تعریف دولتی‌ها از نوپا و غیرنوپا برای اعطای وام چیست؟

سازمان فناوری اطلاعات با انتشار نامه‌ای، شرایط دریافت تسهیلات۲ میلیارد تومانی برای کسب‌وکارهای آسیب دیده حوزه فاوا را اعلام کرد

به‌دنبال مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای نوپا در اثر شیوع بیماری کرونا، سیل و زلزله به‌وجود آمده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به ارائه تسهیلات کرده است. میزان این تسهیلات حداکثر ۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۹ درصد و زمان بازپرداخت آن ۱۲ ماهه و بدون دوره تنفس است.

طبق دستورالعملی که سازمان فناوری اطلاعات منتشر کرده است، سقف وام در نظر گرفته شده که برای به حداقل رساندن عواقب اقتصادی و اجتماعی شرایط موجود است، برای شرکت‌های نوپا ۵۰۰میلیون تومان و برای شرکت‌های غیرنوپا ۲میلیارد تومان است. همچنین میزان تسهیلات برای هر نیروی انسانی دارای کدبیمه، مبلغ ۱۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹درصد است.

کدام کسب‌ وکارها ۲ میلیارد و کدام ۵۰۰ میلیون وام می‌گیرند

نکته حائز اهمیت تعریف عجیب استارتاپ‌ها یا همان کسب‌وکارهای نوپا از دید دولتی‌ها است، طبق ماده یک آیین‌نامه نوآفرین، کسب‌وکارهای نوپا که وام ۵۰۰ میلیونی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که عمر کمتر از سه سال دارند، سرمایه ثبتی آن‌ها از ۲۵۰ میلیون تومان کمتر، درآمدشان زیر ۵۰۰ میلیون تومان، سهام‌داران در طول سه سال سودی برداشت نکرده و دستمزد بنیان‌گذاران آن بیشتر از سه برابر پایه حقوق نباشد. وثیقه‌ای که این کسب‌وکارها برای دریافت وام باید ارائه دهند، چک با ظهرنویسی دو ضامن است. به‌نظر می‌رسد در این تعریف مهم‌ترین ویژیگی استارتاپ‌ها، مقیاس‌پذیری نادیده گرفته شده است و از دید دولتی‌ها کسب‌وکارهای نوپا، آن‌هایی هستند که در طول سه سال فعالیتشان رشد خاصی ندارند.

اما کسب‌وکارهای غیرنوپا یا همان شرکت‌های بزرگ، برای دریافت وام تا سقف ۲ میلیارد تومان باید مدارکی چون اوراق سهام قابل معامله در بازار اول، اوراق خزانه، ضمانت‌نامه معتبر بانکی، ضمانت‌نامه صندوق نوآوری و شکوفایی یا صندوق‌های پژوهشی و فناوری و وثیقه ملکی را ارائه دهند.

بیشتر بدانید: 

متن آیین‌نامه طرح نوآفرین منتشر شد
کدام استارتاپ‌ها مشمول طرح نوآفرین می‌شوند؟
همکاری سداد با سازمان فناوری اطلاعات در قالب طرح نوآفرین

شرایط و نحوه دریافت تسهیلات

صاحبان کسب‌ و کار باید برای دریافت این تسهیلات در سایت نوآفرین ثبت‌نام کنند و درخواست خود را برای دریافت تسهیلات اضطراری برای این سامانه ارسال کنند. سپس آن‌ها توسط دبیرخانه وجوه اداره شده به‌عنوان کسب‌وکار فاوای آسیب دیده، شناسایی می‌شوند. همچنین صاحبان کسب‌وکارها با دریافت این وام متعهد به حفظ تعداد نیروی کار خود تا پایان زمان بازپرداخت می‌شوند و در صورت عمل نکردن متقاضیان به تعهد خود، پرداخت اقساط با نرخ سود معادل نظام بانکی انجام می‌شود.

قابل ذکر است که این تسهیلات به اشخاص حقوقی که به‌واسطه حوادثی مانند شیوع بیماری کرونا، سیل و زلزله ارائه خدمات و فروش آن‌ها، تحت تاثیر قرار گرفته است، تعلق می‌گیرد و این اشخاص حقوقی باید حتما در یکی از سه حوزه زیر فعالیت کند:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.