از ناحیه نوآوری شریف رونمایی می‌شود

ناحیه نوآوری شریف، منطقه‌ای به وسعت ۲۵۰ هکتار و محصور به بزرگراه‌های جناح، شیخ فضل‌الله، یادگار امام و خیابان آزادی است.

ناحیه نوآوری شریف که گفته می‌شود یک الگوی محدوده‌های جغرافیایی فناوری جهان همچون سیلیکون‌ولی آمریکا طراحی شده است سه‌شنبه، ۲۵ دیماه طی رویدادی در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف معرفی و رونمایی می‌شود.

در برنامه رونمایی از ناحیه نوآوری شریف، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، شهردار تهران، رئیس اتاق بازرگانی تهران و ایران، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و رئیس پارک علم و فناوری شریف و فعالان اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور خواهند داشت.

در این مراسم به منظور توسعه ناحیه نوآوری شریف تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین پارک علم و فناوری شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران و همچنین موافقت‌نامه‌ای بین پارک علم و فناوری شریف و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری امضا خواهد شد.

چگونگی شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف

مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری شریف درباره شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف به آی چیزها گفت: «در چند سال گذشته به صورت طبیعی، شرکت‌هایی از دل دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفتند که ترجیح دادند که محل استقرارشان جایی اطراف دانشگاه باشد و به این ترتیب امروز بسیاری از واحدهای اطراف دانشگاه محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.»

او ادامه داد: «به همین ترتیب الان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت، اطراف دانشگاه شریف و در محله طرشت جمع شده‌اند و ترجیح داده‌اند در این کلونی قرار بگیرند؛ این کلونی یک شبکه ارزشمند است. اتفاقی که از آن صحبت می‌کنیم، یک پدیده خارق‌العاده نیست؛ همانطور که در دنیا همیشه به این صورت بوده که در کنار آب‌ها، آبادی‌ها شکل می‌گرفتند، معمولاً نواحی اطراف یک دانشگاه هم محل زندگی و رشد شرکت‌های فناور می‌شود. «سیلیکون‌ولی» که ناحیه بسیار شناخته‌شده‌ای در آمریکا است و قدمت زیادی دارد هم از همین جنس است و شرکت‌‌ها و استارتاپ‌ها حول محور دانشگاه استنفورد دور هم جمع شده‌اند.»

به گفته رئیس پارک علم و فناوری شریف، این مفهوم در دنیا اسمی تحت عنوان area of innovation یا ناحیه نوآوری دارد؛ یعنی یک منطقه شهری به نوآوری و فناوری اختصاص داده می‌شود. او در ادامه مثال زد: «در مسکو، پکن، بارسلون، آلمان و حتی مالزی مناطقی از شهر یا پایتخت وجود دارد که در آن تمام شرکت‌های های‌تک کنار هم مستقر هستند و از یکدیگر خدمت می‌گیرند، حاکمیت هم برای آن منطقه خدمات ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده است به این دلیل که معتقدند این ناحیه با سایر قسمت‌های شهر باید تفاوت داشته باشد.»

دهبیدی‌پور ادامه می‌دهد: «در دو سال گذشته که پارک علم و فناوری دانشگاه شریف فعالیت خود را شروع کرد، توسعه ناحیه نوآوری شریف را در دستور کار خود قرار داده است. وقتی صحبت از ناحیه نوآوری شریف است، یعنی در مورد یک منطقه جغرافیایی خاص صحبت می‌کنیم که محصور به بزرگراه‌های جناح، شیخ فضل‌الله، یادگار امام و خیابان آزادی است که دانشگاه شریف در مرکزیت آن است. این ناحیه حدود ۲۵۰ هکتار مساحت دارد.»

زیرساخت‌های ناحیه نوآوری شریف

او در رابطه با اهمیت شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف بیان کرد: «این اتفاق از چند جهت خیر و برکت فراوانی به همراه دارد؛ زمانی که یک کلونی با امکانات مناسب شکل بگیرد هم شرکت‌های مستقر در آن می‌توانند از یکدیگر خدمات بگیرند و هم امکاناتی که حاکمیت یا سایر نهادهای عمومی برای منطقه درنظر می‌گیرد شامل حال تمامی شرکت‌های مستقر خواهد شد. از طرف دیگر وقتی که این رونق اطراف دانشگاه وجود داشته باشد، یک ارتباط دو سویه بین کسب‌وکارها یا همان صنعت و دانشگاه پدید می‌آید. این همان رابطه ایده‌آلی است که همیشه تحت عنوان ارتباط دانشگاه و صنعت بیان می‌شده؛ ایجاد شغل‌های مناسب برای فارغ‌التحصیلان، مشتری بالقوه برای پروژه‌های دانشگاهی، حل چالش‌های توسعه‌ای شرکت‌ها توسط امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه و … از مزایای این رابطه خواهد بود.»

استقرار شرکت‌ها در ناحیه نوآوری شریف

دهبیدی‌پور گفت: «ما سعی در برطرف کردن چند خلاء موجود در این ناحیه داشتیم، اولین مورد نبود زیرساخت و فضای ساختمانی مناسب با شرکت‌ها در منطقه طرشت است که در همین راستا با همکاری بخش خصوصی، پروژه ساخت برج فناوری طرشت استارت زده شد. این مجتمع متشکل از ۱۲۰ واحد و دارای تقریبا ۱۵هزارمتر مربع زیربنای مفید است که از همه لحاظ برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان مناسب است. طبق برنامه‌ریزی‌ها این برج، بهار سال ۹۹ راه‌اندازی می‌شود.»

او اضافه کرد که از لحاظ امکانات شهری مانند طراحی شهری و خدمات شهری، با شهرداری منطقه و شهردار تهران مذاکراتی انجام شده تا به این ناحیه نگاه ویژه‌ای شود و استانداردهای جدیدی برای ساخت‌وساز در آن درنظر گرفته شود؛ همچنین مباحثی مانند خدمات عمومی، تفریحگاه و ورزشگاه، تهیه غذا و کلیه نیازهای روزانه باید در این منطقه توسعه پیدا کند و در همین زمینه هم تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری منطقه مطرح می‌شود.

او با اشاره به اینکه با معاونت علمی ریاست جمهوری هم در رابطه با تسهیلگری حضور شرکت‌ها را در این ناحیه و ارائه خدماتی از سمت دولت به این شرکت‌ها مانند قراردادن شعبه‌های خاص بیمه و مالیات در این ناحیه صحبت شده است، اعلام کرد: «تمام اتفاقاتی که از آن صحبت کردیم، برخی در حد ایده است، برای برخی مذاکراتی انجام شده و بعضی دیگر عملیاتی شده است.»

برنا‌مه‌های جانبی رویداد رونمایی از ناحیه نوآوری شریف، شامل رونمایی از کتاب جنگل بارانی است که به تازگی در کشور ما ترجمه و چاپ شده است. جنگل بارانی کتابی در رابطه با راز و رمز شکل گرفتن منطقه‌ای مانند سیلیکون ولی در امریکا است که با حمایت پارک علم و فناوری ترجمه شده و در این برنامه از آن رونمایی می‌شود.

از دیگر بخش‌های رویداد رونمایی از ناحیه نوآوری شریف می‌توان به معرفی و تقدیر از طرح‌های فناورانه‌ای اشاره کرد که طی فراخوان منتشر شده، جذب و در برج فناوری طرشت استفاده و اجرا شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.