روندهای فناوری اطلاعات در آینده؛ از اینترنت اشیا تا پردازش ابری

تغییرات سریع بخش فناوری اطلاعات موجب شده ماهیت حرفه‌ای بسیاری از مشاغل دستخوش دگرگونی‌های مداوم باشد. روند نیازمندی‌ها و شغل‌های مرتبط با IT (از سخت‌افزار کامپیوتر گرفته تا تجارت الکترونیک) سال‌به‌سال ارتقا پیدا می‌کند. ما در این مقاله با نگاهی دقیق‌تر، ۸ روند پیش‌بینی‌شده‌ی IT در سال ۲۰۱۹ را موردبررسی قرار می‌دهیم:

کلان داده (Big Data)

در سال ۲۰۱۹، کلان داده و تکنولوژی مدیریت داده همچنان روند رو به رشدی خواهند داشت. محبوبیت بازاریابی دیجیتال با توجه به ویژگی‌هایی نظیر نرخ عالی بازگشت سرمایه (ROI)، تأثیرگذاری سریع و قابلیت ارزیابی، از بازاریابی سنتی پیشی خواهد گرفت. این بدان معنی است که کسب‌وکارهای مرتبط با کلان داده رونق بیشتری می‌گیرند، چراکه هر کمپین بازاریابی دیجیتال برای دسترسی مؤثر به مشتریان و مخاطبان، به حجم بسیار بالایی از داده‌‌های مفید و مرتبط نیاز دارد.

شرکت‌ها نیز برای افزایش نرخ ارتباطات دیجیتالی خود، به مدیریت داده متکی خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود استخدام نیروی متخصص در زمینه‌ی داده یابی و مدیریت داده، افزایش یابد.

 

کانتینریزاسیون (Containerisation)

کانینتر کردن درواقع نوعی مجازی‌سازی است که اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها در سرورهای مبتنی بر ابر (و نه وابسته به ماشین‌های سنتی پیشین) به اجرا درآیند. کانتینریزاسیون سطوحی سبک‌تر از اتوماسیون آی تی را ممکن می‌سازد که در آن‌ها، اگرچه عناصر کانتینرها از یکدیگر مجزا هستند، ولی در سیستم‌های اجرایی و دیگر تسهیلات مرکزی با یکدیگر شریک‌اند. کانتینریزاسیون پدیده‌ی جذابی برای دولوپرها است و همچنین کار تیمی و حرکت میان پروژه‌ها را نیز تسریع می‌کند. در سال ۲۰۱۹، آن دسته از متخصصین و مهندسان IT که در حوزه‌ی کانتینریزاسیون و فضای ابری (مثلاً کلود AWS یا Docker) تجربه‌ی بیشتری دارند، فرصت‌های بهتری برای پیشرفت حرفه‌ای خواهند داشت.

اینترنت موبایل

امروزه هر وب‌سایتی که برای سازگاری با گوشی‌های موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، توسط موتورهای جستجو جریمه می‌شود. با افزایش سریع کاربران اینترنت همراه، انتظار می‌رود رقابت شدیدی را در بازار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند شاهد باشیم. مهم‌ترین روندهای اینترنتی تلفن همراه در سال ۲۰۱۹ عبارت‌اند از: توسعه‌ی گوشی‌های موبایل، انیمیشن‌سازی کاربر، پردازش زبان طبیعی، افزایش امنیت اپلیکیشن‌ها و صفحات وب و استفاده‌ی هوشمندانه از فضای سفید یا منفی. به‌علاوه تقاضا برای فناوری‌های مبتنی بر وب همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

اینترنت اشیا

در سال ۲۰۱۹ اینترنت اشیا (IoT) به‌ویژه در تلفیق با تکنولوژی‌های تکمیلی، به زندگی روزمره‌ی مردم قدم می‌گذارد و به بهبود فضای خانه‌ها، محیط کار و اتومبیل‌ها کمک می‌کند. اینترنت اشیا یکی از بزرگ‌ترین روندهای آی تی سال ۲۰۱۹ خواهد بود. بدون تردید IoT امید اول همه‌ی صنایع برای کشف راه‌حل‌های مؤثر و رفع مشکلات خاص به شمار می‌رود. می‌توان گفت تمرکز اینترنت اشیاء بر نرم‌افزارهای سخت افزار-محور است. در حوزه‌ی مشاغل متوسط، به متخصصین استراتژی‌های ذخیره‌سازی ابری، توسعه‌دهندگان راهکارهای مهندسی و متخصصین شبکه‌های سخت‌افزاری نیاز بیشتری خواهد بود.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

