط شورای داوری چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران صورت گرفت نیز گروه‌ وب‌سایت‌های شخصی به دلیل نرسیدن به حد نصاب شرکت‌کننده از دور رقابت‌ها حذف شدند، همچنین ۴ وب‌سایت که در تاریخ ثبت نام فعال بودند به دلایلی نظیر فعال نبودن‌هاست یا مشکل SSL، در زمان شورای داوری از رقابت کنار گذاشته شدند.

از میان ۱۲ اثر برتر هر گروه، ۵ اثر توسط اعضای شورای داوری انتخاب شدند و به مرحله سوم داوری راه یافتند. پنل مرحله سوم داوری از ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و تمام داوران مرحله اول تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ فرصت دارند تا از بین این ۵ اثر یک اثر را به عنوان بهترین اثر انتخاب کنند.  در نهایت در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در هر گروه یک برنده به عنوان بهترین سایت یا بهترین اپلکیشن معرفی خواهد شد.

آموزش آنلاین: نام‌های جدید

یکی از حوزه‌های جذاب در اکوسیستم استارتاپی ایران آموزش است. حوزه‌ای که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را شاهد بوده اما هنوز نتوانسته کسب وکارها بزرگی را به چشم ببیند. در جشنواره چهاردهم وب کسب‌وکارهایی همچون آقا اجازه، بل میت، الوکام، مدرسه اَپ و کلاسه توانسته‌اند منتخب نیمه‌نهایی شوند. کسب‌وکارهایی که اغلب نام‌هایی تازه هستند. نشانه‌ای از آنکه کسب‌وکارهای قدیمی‌تر این حوزه همچون فرانش نتواسته‌اند موفقیت چندانی کسب‌ کنند و هنوز بازار برای ورود ایده‌های جدید جا و فرصت دارد.

خرید گروهی: همان همیشگی‌ها

برخلاف حوزه آموزش بازار خرید گروهی و تخفیف اما درجا زده است. نشان‌دهنده این واقعیت که این بازار کشش چندانی برای ورود تازه‌واردها ندارد و همان قدیمی‌ها هم با سرعت پایین در حال رشد و پیشروی هستند. امسال هم مانند سال‌های گذشته ایسام و تخفیفان و پاساژ در بین برگزیدگان این مرحله قرار گرفته‌اند و نباید تعجب کرد اگر باز هم یک تندیس دیگر به تخفیفان داده شود. به نظر می‌رسد با مدل‌ها و تغییر سبک فروش در پلتفرم‌های بزرگی چون دیجی‌کالا و اسنپ در سال‌های آینده بازار این دسته نحیف‌تر و کوچک‌تر هم بشود.

بازی آنلاین در برابر بازی استراتژیک

در دسته بازی‌های استراتژیک چندسالی است که چند نام تکراری در جشنواره وب حضور پیدا می‌کنند. بازی‌هایی چون اسم و فامیل و ادابازی که امسال هم برگزیده شده‌اند. ااما در دسته بازی‌های تحت وب نام‌های جذاب‌تری می‌توان یافت. بازیگوشی، دهات و لینگوگیم امسال توانسته‌اند خود را به لیست ۵ بازی برتر جشنواره در این دسته برسانند. ماهیت بازار و چرخه عمر هر بازی البته به گونه‌ای است که انتظار می‌رود هرساله نام‌های جدید وارد این دسته شوند. تا اینجای کار صنعت بازی آنلاین نتوانسته از این خاصیت و وی‌ژگی صنعتش به درستی استفاده کند و گرفتار نام‌های تکراری شده است.

بانکی‌ها و رقابت بر سر دیده شدن

در دسته اپلیکیشن‌های بانکی هم که یکی از دسته‌های پررقابت جشنواره است و کسب‌وکارهای این حوزه تلاش زیادی برای دیده شدن در آن دارند امسال آیدی‌‌پی و زیبال و بلوبانک در کنار موبایلت و سیگنال به رقابت خواهند پرداخت. دسته‌ای که در کنار دسته خدمات مربوط به کسب‌وکارها که البته امسال هم نام‌های تکراری همچون دفتر شما، رسمیو و رایچت در آن دیده می‌شوند از دسته‌های جدی محسوب می‌شود. اپ‌ها و کسب‌وکارهایی که در زندگی روزمره و کسب‌وکاری بیش از سایرین می‌توانند تاثیرگذار باشند و مخاطب بگیرند.

خدمات منزل: دسته‌ای برای خانواده‌ها

یکی از دسته‌های عمومی و جذاب جشنواره که کاربردها و کارکردهای آن به خصوص برای خانواده‌ها بیشتر است دسته‌ای است که امسال در کنار نام‌های تکراری چون آچاره و آسانیسم در آن کسب‌وکارهایی همچون هوم‌سرویز و مدیسا و تعمیرآنلاین حضور دارند. کسب‌وکارهایی که اگرچه برخی از آن‌ها از قدیمی‌های این حوزه و از بازیگران اصلی بازارند ولی به نظر می‌رسد امسال برای اولین بار در رقابت جشنواره وب شرکت کرده‌اند. این روزها که دم عید است و استفاده از سرویس‌های آنلاین خدماتی بیشتر شده این لیست احتمالا بیشتر به کار مخاطبان این گزارش بیاید.

غیاب اسنپ‌فود و عرض اندام کوچک‌ترها

در دسته سفارش آنلاین غذا که در بازار واقعی آن عملا رقیبی به جز اسنپ فود باقی نمانده است چند نام جدید به چشم می‌خورد که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد در حوزه‌های خاص و تخصصی صنعت غذا فعال هستند. الوفود، به‌اینه و یامیران توانسته‌اند خود را در جمع ۵ کاندید نهایی این دسته جای دهند و به نظر می‌رسد امسال برنده این حوزه یک نام کم‌ترشناخته‌شده در اکوسیستم استارتاپی باشد.

دسته‌هایی با نام‌های تکراری

بقیه دسته‌ها را هرچقدر بالاپایین کنید خبری از نام جدید و بازیگر قدرتمند تازه‌واردی در آن‌ها نخواهید دید. به‌خصوص دسته سلامت که شاهد همان نام‌های تکراری گذشته است که همچنان در تلاش برای دیده شدن هستند. در دسته فروشگاه‌های آنلاین هم چند نام می‌بینید که شاید تازه باشند اما وقتی سایت آن‌ها را بررسی می کنید ناامید می‌شوید. در دسته املاک هم چیز زیادی دستگیرتان نمی‌شود و با سایت‌های متروکه ای مواجه‌اید که برخی از آن‌ها آپدیت تازه‌ای هم ندارند.

شاید وقت آن رسیده باشد جشنواره وب سازوکاری برای حذف نام‌ها و سایت‌های تکراری‌ای چون «سایت رضا صادقی»، سایت «رضا عطاران»، «سایت بهنام بانی»، «سایت بیابان‌های ایران»، «ژاکت»، «کشمون»، «شهر کتاب آنلاین» و… بسیاری نام‌های دیگر پیدا کند که هر سال فقط از این جشنواره تا جشنواره بعدی از آن‌ها خبری بیرون می‌آید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.