شتابدهنده هاردتک در دوره دوم استارتاپ جذب می‌کند

امیر شکوهی‌نیا، مدیرعامل شتابدهنده هاردتک از برگزاری دوره دوم جذب تیم‌ها خبر داد. به گفته او تمرکز این دوره بر چهار موضوع سلامت، سرگرمی، خانه‌های هوشمند و خرده‌فروشی خواهد بود.

فراخوان جذب ۱۰ تا ۱۵ تیم در دوره دوم شتابدهنده هاردتک

شکوهی‌نیا گفت: «دوره اول شتابدهی شتابدهنده هاردتک تمام شد و تمامی تیم‌های پدیرفته شده در آن دوره، درگیر فرایند جذب سرمایه هستند؛ تعدادی از آنها موفق به جذب سرمایه شدند و تعدادی هم هنوز درگیر طی کردن فرایند آن هستند. طبیعتا بعد از پایان دوره اول، دوره دوم را شروع کردیم؛ این دوره را با تمرکز روی ۴ موضوع، سلامت، خانه‌های هوشمند، سرگرمی و خرده‌فروشی کار خواهیم کرد. برای دوره حدود ۱۰ الی ۱۵ تیم جذب خواهیم کرد که این عدد بسته به اینکه چند تیم پیدا شود، متغیر خواهد بود. برای هر دوره ما چند حوزه که پوینت مثبت دارند را انتخاب می‌کنیم و تیم‌هایی که در این حوزه‌ها باشند، در موقعیت برابر شانس بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها خواهند داشت ولی تیمی که در حوزه‌های دیگر هم خوب باشد جذب خواهد شد.»

دوره‌ دوم چه تفاوتی نسبت به دوره قبل دارد؟

مدیرعامل شتابدهنده هاردتک در رابطه با تفاوت‌هایی که دوره دوم شتابدهی با دوره قبل در این شتابدهنده دارد توضیح داد: «قاعدتا به دلیل شرایط اقتصادی و نرخ دلار در این دوره، نسبت به دوره اول، سیدفاند بیشتری به تیم‌های پذیرفته شده داده می‌شود. در رابطه با خدماتی که ارائه می‌شود هم باید بگویم که در دوره دوم خدمات مشخص‌تری به تیم‌ها ارائه خواهد شد، در دوره اول بعضا خدماتی هم در حوزه تکنیکال و هم بیزینسی وجود داشت که در حال توسعه آنها بودیم که حالا برای دوره دوم به ثمر رسیده و در یک پلتفرم در هر دو حوزه می‌توانیم در اختیار تیم‌ها قرار دهیم و از آنها استفاده کنند. امیدواریم در دوره دوم، تیم‌ها خیلی زودتر از دوره قبل به ثمر برسند.»

خدمات دوره دوم

شکوهی‌نیا با اشاره به اینکه در دوره‌های شتابدهنده هاردتک، دو نوع خدمات به تیم‌ها ارائه می‌شود، ادامه داد: «خدمات نقدی و غیرنقدی دو نوعع خدمتی است که ما ارائه می‌دهیم. خدمات نقدی ما در واقع همان سیدفاندی است که رقمی بین ۷۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان به تیم‌ها اختصاص داده می‌شود.» او با بیان اینکه این رقم مطابق با نیاز تیم تعیین می‌شود، در رابطه با روند کار به این صورت گفت: «در ابتدا تیم‌ها به مدت ۲ الی ۴ هفته‌ به صورت آزمایشی در شتابدهنده مستقر می‌شوند؛ طی این مدت نیاز تیم و نقطه‌ای که باید به آن برسد تا بتواند سرمایه راند بعدی را جذب کند مشخص می‌شود. بعد از گذراندن این مرحله به این نتیجه می‌رسیم که استارتاپ چه مقدار پول برای رسیدن به آن نقطه نیاز دارد و این پول همان سیدفاندی می‌شود که به تیم تعلق می‌گیرد. مرحله بعدی برای استارتاپ‌ها، مرحله ارزش‌گذاری است که سهم شتابدهنده نسبت به ارزش استارتاپ‌ و مقدار سرمایه‌ای که به آن تعلق گرفته مشخص می‌شود.»

