آیا گره بیمه فریلنسرها باز می‌شود؟

سامانه بیمه شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی به طور رسمی آغاز به کار کرد

این سامانه حاصل توافق‌نامه‌ای است که اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سازمان تامین اجتماعی دو سال پیش به آن دست یافته‌ بودند و تاکنون اجرایی نشده بود. امروز رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره کسب‌وکارهای مجازی و ابراهیم شهابی، رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان اجتماعی از این تفاهم‌نامه رونمایی کردند و قرار است از این به بعد شاغلان در مشاغل و کسب و کارهای نوپا زیر چتر بیمه‌ای قرار بگیرند.

بخشنامه مربوط به این خدمت بیمه‌ای را دو سال پیش دکترسید تقی نوربخش، مدیرعامل فقید سازمان تامین‌اجتماعی ابلاغ کرده بود. آنطور که الفت‌نسب گفته علت تاخیر در رونمایی از سامانه یاد شده این بوده که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و سازمان تامین‌اجتماعی آمادگی لازم برای اجرای آن را در دوسال گذشته نداشته‌اند.

براساس مفاد این طرح، کلیه افراد دورکار مانند فریلنسرها، راننده‌ها و به طور کلی همه افراد فاقد رابطه مزد و حقوق‌بگیری در حوزه کسب و کارهای آنلاین می‌توانند از خدمات بیمه‌ای تامین‌اجتماعی برخوردار شوند. الفت‌نسب با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر فقط کسب‌وکارهای مجازی می‌توانند از این سامانه استفاده کنند، اعلام کرد که ۱۷۰۰ کسب و کار عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هستند که از امروز می‌توانند به این سامانه دسترسی داشته باشند و در ادامه کسب‌وکارهای غیر عضو هم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

پرداخت حق بیمه با نرخ ۲۷ درصد

به گفته ابراهیم شهابی، رئیس تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، نرخ بیمه برای این افراد ۲۷ درصد است و پرداختی آن‌ها برای سال جاری، ۱.۲ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است. . حق بیمه به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و افراد می‌توانند نرخ دستمزد را بین ۱.۲ دستمزد تا حداکثر دستمزد پرداخت کنند. افرادی که حق بیمه بیشتری دهند به همان میزان از مزایای آن استفاده می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که این افراد به علت اینکه دستمزد نیستند، شامل بیمه بیکاری هم نمی‌شوند.
او در این‌باره توضیح داد: «پس از ثبت‌نام این کسب‌وکارها در این سامانه و معرفی آن‌ها به سازمان و دریافت معرفی‌نامه‌ توسط همکاران ما، احراز هویت انجام می‌شود. پس از انجام معاینات پزشکی برای بحث ازکارافتادگی و همچنین انجام پروسه احراز هویت، سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه و بهره‌مندی افراد از مزایا، با اتحادیه مکاتبات لازم را انجام خواهد داد. او در ادامه گفت: «پرداخت حق بیمه ماهانه خواهد بود و متقاضیان می‌توانند در پیش پرداخت حق بیمه خود را تا پایان سال نیز واریز کنند. نرخ حق بیمه طبق ماده ۲۸ قانونی تامین اجتماعی ۲۷ درصد خواهد بود. همچنین این نوع بیمه از نوع بیمه‌های غیر اجباری به شمار می‌آید. حداکثر سن برای افرادی که به عنوان بیمه اجباری در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، سال است که اگر سابقه بیمه داشته باشند این سابقه به سن آن‌ها اضافه می‌شود. علاوه بر این سازمان تامین‌ اجتماعی برای این دسته از افراد مطابق بیمه‌های اجباری، مزایای درمانی در نظر گرفته و افراد هزینه کمتری برای امکانات درمانی پرداخت کنند.»

قوانین بیمه‌ای باید به روز شوند

رابطه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوین با تامین‌اجتماعی رابطه‌ای که همیشه شکرآب بوده است. استارتاپ‌ها اعتقاد دارند که ماهیت و کیفیت کارشان با مشاغل سنتی‌تر و صنف‌محور که قوانین و دستورالعمل‌‌ها و بخش‌نامه‌های تامین‌اجتماعی بر آن‌ها بار می‌شود، فرق می‌کند و باید این قوانین به روز شود. شهابی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این که استارتاپ‌ها هنوز با قوانین این سازمان مشکل دارند اعلام کرد که این قوانین پیش از راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی بوده و این قوانین نیاز به روز‌رسانی دارند.» او همچنین درباره جریمه‌ای که برای کافه بازار مبنی بر اینکه توسعه‌دهندگان جزو استخدامی‌های این شرکت محسوب می‌شوند و باید برای آن‌ها حق بیمه پرداخت شود، توضیح داد: «این استارتاپ می‌تواند مشکلات خود را با سند‌های معتبر در سازمان مربوطه مطرح کند و اگر ادله کافی داشته باشند می‌توانند از این طرح شاغلین دورکار استفاده کنند. ما آمادگی کامل داریم که در چارچوب قانون دوباره درخواست‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.