در رویداد اسلاش چه گذشت

یادداشتی از حمیده حبیبی، برگزارکننده رویدادهای کارآفرینی

کشور فنلاند در منطقه اسکاندیناوی قرار دارد و به‌طور دقیق‌تر در شمال اروپا واقع شده است. پایتخت این کشور هلسینکی است. در این کشور، حدود ۸/۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی دیده می‌شود و ۹/۲۵ درصد از اقتصاد آن نیز در بخش صنعت است، اما خدمات با ۲/۷۱ درصد، بزرگ‌ترین بخش اقتصادی فنلاند محسوب می‌شود (طبق آمار ۲۰۱۲). در کشور فنلاند، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نیروی کار وجود دارد، نرخ بیکاری در کشور فنلاند ۷/۶ درصد است. نرخ تورم در این کشور، ۱۰/۱ درصد اعلام شده است. اغلب دانشگاه‌های کشور فنلاند، از نظر رتبه، وضعیت خوبی دارند و این باعث شده این کشور از دسته کشورهای قدرتمند آموزشی محسوب شود.

منطقه هلسینکی، به لطف داشتن دانشگاه‌هایی در سطح جهانی، دولت حامی و سلطه‌گری سابق نوکیا که در اسپو دومین شهر بزرگ فنلاند واقع شده، نسل‌ها جلودار فن‌آوری دیجیتال بوده است. هر زمستان این ناحیه، مخصوصا به‌خاطر همایش استارتاپی محبوب خود به‌نام اسلاش (Slush )، مؤسسان و سرمایه‌گذاران را از سراسر جهان به‌خود جذب می‌کند. دولت به‌واسطه آژانس نوآوری و جهانی‌سازی Business Finland، نقش پررنگی در این زیست‌بوم دارد؛ آژانس مذکور از شتاب‌دهی استارتاپ‌های فنلاندی حمایت می‌کند. حوزه‌های بازی‌سازی، هوش مصنوعی، سلامت و علوم زندگی در هلسینکی بسیار موردتوجه هستند.

رویداد اسلاش

هدف از سفر به فنلاند و حضور در رویداد بزرگ اسلاش

رویداد اسلاش، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای جهانی در حوزه استارتاپی و فناوری است که در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و در سال‌های اخیر با حضور بیش از ۲۵هزار نفر از سراسر دنیا در مرکز نمایشگاهی هلسینکی برگزار می‌شود. امسال نیز این رویداد در مرکز نمایشگاهی هلسینکی با حضور ۲۵۰۰۰ نفر شرکتکننده، ۳۵۰۰ استارتاپ، ۲۰۰۰ سرمایه‌گذار و ۳۵۰ محقق و ۲۴۰۰ داوطلب برگزار شد. از آنجایی که هدف این گزارش بررسی دستاوردها و انتقال تجربه جهانی به داخل کشور بوده است از توضیحات بیشتر درباره رویداد خودداری کرده و در ادامه به تحلیل از نگاه شخصی درباره رویداد و بیان دستاوردها می‌پردازم. همچنین در طول سفر به فنلاند و بعد از پایان رویداد، بازدید کوتاهی از منطقه کسب‌وکار شهر تورکو (پایتخت سابق فنلاند) داشتم که نکات مهم آن در این گزارش آورده می‌شود، سپس پیشنهادهایی برای استفاده از این تجربه آورده شده است.

تحلیل و بررسی رویداد اسلاش  از نگاه شخصی

رویداد اسلاش، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای استارتاپی دنیاست که به نظر می‌رسد بنیان‌گذاران آن به‌خوبی توانسته‌اند ویژگی‌های یک پلتفرم ارتباطی قوی به منظور شبکه‌سازی و یادگیری برای دوستداران استارتاپی و فعالان این حوزه را در آن پیاده‌سازی کنند. برخی موارد قابل‌توجه به شرح زیر است:

الف- مهم‌ترین ویژگی‌ که رویداد اسلاش را از رویدادهای بزرگ داخلی متمایز می‌کند، اجرای آن، توسط یک تیم برگزاری رویداد، مستقل و خارج از وابستگی ظاهری به دولت است، تمام محتوای طراحی شده و رویدادهای اصلی و جنبی آن، محلی برای یادگیری از بنیان‌گذاران و افراد مجرب و شرکت‌های خصوصی است و تریبون هیچ‌کدام از نشست‌ها و سمینارها در اختیار افراد دولتی یا سخنرانی‌های افتتاحیه‌محور یا دستاوردهای دولتی نبود. دولت تنها تسهیلگر بسیار خوبی برای همکاری جهت برگزاری رویداد از لحاظ همکاری سفارت‌های فنلاند در سراسر دنیا، مکان‌های گردشگری، پلیس و نظارت، در اختیار گذاشتن حمل‌ونقل رایگان و دیگر موارد زیرساختی و پشت صحنه است. شرکت کنندگان نیز در یک محیط منصفانه، عادلانه و به‌دور از تبعیض، شبکه ارتباطی خود را قوی‌تر می‌کنند و به‌دنبال توسعه ایده‌ها و استارتاپ‌های خود هستند.

