آرایش جدید چیلیوری در برابر بزرگ‌ترین رقیب خود

مدیرعامل سرآوا: سرمایه‌گذاری در حوزه اکوسیستم استارتاپی ایران محدود است

نشست خبری ادغام چیلیوری و ریحون روز چهارشنبه چهارم دی، با حضور علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ iiventur، بابک کبیری، مدیرعامل ریحون و علی سمساری‌لر، مدیرعامل سرآوا برگزار شد.

علیرضا صادقیان در ابتدای سخنان خود اعلام کرد، از این به بعد به‌عنوان مدیرعامل چیلیوری نه مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان به فعالیت خود در مجموعه ادامه می‌دهد. او همچنین به تاریخچه به‌وجود آمدن این هلدینگ اشاره کرد. به گفته صادقیان، سال ۹۶ چیلیوری با سرمایه‌گذاری آرمانی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر  طی دو سال گذشته رشد ۲۰۸ درصدی داشته است. همچنین ۴ هزار رستوران در ۳۰ شهر مختلف با چیلیوری همکاری دارند.

مدیرعامل این استارتاپ درباره ادغام ریحون و چیلیوری این‌گونه توضیح داد: «این ادغام دلایل زیادی داشت. اما یکی از مهم‌ترین دلیل آن، فعالیت ناسالم رقیب ما در این بازار بود که در حال حاضر در بازار رتبه یک دارد. ریحون و چیلیوری هرکدام به تنهایی فعالیت خوبی داشتند، اما مشکل اینجا بود که این دو بر رتبه دوم بودن در حال رقابت بودند. از این رو تصمیم گرفتیم به‌جای رقابت برای رتبه دوم بازار با هم متحد شده و با یک تیم و استراتژی قوی رتبه یک بازار شویم. همچنین با توجه به اینکه هر دو این استارتاپ‌ها رشد خوبی داشتند، سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بر هر یک ارز این استارتاپ‌ها دچار تردید می‌شدند. اما با این ادغام راه را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کردیم.»

وی با اشاره به اینکه از بهمن ۹۶، استارت این ادغام زده شده، گفت: «با توجه به مسائل حقوقی و مالی، ادغام دو استارتاپ، پروسه پیچیده‌ای بود که در نهایت در هفته اخیر موفق به نهایی‌کردن این کار شدیم.»

صادقیان در مورد اینکه با چه برندی ادامه خواهند داد، اضافه کرد: «طی تحقیقاتی که در بازار انجام دادیم، تصمیم بر این شد که با برند چیلیوری ادامه دهیم، چون این استارتاپ برای سرمایه‌گذاری در آینده بهتر است. البته این تصمیم به این معنا نیست که ریحون ظرفیت نداشته یا چیلیوری، ریحون را خریده است. بلکه cmo چیلیوری از ریحون آمده است.»

او در ادامه افزود: «ریحون تا پایان سال به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بعد از گذراندن مراحل قانونی، این اپلیکیشن منحل شده و در قالب چیلیوری به کاربران خدمات خود را ارائه می‌دهد. ادغام، مدل‌های مختلفی دارد. بعد از تحقیقات فراوان  و با در نظر گرفتن مسائل مالیاتی و بدهی‌ها به این نتیجه رسیدیم که نگه‌داشتن چیلیوری بهتر است. قرار است دارایی‌های ریحون به چیلیوری انتقال پیدا کند.»

او از برنامه جدید چیلیوری خبر داد و گفت: «قرار است در آینده چیلیوری از سرویس سفارش آنلاین غذا به سرویس سفارش انواع کالاها مانند سوپرمارکت، فروش گل، شیرینی و …تبدیل شود.»

بابک کبیری، مدیرعامل ریحون یا بهتر است بگوییم مدیرعامل سابق ریحون نیز در ابتدا این استارتاپ را معرفی کرد. او گفت که ریحون توسط سهیل علوی و یک سرمایه‌گذار یونانی فعالیت خود را شروع کرد و از همان ابتدا تشنه رشد بود. او همچنین اعلام کرد، سهیل علوی به‌دلایل شخصی و شرایط کشور تصمیم به ترک مجموعه و کشور شد، اما تمام سهم او از شرکت  محفوظ است.