شکوهی‌نیا ادامه داد: «خدمات غیرنقدی ما هم یک سری خدمات زیرساختی شامل فضا، اینترنت و تجهیزات می‌شود و یک سری خدمات منتورینگ در حوزه فنی و بیزینسی به تفکیک سخت‌افزار و نرم‌افزار و یک سری سرویس از جمله حسابداری، حقوقی، بازرگانی، بازاریابی و ساخت است. این خدمات شامل مواردی است که مشخصاً برای حوزه اینترنت اشیا و سخت‌افزار مشخص شده و تیم‌ها احتمالا در روزهای اولیه چینش استارتاپ شروع کار نمی‌توانند به خوبی این موارد را داشته باشند؛ بنابراین ما سعی کردیم این‌ها را برایشان فراهم کنیم تا از روز اول با کیفیت خوب و به اندازه روزهای آتی، کار انجام دهند.»

امیر شکوهی‌نیا، مدیرعامل شتابدهنده هاردتک بر تلاش این شتابدهنده برای پر کردن خلأ موجود در اکوسیستم استارتاپی ایران تأکید کرد.

او در ادامه اضافه کرد: «ما در ۳ ماه آخری که تیم در دوره شتابدهی است، کارگروهی تحت عنوان کارگروه سرمایه‌گذاری داریم که به تیم اضافه می‌شوند. این کارگروه، روی ارائه تیم کار می‌کنند و اطلاعات مالی و پلنی که برای آینده دارند را جمع‌آوری می‌کنند. با توجه به شبکه سرمایه‌گذاری که طی دوره قبل و تلاش‌هایی که در این مدت داشتیم و جذب کردیم، قرارهایی با سرمایه‌گذاران گذاشته می‌شود. اغلب استارتاپ‌ها در این مرحله موفق به جذب سرمایه شدند و نیازی نبوده که فراینده پیچیده‌تری را برای جذب سرمایه طی کنند.»

آغاز و پایان دوره دوم شتابدهنده هاردتک

مدیرعامل شتابدهنده هاردتک در رابطه با مهلت مراجعه تیم‌ها برای پذیرفته شدن در دوره شتابدهی گفت: «کلا قاعده‌ای سر این که تایم خاصی برای جذب تیم داشته باشیم، وجود ندارد و اگر در طول سال تیم‌های خوبی وجود داشته باشد یا مراجعه کنند را می‌گیریم. ولی زمان فراخوان ما برای دوره دوم شتابدهی تا انتهای آذر، یعنی برای سه ماه آینده است. آنهم به این دلیل که بتوانیم در این سه ماه تیم‌ها را بگیریم و یکجا دوره را برای آنها شروع کنیم و یکجا دوره به پایان برسد، ولی خیلی قید خاصی برای زمان جذب تیم‌ها نداریم.»

 

مدت زمان دوره‌های شتابدهی در شتابدهنده هاردتک

او با بیان شرایط پیچیده‌تر کار در حوزه‌های سخت‌افزار و اینترنت اشیا، گفت: «دوره‌های شتابدهی ما ۹ ماهه است که بسته به تیم، ممکن است تا یک سال هم تمدید شود. حوزه سخت‌افزار یک مقدار پیچیده‌تر از حوزه نرم‌افزار است، چون اغلب برای گذراندن فرایند تولید، مجبور به واردات کالا می‌شوند و به همین دلیل مانند حوزه نرم‌افزار نمی‌توان کار را سریع جلو برد به همین دلیل تیم‌ها زمان بیشتری نیاز دارند.»

فضایی با پتانسیل بالا اما مغفول مانده

شکوهی‌نیا در پایان اشاره کرد: «ما حدود دو سال است که برای پرکردن خلائی که در اکوسیستم شناسایی کردیم، در تلاش هستیم. امیدوارم امسال هم در دوره دوم شتابدهنده هاردتک بتوانیم تیم‌های خوبی بگیریم. حس می‌کنیم فضای اینترنت اشیا و سخت‌افزار در کشور، فضایی است که هم خیلی مغفول مانده و هم پتانسیل بالایی در خود دارد. ما معتقدیم اگر بتوان این دو را کنار هم دید و با هم جلو برد، شاهد اتفاقات خیلی خوبی خواهیم بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.