ایلان ماسک: روبات‌ها ساکنان آینده مریخ هستند

ایلان ماسک؛ مدیرعامل پروژه اسپیس ایکیس و از چهره های سرشناس عرصه فضانوردی، اعلام کرده که چندان مشخص نیست انسان‌ها نخستین ساکنان دائمی مریخ باشند و شاید روبات‌ها پیش از انسان‌ها به مریخ مهاجرت کنند.

ایلان ماسک، اخیراً در حال کار برای راه‌اندازی یک پایگاه در مریخ تا پیش از سال ۲۰۳۰ است، اما چندان قطعیتی وجود ندارد که نخستین ساکنان دائمی این پایگاه را انسانها تشکیل دهند.

درواقع، ایلان ماسک اعلام کرد، هم اکنون شانسی ۳۰ درصدی برای مهاجرت هوش مصنوعی، پیش از انسانها به مریخ قائل است و ممکن است این شانس به مرور زمان افزایش پیدا کند.

این یک اظهارنظر جسورانه از کارآفرینی سرشناس در عرصه فناوری‌های فضایی است که تا پیش از این همیشه از قانون گذاران می‌خواست مخاطرات هوش مصنوعی را به طور جدی تری دنبال کنند و به نوعی به نظر می‌رسید نسبت به روبات‌ها و هوش مصنوعی فوبیا دارد.

اکنون خود او که از نقادان اصلی هوش مصنوعی بود، در حال توسعه طرح‌هایی جاه‌طلبانه در عرصه فضانوردی است که اتفاقاً به نوعی با هوش مصنوعی نیز مرتبط است. او در حال کار روی یک برنامه زمانی ویژه برای ارسال دو سفینه پیشرفته به مریخ تا سال ۲۰۲۲ است و زمینه سازی هایی را نیز برای ارسال  چهار سفینه دیگر در سال ۲۰۲۴ تدارک دیده است.

برخی تحلیلگران معتقدند ایلان ماسک طی ۷ تا ۱۰ سال آتی، شروع به فرستادن انسان‌ها به مریخ می کند اما خود او این ادعا را چندان قطعی نمی‌بیند و احتمال می‌دهد روبات‌ها از انسان‌ها سبقت بگیرند.

البته فراموش نکنیم که پیش از این و در سال ۲۰۰۱ یک هوش مصنوعی مستقل در پایگاه مریخ مستقر شده است. اما این سیستم صرفاً جنبه تعمیراتی، ارسال و مخابره برخی پیام‌ها و اموری نه چندان خاص را بر عهده دارد، این در حالی است که از سخنان ایلان ماسک چنین استنباط می‌شود که قصد دارد شهروند روباتیک به مریخ ارسال کند.

در کنار همه این موارد نکته جالب این است که ایلان ماسک در ماه نوامبر مدعی شد که ۷۰ درصد احتمال دارد خود به عنوان یک شهروند مریخی تصمیم بگیرد سال‌های باقی مانده عمر خود را در مریخ بگذراند.

منبع: انتخاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.