ایجاد شبکه اعلام حریق با استفاده از اینترنت اشیا در پارک ملی گلستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان از ایجاد شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: هرساله بخش قابل توجهی از اراضی این پارک به دلایلی چون آتش سوزی از میان می رود که قرار است با اجرای پروژه ای با استفاده از اینترنت اشیا و داده های فضایی منطقه را زیرنظر داشته باشیم تا در زمان وقوع حریق با ارسال تیم های واکنش سریع، کمترین تلفات مادی و جانی را داشته باشیم.

به گزارش آی چیزها و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد احمدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان، با اشاره به از بین رفتن سالانه بخشی قابل توجهی از پارک ملی گلستان بر اثر آتش سوزی، گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید زیادی بر استفاده از فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف دارد که بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای ایجاد شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان از اینترنت اشیا استفاده کنیم و پروژه ای را برای حفاظت از ارضی با ارزش پارک ملی گلستان ارایه کردیم.

وی با اعلام اینکه پارسال ۲۰۰ هکتار از اراضی پارک ملی گلستان دستخوش حریق شد، افزود: تدوین طرح اعلام حریق در پارک ملی گلستان با استفاده از اینترنت اشیا ادامه دارد ولی از آنجاکه پارک ملی گلستان بیش از صدهزار هکتار وسعت دارد، قرار است این طرح به صورت پایلوت در مناطق پرخطر پارک اجرا شود که از نظر فنی و زمانی قابلیت آنرا داشته باشیم.

احمدی با بیان اینکه در طرح کنونی از امکانات شبکه موبایل در مجاورت جاده موجود در منطقه استفاده می شود، اظهار کرد: در واقع با نصب دوربین های حرارتی و ارسال اطلاعات، کانون های وقوع حریق شناسایی و با ارسال مختصات منطقه دچار حادثه شده به منطقه مانیتورینگ، تیم های واکنش سریع وارد عمل شده تا قبل از گسترده شدن آتش بتوانند آنرا خاموش کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان سه زمان قبل، حین و بعد حادثه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: هرچه در زمان وقوع حادثه، زمان طلایی برای واکنش سریع را کمتر کنیم، میزان تلفات مادی و جانی کمتری وارد می شود تا محیط زیست گران بهای منطقه، حفظ و  هزینه های جبرانی مورد نیاز آن کمتر شود.

احمدی، زمان بهره برداری از این طرح را تا قبل از فصل تابستان سال آینده اعلام کرد و ادامه داد: براساس تجربه جهانی، استفاده از فناوری می‌تواند تاثیر بسیاری در زندگی بشری داشته باشد و انشااله با موفقیت این تجربه، به نقاط دیگر نیز منتقل شود چراکه این پروژه‌‌ هیچ نمونه و مشابهی ندارد و اگر هم در نقطه ای از دنیا اجرا شود باید براساس شرایط جغرافیایی آنجا باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ابتدا به‌دنبال ارسال اطلاعات از طریق شبکه تلفن همراه منطقه بودیم، گفت: بعد از بررسی منطقه متوجه شدیم که در آنجا دکل‌های موبایل، فقط اینترنت ۲G را پوشش می‌دهند که نمی‌توان داده‌ای را ارسال کرد بنابراین تصمیم گرفتیم از فیبرنوری کشیده شده توسط وزارت ارتباطات در منطقه برای ارسال اطلاعات با پهنای باند بالا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این پروژه همچنین می توان از ترکیب اینترنت اشیا با تصاویر هوایی استفاده کرد چراکه در زمان اعلام حریق، دوربین ها باید دید داشته باشند که با داشتن پهباد نقاط کور و غیرقابل مشاهده نیز قابل مشاهده و نظارت است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان با بیان اینکه سعی می‌کنیم این طرح فقط جنبه اعلام حریق نداشته باشد و کاربری‌های دیگری چون نظارت بر شکار غیرقانونی نیز داشته باشد، اظهار کرد: این کار با دوربین‌های دو کاره حرارتی و تصویری انجام می‌شود و در طول شبانه روز تصاویری زنده‌ای ثبت شده تا در صورت بروز آتش سوزی با تشخیص طول موج‌های ارسال شده بتوان منطقه دچار حریم را تشخیص داد.

احمدی یکی از موضوعات پارک ملی گلستان را حضور حیوانات در مرحله انقراض عنوان کرد و گفت: به دلیل عبور جاده از میان پارک ملی گلستان بسیاری از حیوانات در برخورد با خودروهای عبوری تلف می‌شوند و اگر بتوان سرعت ماشین‌ها را با استفاده از دوربین های نظارتی کم کرد، می‌توان از این طریق کمک قابل توجهی نیز در جلوگیری از تصادف حیوانات با خودروها انجام داد.

وی افزود: همانطور که کمک وزارت ارتباطات برای ایجاد زیرساخت و بکارگیری فعالیت‌ها و معرفی آنها هدف به شمار می‌رود، در این پروژه می‌توانیم زیرساخت خوبی برای محیط زیست ایجاد کنیم که استفاده‌های مختلفی داشته باشد.

منبع: Iran IoT Forum

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.