لطفا هیچ سایتی را به‌راحتی و بدون اخطار فیلتر نکنید!

یادداشتی از عباس قلی‌زاده، مدیر سایت دانلود دات‌آی‌آر درباره ماجرای فیلتر ۴۸ ساعته این سایت

دامنه دانلود دات‌آی‌آر ۲۳ اردیبهشت ۹۸ از دسترس خارج شد. این اقدام به دستور پلیس فتا و توسط نیک‌ دات‌آی‌آر انجام شد. برای اینکه بدانیم ما ماجرا از چه قرار است و چرا فتا چنین دستوری صادر کرده به دادسرای جرائم اینترنتی مراجعه کردیم.

علت این بود که دو شرکت پخش شبکه خانگی با یکدیگر اختلاف داشتند و یکی از این شرکت‌ها، لیستی از سایت‌هایی که لینک همکاری در فروش شرکت رقیبش را داشتند، را تهیه کرده و با ارائه آن به دادسرا باعث فیلتر شدن سایت‌هایی با دامنه بین‌المللی و تعلیق سایت‌ها با دامنه ir شده بود.

در همین راستا، سایت دانلود فارسی یا همان دانلود دات‌آی‌آر (Download.ir) به دلیل تعلیق دامنه از دسترس خارج شد.

با توجه به این که این اتفاق با روزهای کاری ماه مبارک رمضان همزمان شده بود، به سختی و با پیگیری‌های فراوان از سازمان‌های ذی‌ربط، توانستیم مسئول پرونده را پیدا کنیم. مسئول پرونده در جواب اعتراض ما که چرا دامنه بدون هیچ اخطاری معلق شده، اعلام کردند که دستوری مبنی بر مسدود کردن سایت‎ها نداده‌اند بلکه فقط درخواست اخطار داده شده بود.

در نهایت با اصرار فراوان نامه‌ای گرفتیم و به فتا مراجعه کنیم. البته آنجا هم اعتراض خود را به اینکه چرا دامنه بدون هیچ اخطاری معلق شده و حتی اگر محتوای صفحه‌ای مشکل دارد چرا به جای مسدود کردن آن صفحه کل دامنه و سایت معلق شده است را بازهم بیان کردیم.

در نهایت فتا نامه رفع تعلیق دامنه را صادر و به NIC.ir ارسال کرد. ما هم اصل نامه را به NIC ارائه کردیم. بعد از پیگیری‎های مجدد از NIC که چرا دامنه باز نمی‌شود، با این پاسخ مواجه شدیم که «طبق روال اداری و به ترتیب کارها را انجام می‌دهیم.» به این ترتیب بالاخره بعد از ۴۸ ساعت دامنه دانلود فارسی باز شد…

اتفاق پیش آماده برای ما چند نکته قابل تامل دارد:

  • آیا صاحبان دامنه ir همیشه باید این خطر را حس کنند که می‌توانند قربانی مسائلی شوند که ارتباطی با آنها ندارد؛ و هر شخص یا مجموعه‌ای می‎تواند با گرفتن حکم، دامنه ir آن‌ها را به طور کامل معلق کند؟
  • چرا مسئولین توجه به این موضوع ندارند که تعلیق دامنه یا فیلتر کردن یک سایت، همان پلمپ کردن یک کسب‌وکار است و ضررهای زیادی برای آن‎ها به همراه دارد، چرا بدون حکم، اخطار یا حتی اطلاع به اشتباه و به همین راحتی یک کسب‌وکار را تعطیل می‎کنند؟
  • چرا سایت‎هایی نظیر دانلود دات‌آی‌آر که هیچ اطلاعی از ماجرای این دو شرکت ذکرشده ندارند، باید هزینه اختلاف آنها را بدهند؟
  • چه شخص یا سازمانی پاسخگوی خسارتی است که فقط به خاطر اشتباه و یا کج‌سلیقگی‌های شخصی برخی افراد به یک مجموعه وارد می‌شود؟

علاوه بر تمام این موارد، متاسفانه قطعی سایت باعث ریزش کاربران و نارضایتی آن‎ها می‌شود و همچنین تائیرات زیان‌بار زیادی هم روی سئو (SEO) می‌گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.