با پیشرفت برنامه‌هایی مثل وتا ورک شاپ و البته نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات مرکز تحقیقاتی واکسن مریلند، که کنترل و ضعیف سازی ویروس‌ها را با کمک واقعیت مجازی اثبات می‌کرد، جهان سرانجام ضرورت این فناوری‌ها را جدی گرفت. کارشناسان معتقدند دوران واقعیت مجازی به پایان نرسیده، هرچند ممکن است ظهور فرم‌های جدیدی را در آن شاهد باشیم. همچنین پیش‌بینی پیشرفت و توسعه‌ی واقعیت افزوده، برای سرمایه‌گذارانی که به سرمایه‌گذاری در عرصه‌های نوآوری و خلاقیت در بخش فناوری اطلاعات علاقه‌مندند، خبر خوبی است.

نرم‌افزارهای سازمانی

رواج و گسترش نرم‌افزارهای مصرف‌کننده محور نظیر اوبر، اسنپ چت و تیندر باعث می‌شود انتظار داشته باشیم در سال آتی، نرم‌افزارهایی که برای پاسخگویی به نیازهای سازمانی طراحی می‌شوند هم به روندی بنیادین تبدیل شوند. در این روند پروسه‌های IT روی حمایت و پشتیبانی کارمندان و مدیریت بهینه منابع انسانی متمرکز می‌شوند و معماری نرم‌افزاری برای پاسخ به این نیاز توسعه می‌یابد. نرم‌افزارهای ارتباطی مثل اسلک، نمونه‌ی خوبی هستند که شکوفایی این فناوری را نوید می‌دهند. در حوزه‌ی مشاغل، متخصصین سرویس‌های محاسبات ابری، مدیریت پروژه‌های ICT و برنامه نویسان ماهر زبان‌های پیشرفته شی گرای ، پیشرفت حرفه‌ای خوبی خواهند داشت.

دستیاران مجازی

پیش‌بینی می‌شود چت-بات‌ها به مهمترین ابزار برندها برای جذب مشتریان تبدیل شوند، چنانکه استقبال روزافزون از الکسای آمازون به‌عنوان رهبر دستیاران مجازی، چیزی غیرازاین را ثابت نمی‌کند. برندها با استفاده از چت بات‌ها و سایر ابزارهایی که به مردم کمک می‌کند بدون تکیه به منابع خارجی، خودشان از عهده‌ی مصرف خدمات برآیند، تجربه‌ی کاربری بهتری را برای آنان فراهم می‌کنند و به سؤالات و مشکلات مطرح‌شده در اسرع وقت رسیدگی می نمایند. دستیاران مجازی با مردم تعامل بهتر و هدفمندتری برقرار می‌کنند و ازآنجاکه در ۲۴ ساعت ۷ روز هفته در دسترس هستند، گزینه‌ای عالی برای هدایت و راهنمایی مردم به‌حساب می‌آیند.

پردازش ابری

آخرین تغییری که در فهرست ما آینده روندهای بخش فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد مربوط به پردازش ابری است. در حال حاضر پلتفرم‌های رایانش ابری، راهکارهای نوینی را برای تسهیل اهداف چندگانه‌ی تجاری ارائه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود در آینده، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رویکرد بیشتری به این فناوری داشته باشند. بی‌شک ما شاهد بسط حوزه‌ی اتوماسیون و پردازش‌های ابری خواهیم بود و آن دسته از متخصصان IT که می‌توانند به شرکت‌ها در پذیرش و اجرای این تغییرات کمک کنند، فرصتی عالی برای بهبود جایگاه شغلی خود خواهند داشت.

منبع:Up Skilled

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.