ساخت ویدیو آنلاین با ویدی‌وود

گفت‌وگو با یاشار راکعی، بنیان‌گذار استارتاپ ویدی‌وود

ویدی‌وود استارتاپی است که به شما این امکان می‌دهد، ویدیوها و انیمیشن‌های مورد نظر خود را در عرض چند دقیقه ایجاد کنید.

یاشار راکعی بنیان‌گذار این استارتاپ ۳۲ سال دارد و مهندسی IT خوانده است. به گفته او در حال حاضر استارتاپ مشابه ویدی‌وود در خاورمیانه وجود ندارد و تنها سه استارتاپ از سه کشور ارمنستان، آمریکا و استرالیا کار مشابه این استارتاپ را انجام داده و رقیب این ویدی‌وود به حساب می‌آیند.

با او درباره چالش‌ها و برنامه‌های این استارتاپ گفت‌وگو کرده‌ایم.

چه عاملی باعث راه‌اندازی استارتاپ ویدی‌وود شده است؟

۱۷ سال است که در حوزه گرافیک و انیمیشن فعالیت می‌کنم. قبل ازاین استارتاپ، یک کانون تبلیغاتی راه‌اندازی کرده بودم و  در آن‌جا ما شاهد بودیم که شرکت‌ها و افراد عادی برای ساخت ویدیو‌های تبلیغاتی، آموزشی و غیره، با مشکلاتی مانند هزینه و زمان درگیر هستند.

از همین رو ایده ویدی‌وود به ذهنمان رسید و بعد از دو سال پژوهش و تحقیقات در این حوزه، اردیبهشت ۹۸ این استارتاپ به صورت آزمایشی فعالیت خود را شروع کرد. دوره آزمایشی دو ماه طول کشید و از اوایل تابستان به صورت رسمی کار خود را شروع کرد و با استقبال زیادی هم روبرو شد.

استارتاپ ویدی‌وود چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

هدف ما از راه‌اندازی ویدی‌وود این بود که خدمات ساخت ویدیو را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهیم.

کاربران می‌توانند وارد سایت شوند و بعد از ثبت‌نام از قالب‌های‌ آماده که بر اساس موضوعات مختلف وجود دارد برای ساخت ویدیو‌های خود استفاده کنند. همان‌طور که قبل هم اشاره کردم کاربران برای ساخت ویدیوهای خود مشکلاتی داشتند. برای مثال برای ساخت یک ویدیو تبلیغاتی باید حدود ۳.۵ میلیون تومان هزینه و برای دریافت ویدیو نیز باید ۲۵ روز صبر می‌کردند.

ما توانستیم با راه‌اندازی این استارتاپ هزینه‌ و زمان را تا حد زیادی کاهش دهیم. به این صورت که در حال حاضر کاربر با پرداخت مبلغ ۱۷  تا ۴۰ هزار تومان و در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه می‌تواند یک ویدیو با کیفیت را با سلیقه خود بسازد.

بازار کلی ساخت ویدیوی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان است اما بازار در دسترس ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که هدف ما از این بازار ۱۰ میلیارد تومان است.

در مسیر فعالیت‌تان با چه چالش‌هایی روبرو شده‌اید؟

اصلی‌ترین چالش ما مسئله فنی بود. تولید این اپلیکیشن نیازمند زیرساخت‌ها سخت افزاری بود. متاسفانه این منابع در ایران بسیار کم هستند و آن‌هایی که وجود دارد هزینه بالایی دارند. به همین دلیل ما این منابع را از خارج از کشور تهیه کردیم و این پروسه دو سال زمان برد. کمبود سرمایه دومین چالشی بود که با آن روبرو شدیم و همه تبلیغات را با روش‌های پارتنر شیپ و سئو انجام دادیم. همچنین در ابتدا مشکلاتی در تیم‌سازی داشتیم اما در حال حاضر توانستیم یک تیم منسجم تشکیل دهیم.

برای رفع چالش‌ها چه اقداماتی انجام دادید؟

از افراد متخصص و با انگیزه استفاده کردیم، نقطه‌قوت ویدی‌وود تیم یکپارچه و با انگیزه آن است. این تیم‌ از افرادی تشکیل شده‌است که در حوزه تخصص خود به بهترین شکل فعالیت می‌کنند. دو سال با بزرگترین چالش‌ها دست‌ و پنجه نرم کردیم. می‌توان گفت در حال حاضر شرایط رو به بهبود است و  توانسته‌ایم به سطحی از درآمدزایی برسیم.

جذب سرمایه داشته‌اید. و آیا به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

ما در مرحله بذری مبلغ ۵۰ میلیون تومان از شتاب‌دهنده دیموند جذب سرمایه داشتیم و  در مهر ماه امسال به نقطه سربه‌سری این مبلغ رسیدیم. در حال حاضر نیز برای راند دوم جذب سرمایه اقداماتی انجام داده‌ایم.