ب-نبودن عنوان جداگانه‌ای برای منتورینگ نیز بسیار قابل‌توجه بود که می‌توان دو نتیجه ساده از آن گرفت: اول اینکه تعداد افراد مجرب در حوزه‌های مختلف بسیار زیاد بود و افراد می‌توانستند در حوزه‌های مختلف چه در قالب شبکه‌سازی و جلسات خصوصی و چه در سیمنارها، حرف‌ها و نکات جدیدی را بیاموزند و از طرفی یکی از اهداف اصلی رویداد، جذب سرمایه توسط استارتاپ‌ها و از طرفی پیشنهادهای خوب سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران خطرپذیر بود و این جلسات بسیار حیاتی‌تر از جلسات یادگیری و منتورینگ بود، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر حاضر در رویداد، احتمالا می‌توانستند نقش منتور را نیز داشته باشند.

ج- سایت رویداد نیز از طریق توسعه اپلیکیشن رویداد، کمک بسیار خوبی جهت پیدا کردن تمام اجزای رویداد از سخنرانی‌ها گرفته  تا منوی غذای رستوران‌ها بود، همچنین سیستم معرفی افراد علاقه‌مند به یک حوزه یا معرفی رویدادهای جانبی تخصصی از طریق ثبت علایق و تخصص‌های شرکت‌کننده‌ها، پیش از رویداد، کمک زیادی به تنظیم جلسات خصوصی می‌کرد. دستیار هوشمند سایت نیز با سرعت بالا سوالات شرکت‌کنندگان را به‌خوبی پاسخ می‌داد.

د- حضور بسیار پررنگ بانوان در گوشه گوشه رویداد و در همه ترکیب‌ها نشان از در نظر نگرفتن جنسیت در خصوص استفاده از فرصت‌ها داشت. مثل سخنرانی فاندرهای برنامه (یک خانم و یک آقا)، ترکیب مجریان دونفره، پنل‌های دونفره یا سه نفره، مجریان پنل و سخنران و داوطلبان، نشان از دقت زیاد و حتی وسواس برای حضور مساوی بانوان نسبت به آقایان داشت، البته ناگفته نماند که فنلاند یکی از چند کشور معدود در دنیاست که تبعیض جنسیتی در آن وجود ندارد.

ه- توجه بسیار زیاد به محیط‌زیست، از جمله سطل زباله‌هایی به منظور تفکیک با فواصل کم و یک نفر داوطلب برای راهنمایی تفکیک زباله، سیستم توزیع آب، نبود پذیرایی در غرفه‌های نمایشگاهی (میوه و لیوان و موارد پذیرایی مخصوص غرفه) باعث نظم و پاکیزگی زیاد رویداد بود، همچنین مکان‌های مشخص‌شده جهت تحویل لباس و فروشگاه اقلام استارتاپی مثل کلاه و ماگ و… با لوگوی اسلاش از مکان‌های مهم رویداد بودند که اتفاقا با استقبال خوبی مواجه شد، مرکز بازی‌های کامپیوتری و تفریحی، وجود کافه‌های بسیار و منظم، میزهای استراحت و محل استراحت شبیه‌سازی شده مثل یک باغ و رستوران‌های تعبیه‌شده در یک محل مشخص نیز نظم بسیاری به رویداد بخشیده بود.

و- توجه خاص به مسئله پایداری و نوآوری اجتماعی نیز در بین انتخاب سخنرانان بسیار دیده می‌شد، همچنین به نظر می‌رسید یکی از ارزش‌های اصلی داوران برای انتخاب برنده مسابقه استارتاپی اسلاش۱۰۰ نیز ارزش اجتماعی و تاثیرگذاری آن در بین مشتریانش بود. ضمن اینکه سیستم داوطلبی بسیار منظم درواقع محرکی برای روح دادن به رویداد بود و صرفه‌جویی بسیاری در به‌کارگیری تیم اجرایی کرده بود.

رویداد اسلاش

 این رویداد با سه هدف برگزار شد:

الف- جهانی‌شدن به منظور معرفی استارتاپ‌های فنلاندی، امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود کشور

ب- جذب منابع چه منابع انسانی چه منابع ملی برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و کسب‌وکارهای منطقه

ج- درآمد بالای حاصل از حضور شرکت‌کنندگان که به‌طور میانگین در مدت اقامت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو هزینه می‌کنند و باعث  رونق تمامی هتل‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری می‌شود.

مطالب مرتبط:
فلایتیو تنها نماینده ایران در وب‌سامیت ۲۰۱۹

هفت‌شهر در شهر بادگیرها
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.