ساخت کیت‌های تشخیص مولکولی کرونا توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

کیت‌های تشخیص مولکولی کرونا ۲۰۱۹ توسط شرکت دانش‌بنیان «پیشتاز طب زمان» ساخته و بومی‌سازی شد

در روزهای پایانی سال ۹۸، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در نشستی که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیس جمهوری برگزار شده بود، خبر از ساخت کیت تشخیصی بیماری کرونا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داد که فروردین ۹۹ وارد بازار می‌شود.

این خبر بعد از گذشت ۵ روز از سال جدید تحقق یافت. به گفته مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از این پس تشخیص بیماری کرونا با کیت‌های ایرانی ساخت، شرکت دانش‌بنیان «پیشتاز طب زمان» انجام می‌شود.

به گفته وحید یونسی مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت «پیشتاز طب زمان»، تیم تحقیق و توسعه شرکت از همان نخستین روزهای شیوع بیماری و پس از انتشار فراخوان همکاری توسط معاونت علمی و فناوری تحقیقات خود را در این حوزه آغاز کرد. او درباره چگونگی ساخت کیت‌های تشخیص کرونا گفت: «دستورالعمل‌ وتجربه جهانی برای تشخیص ویروس کرونا، به‌خصوص دو کشور پیشرو در تولید کیت‌های تشخیص کرونا یعنی آمریکا و چین را به کار بردیم. در حال حاضر نیز مراحل تولید انبوه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم و با دریافت مجوزهای لازم آماده عرضه محصول به آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت هستیم.»

به گفته یونسی در حال حاضر این شرکت می‌تواند با توجه به شرایط آزمایشگاه‌های منتخب ۸۰ هزار کیت در هفته به بازار عرضه کند و همچنین آمادگی تحویل۴۰۰ هزار تست تشخیص در ماه آینده را دارد. هر کیت تشخیص کرونا حاوی ۱۰۰ تست و قیمت تست‌های تشخیص کرونای ایرانی یک چهارم نمونه خارجی است.

بیشتر بدانید

تولید کیت تشخیص ویروس کرونا در پارک فناوری پردیس
تولید ۴۰۰ هزار فیلتر نانویی ماسک‌های بیمارستانی N95
دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپ‌ها در برابر کرونا

او  با ذکر این نکته که محصول ارائه شده، از نظر دقت، عملکرد و زمان تشخیص، به‌طور کامل مشابه نمونه‌های با کیفیت خارجی است اعلام کرد که این کیت‌های تشخیص در آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با موفقیت تست شده و مجوز فروش دریافت کرده است.

او در ادامه با اشاره به صد در صدی بودن تشخیص این کیت‌ها گفت: «با این محصول، بیماری کووید ۱۹ به صورت قطعی در بیماران مشکوک تشخیص داده می‌شود. این کیت ژن‌های اختصاصی ویروس را مورد هدف قرار داده و پس از انجام تست، مراحل تست وجود ویروس در نمونه افراد مشخص می‌گردد. زمان تست با این دستگاه ۲ ساعت است.»

شرکت «پیشتاز طب زمان» از مجموعه شرکت‌های دانش بنیان پیشگام در حوزه سلامت است که تجربه ۲۱ سال فعالیت در تولید محصولات آزمایشگاهی را دارد و تاکنون بیش از ۶۰ محصول تولید و به ۲۵ کشور صادر کرده است.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در سایت آی‌چیزها بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.