اندازه بازار ساخت ویدیوی‌آنلاین و سهم شما از این بازار چقدر است؟

در حال حاضر ما به بخشی از نیاز بازار پاسخ می‌دهیم که تا پیش از این به آن پرداخته نشده بود. برای مثال هر ساله شرکت‌ها برای ساخت ویدیوی تبلیغاتی اختصاصی اقدام می‌کنند که برای ساخت هر ویدیو تبلیغاتی موشن گرافیک باید ۱۰تا ۲۰ میلیون هزینه کنند.

همان‌طور که می‌دانید ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی بیشترین بازخورد را دارند. بعضی از شرکت‌ها مجبور هستند که متناسب با نیاز شبکه‌های اجتماعی خود، حداقل هفته‌ای سه بار و هربار محتوای ویدیویی با هزینه تقریبی دو میلیون تومان تهیه کنند و تهیه هر ویدیو نیز حدود ۱۰ روز زمان می‌برد. در همین راستا با ویدی‌وود می‌توانند با هزینه بسیار کمتر و حداقل ۵ ویدیو در روز را تهیه کنند.

از همین رو سهم ما از این بازار سهم بزرگی خواهد بود. بازار کلی ساخت ویدیوی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان است اما بازار در دسترس ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و هدف ما برای سه سال ابتدایی از این بازار ۱۰ میلیارد تومان است.

به نظر من شرایط اقتصادی کشور بزرگترین چالش این اکوسیستم است. شرایط کشور به صورتی است که نمی‌توان انتظار داشت همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی‌هایی مشخص پیش رود. از همین رو می‌توان گفت آینده کاملا نامعلوم است.

برنامه آینده ویدی‌ وود چیست؟

قصد داریم وارد بازار کشورهای عربی شویم؛ زیرا که ویدی‌وود از بین استارتاپ‌های مشابه تنها استارتاپی است که برنامه RIGHT TO LEFT  برای زبان‌های فارسی، عربی و .. را پشتیبانی می‌کند. همچنین این محتوای تولیده شده در این برنامه با  فرهنگ آریایی و آسیایی همخوانی دارد که رقبای غربی ما این امکانات را ندارند. برای مثال ما قالب‌هایی برای مراسم‌های مذهبی نیز دراین اپلیکیشن درنظر گرفته‌ایم. ورود به بازار جهانی هدف بعدی ما است.

همچنین در نظر داریم ویدی‌وود ۲  را با امکانات جدید و متنوع به بازار ارائه دهیم. در برنامه‌های بلند مدت نیز قصد داریم امکاناتی مانند ساخت وب‌سایت و لگوی آنلاین را در کنار ساخت ویدیوی آنلاین اضافه کنیم.

آینده اکوسیستم استارتاپی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این اکوسیستم با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو است. بارها اتفاق افتاده است که استارتاپ‌هایی با ایده، شرایط و تیم عالی شروع به فعالیت می‌کنند اما قربانی شرایط بد اقتصادی کشور شده‌ و شکست می‌خورند.

به نظر من شرایط اقتصادی کشور بزرگترین چالش این اکوسیستم است. شرایط کشور به صورتی است که نمی‌توان انتظار داشت همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی‌هایی مشخص پیش رود. از همین رو می‌توان گفت آینده کاملا نامعلوم است. اما ناگفته نماند به تازگی استقبال از حوزه کارآفرینی بسیار زیاد شده است و فکر می‌کنم اگر همین روند ادامه داشته باشد، اکوسیستم بتواند آینده روشنی داشته باشد.

 آیا در این حوزه رقیبی هم دارید؟ مزیت رقابتی ویدی‌وود نسبت به رقبا چه چیزی است؟

رقیب داخلی می‌توان، ویدیوت را نام برد که البته با سیستمی کاملا متفاوت از نظر تولید جنس محتوا در این حوزه فعالیت می‌کند. از همین رو رقبای اصلی ما در حال حاضر ۳ استارتاپ مشابه در کشورهای ارمنستان، استرالیا و آمریکا به حساب می آیند.

اما مزیت‌های‌ رقابتی ما نسبت به ویدیوت پشتیبانی از افکت‌های تصویری پیچیده، امکان تهیه ویدیوهای ۳ بعدی و عدم محدودیت در سبک محتوای موردنظر مخاطب از تولید موشن‌گرافیک تا فیلم‌های رئال است. به‌علاوه،  اپلیکیشن ما رابط کاربری بسیار ساده‌ای برای استفاده افراد در تمام سنین، تدارک دیده‌است.

گفت‌وگو: زهرا قنبری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.