ری‌اکت، متحول‌کننده برنامه‌های تحت وب

نخستین همایش ری‌اکت ایران روز پنج‌شنبه یازدهم بهمن به همت شرکت پردازش اطلاعات ریسمان در تالار علامه‌امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. هدف این همایش فرهنگ‌سازی برای استفاده از تکنولوژی React ، شناخت مزایا و معایب آن و نحوه استفاده در پروژه‌ها، به اشتراک گذاشتن تجربیات و راهکارهای آموزش و جذب کارشناسان متخصص این حوزه بود.
شرکت‌های چارگون و پرداخت الکترونیک سداد از مشارکت‌کنندگان برنامه بودند. در این رویداد نزدیک به ۴۰۰ نفر از فعالان کسب‌وکارهای مجازی، شرکت‌های نرم‌افزاری، کارشناسان و دانشجویان برنامه‌نویسی حضور داشته و در حاشیه این همایش به شبکه‌سازی پرداختند.

ری‌اکت، محصول بزرگان تکنولوژی جهان

در آغاز این همایش، وحید محرابی از شرکت داده‌پردازی سداد، درباره پیدایش و کاربرد تکنولوژی React سخنرانی کرد. محرابی پیدایش این تکنولوژی را ناشی از نیاز شرکت‌های بزرگ جهان به رشد سریع عنوان کرد و ادامه داد: «شرکت‌های بزرگ جهان از جدیدترین روش‌ها برای رشد استفاده می‌کنند و امروز ری‌اکت یکی از تکنولوژی‌های جدید است که رواج آن در فضای وب و موبایل توسط فیس‌بوک صورت گرفت. هنوز این تکنولوژی در ایران شناخته شده نیست و متاسفانه شرکت‌های ایرانی خیلی دیر از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنند.»

ضرورت استفاده از تکنولوژی ری‌اکت

مهدی خسروی، دولوپر شرکت دیجیاتو سخنران دیگر این همایش، درباره ضرورت استفاده از تکنولوژی ری‌اکت صحبت کرد و آن را متحول‌کننده نرم‌افزارهای تحت وب دانست. خسروی درباره تکنولوژی ری‌اکت بیان کرد: «این تکنولوژی یکی از سریع‌ترین و محبوب‌ترین کتابخانه‌های تحت وب است که توسط شرکت‌هایی همچون اوبر، یاهو و مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفته و برنامه‌های پرکاربری چون اینستاگرام، واتس‌اپ و اسکایپ با تکنولوزی ری‌اکت نیتیو (react native) نوشته شده‌اند.

اهمیت ری‌اکت در پیاده‌سازی پروژه‌های پیچیده

آرش سلیمانی مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات ریسمان نیز در سخنان خود به اهمیت ری‌اکت در معماری‌های نوین نرم‌افزار و پیاده‌سازی پروژه‌های پیچیده پرداخت و گفت: «شرکت‌ها با رو آوردن به فریم‌ورک ری‌اکت در درازمدت به نتایج خوبی می‌رسند؛ ولی در حال حاضر، در شرکت‌ها، چالش‌های بسیاری برای استفاده از این تکنولوژی وجود دارد و در اغلب موارد، مدیران معتقدند که سیستم فعلی برای سازمان کافی است. با اینکه ری‌اکت می‌تواند برای شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار مفید باشد، بانک‌ها هنوز از نسخه‌های قدیمی تحت وب استفاده می‌کنند و شرکت‌های بزرگ و کوچک نمی‌خواهند اپلیکیشن یا وبسایت فعلی‌شان را تغییر دهند و برای آن هزینه کنند.»

ری‌اکت، در آغاز دشوار و در کار سریع و آسان

در بخش دوم همایش، احسان مجدآبادی برنامه‌نویس ارشد شرکت چارگون به موضوع استفاده از ری‌اکت در پروژه‌های بزرگ سازمانی پرداخت و درباره مشکلات استقرار این تکنولوژی و راهکار برطرف کردن این مشکلات پرداخت.
مجدآبادی بیان کرد: «استقرار ری‌اکت در برنامه‌های یک شرکت در آغاز با دشواری‌های بسیاری روبرو است و پیشرفت آن بسیار کند است؛ ولی پس از مدتی رشد و سرعت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و استفاده از آن به مشکلاتش می‌ارزد. او در ادامه به ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن مشکلات آغازین استفاده از تکنولوژی ری‌اکت پرداخت.

تجربه دیجی‌کالا در استفاده از ری‌اکت

مسعود آل‌علی از دیجی‌کالا نیز به بیان تجربیات استفاده از ری‌اکت در این شرکت پرداخت و توضیح داد: «بسیاری از شرکت‌ها همچون دیجی‌کالا در ابتدای استفاده از این سیستم، آشنایی کافی با این تکنولوژی یا مشکلات احتمالی استفاده از آن ندارند و مدت زیادی از وقت آنان صرف پیدا کردن علت مشکل و کندی کار می‌شود. ولی این تکنولوژی برای شرکت‌های پرمخاطبی مانند دیجی‌کالا بسیار مفید است و می‌تواند برنامه‌های آن را سرعت و بهبود ببخشد.»

استفاده از ری‌اکت در مرورگر

سومین سخنران بخش دوم همایش ابراهیم بیاگوی، مدرس و کارشناس برنامه‌نویسی درباره مشکلات پرفورمنس سخن گفت و به بیان مشکلات مرورگر کروم پرداخت. بیاگوی با تحلیل باگ‌های مرورگر کروم، به راهکارهای استفاده از تکنولوژی React در مرورگر و راه‌های برطرف کردن اشکالات احتمالی پرداخت.

پنل انتقال تجربیات مدیران و پرسش‌ و پاسخ حضار

بخش سوم این همایش، پنل ویژه گفت‌وگو و تجربه مدیران در به کارگیری تکنولوژی ری‌اکت بود. سیدرضا یوسف‌بیگی از شرکت بهسازان ملت، شهباز توکلی از چارگون، مهدی یگانه از شرکت ریسمان و سیدنادر نقوی از شرکت سداد، شرکت‌کنندگان پنل بودند که به مدیریت آرش سروری برگزار شد. در این بخش هریک از پنلیست‌ها از تلاش‌ها و تجربیات خود در استفاده از ری‌اکت سخن گفتند. همچنین در توییتر هشتگ ری‌اکت برای طرح نظرات و پرسش‌های حاضران مورد استفاده قرار گرفت و پنل با پرسش‌وپاسخ حاضران دنبال شد.

بخش جنبی همایش فرصت‌هایی بود که بیرون از سالن همایش به گپ‌وگفت و شبکه‌سازی میان شرکت‌ها و برنامه‌نویسان و کارشناسان اختصاص داشت و تا پایان همایش نیز دنبال شد. در پایان به شرکت‌های حاضر در همایش گواهی حضور ارائه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.