او در تکمیل صحبت‌های صادقیان درباره ادغام این دو استارتاپ گفت: «با هدف رشد و کسب سهم بیشتر در بازار، تصمیم به ادغام گرفتیم و چیلیوری یکی از بهترین گزینه‌ها برای رقابت بهینه‌تر بود، ریحون و چیلیوری نکات مشترک بسیاری دارند و همسویی بین دو مجموعه وجود دارد و هر دو عطش رشد دارند. ما نواقص خود را پذیرفته‌ایم و به‌دنبال پیداکردن راه‌های جدید برای رشد بیشتر هستیم و معتقدیم با این ادغام رشدی که همیشه مدنظرمان بود، اتفاق می‌افتد. همچنین با توجه به شناختی که نسبت به آقای صادقیان در این مدت پیدا کردم ایشان گزینه مناسب‌تری برای مدیریت این مجموعه هستند. اما نکته قابل‌توجه این است که نیرویی تعدیل نشده است و هر دو تیم در کنار هم با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»

کبیری گفت: «فعالیت ریحون تا پایان سال خواهد بود و بعد از آن منحل شده و با برند چیلیوری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.»

اولین پایه ادغام اعتماد است

دیگر سخنران این نشست علی سمساری‌لر، مدیرعامل سرآوا بود. او در جمع‌بندی صحبت‌های سخنرانان، گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی و دسترسی سرمایه در کشور به‌خصوص در حوزه استارتاپی که ریسک سرمایه در آن بالاست، طبیعتا سرمایه به سمتی می‌رود که ریسکش کمتر باشد. البته با ادغام دو استارتاپ هم سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است، اما جزء سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.»

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری به دو شکل است، گفت: «سود سالیانه و سود نهفته که در بازار سرمایه از آن صحبت می‌شود، کپتال گین است، یعنی سودی که شما روی افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌تان کسب می‌کنید. درواقع این شرکت‌ها ارزش‌آفرین هستند و خلق ارزش می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاران بلندمدت فکر کنند و به فکر سودهای سالیانه نباشند، قاعدتا این سرمایه‌گذاری‌ها جذاب خواهد بود و کپتال گین که افزایش ارزش دارای‌هایی که به سرمایه‌گذار می‌رسد، می‌تواند این سود را جبران کند.»

او با اشاره به اینکه ریحون و چیلیوری هریک جداگانه به‌دنبال سرمایه‌گذار بودند و سرمایه محدودی وجود دارد، تاکید کرد: «با ادغام این استارتاپ‌ها احتمال دسترسی به سرمایه برای این دو شرکت بیشتر خواهد بود، بنابراین شانس موفقیت‌شان هم بیشتر است»

سمساری‌لر با بیان اینکه سرمایه محدودی وجود دارد، گفت: «در رقابت شرکت‌هایی که بیزینس مدل‌های مشترک دارند مقداری بهره‌وری این سرمایه کاهش می‌یابد، چون یکسری از سرمایه‌ها صرف هزینه‌هایی می‌شود که مشترک هستند و صرف رقابت و تبلیغات می‌شود. به همین دلیل یکی از دلایل ادغام، بهره‌وری بیشتر از این سرمایه‌ها است.»

وی در پایان گفت: «استارتاپ‌ها بیشتر بی‌تو‌بی هستند. درواقع یوزرسنتریک و به‌دنبال مشتری هستند و یک بازار مشترکی که ظرفیت بالایی برای رشد دارد و رقابت بین فعالان این بازار که بزرگ‌ترین آن، ریحون و چیلیوری بود، تقسیم می‌شد. اما با این ادغام ۶۰درصد به یوزرها و ۶۰درصد به رستوران‌های چیلیوری اضافه شده است. این ادغام ۹ ماه طول کشید و تیم‌های مالی و حقوقی درگیر بودند. اولین پایه ادغام، اعتماد است.»

در فضای انحصارگرایی رقابت سنگینی وجود دارد

محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن نیز در این نشست حضور داشت.

او با بیان اینکه صندوق تمدن بزرگ‌ترین صندوق جسورانه کشور است، گفت: «بزرگترین سرمایه‌گذاری استارتاپی ما در مجموعه آقای صادقیان است.» وی  معتقد است در فضای استارتاپی انحصارگرایی رقابت نابرابر و سنگینی را به وجود آورده است و یکی از راه‌حل‌ها برای ماندن در بازار و ادامه رقابت، ادغام است.»

خواجه نصیری با اشاره به اینکه چیلیوری و ریحون بهترین تصمیم را گرفتند، گفت: «پس از این ادغام، این مفهوم(ادغام) به‌درستی در کشور جا خواهد افتاد. امیدوارم با موفقیت این دوستان، در آینده از ایشان به‌عنوان پایه‌گذاران و اسلاف ادغام یاد شود.»

مطالب مرتبط:
مدیرعامل ریحون: در شرایط غیررقابتی چاره‌ای جز ادغام نداشتیم

نارنج؛ بازیگر اول فروش آنلاین غذا در رشت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.