چگونه یک استارتاپ را تعطیل کنید؟

آشنایی با استارتاپ «شات داون» که کارش آسان کردن شکست استارتاپ هاست

برای راه‌اندازی یک کسب‌‌وکار جدید علاوه بر صدها کتاب، مجموعه‌ای از مقاله‌، ویدیو‌، پادکست و اینفوگرافیک وجود دارند که به شما در توسعه و افزایش مشتری کمک میکند. اما سوال اینجاست که فارغ از اطلاعات کتاب‌ها و پادکست‌ها و… برای پیشگیری از شکست استارتاپ ها چه کاری باید انجام دهیم؟

ابیگیل اجکلیف جانسون، مؤسس استارتاپ «شات داون» درباره‌ این پرسش می‌گوید: «پیدا کردن راه‌حل برای‌ این موضوع خود یک چالش است. در واقع کل این پرسش درباره‌ شکست استارتاپ ها و دوباره بلند شدن آن‌ها است.»

استارتاپی که ممکن است روزی هراستارتاپ در اکوسیستم استارتاپی به آن نیاز پیدا کند

زمانی‌که شما شکست خورده‌اید مثل یک جذامی می‌مانید که  هیچ‌کس نمی‌خواهد به شما نزدیک شود؛ زیرا همه این شکست را مسری می‌دانند. جانسون برای افرادی که سعی دارند کسب‌وکار خود را تعطیل کنند، مقاله‌ا‌ی ارائه داده است که مانند یک نقشه‌ راه برای آنها عمل می‌کند. این همان کاری است که استارتاپ شات‌داون انجام می‌دهد. یعنی به فاندرهای استارتاپی کمک می‌کند در موقع نیاز، استارتاپ‌شان را باکمترین دردسر و استرس تعطیل کنند.

او توضیح می‌دهد که دلیل انجام این پروژه این است که ممکن است روزی هر فعال استارتاپی به آن نیاز پیدا کند.

جانسون در سال ۲۰۱۴ یک شرکت اسباب بازی‌سازی با این هدف تاسیس کرد که بچه‌ها از طریق اسباب‌بازی‌هایی مانند ماشین‌های مسابقه‌ای، علوم و مهندسی را یاد بگیرند. او پس از ساخت و تست محصول، برای تولید آن با هزینه‌‌ بالای قطعات پلاستیکی و الکترونیکی مواجه شد و به همین سبب کمپینی را برای دریافت کمک‌های مالی راه‌اندازی کرد که آن کمپین هم قبل از رسیدن به ۷۵۰۰۰ دلار متوقف شد.

بنیان‌گذار استارتاپ شات‌ داون در رابطه با تجربه شرکت اسباب‌بازی سازی‌اش‌ می‌گوید: «ما متوجه شدیم که به هدفمان نمی‌رسیم و این بسیار ناراحت‌کننده بود. همچنین این موضوع یک نشانه بود که به ما می‌گفت شما تمام راه‌های ممکن را امتحان کرده‌اید و نتیجه‌ای که مدنظرتان بود حاصل نشده است.»

بعد از این ماجرا، او شروع به پیدا کردن منابع جدیدی برای شرکت کرد که در صورت بروز بحران قوی‌تر، از آن‌ها استفاده کند. اما این منابع ناقص بودند.

شکست شرکت اسباب بازی

اهمیت درنظر گرفتن تاثیر جزئیات در شکست استارتاپ ها و کسب‌وکار

او اشاره می‌کند: «زمانیکه شما می‌خواهید کسب‌وکارتان را تعطیل کنید، ناگهان خود را کاملا منزوی می‌یابید. این مشکل به نسبت شایع است.»

طبق گزارش اداره آمار کار آمریکا، سالانه صدها هزار کسب‌وکار جدید شروع به کار می‌کنند. اما به گزارش مدرسه کسب‌وکار هاروارد، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد شرکت‌های نوپا شکست می‌خورند. به این معنا که شرکت‌های شکست‌خورده و سرمایه‌گذارانشان، تمام دارایی و سرمایه خود را از دست خواهند داد. حال اگر میزان سودهی شرکت‌های نوپا را با سرمایه‌گذاری اولیه‌شان مقایسه کنیم درصد شکست یک استارتاپ، به بیش از ۸۰% خواهد رسید.

در واقع این شکست‌ها قسمتی از یک روایت آمریکایی پیرامون کارآفرینی است و می‌تواند برای نسل جدید که این شکست‌ها را مانعی در راه رسیدن به موفقیت خود می‌دانند، حاوی نکات مفیدی باشد. در نظر داشته باشید‌ افرادی مانند هنری فورد (بنیان‌گذار کارخانه اتومبیل‌سازی فورد آمریکا) قبل از ساخت ماشین مدل T و یا میلتون هرشی قبل از تاسیس شرکت بزرگ شکلات‌سازی هرشیز، شکست ‌خورده‌اند.

جانسون می‌گوید: «داستان‌های شکست کلی مانند داستان فورد و میلتون که برای کمک به استارتاپ‌ها روایت می‌شوند به شخصی مانند خود او که در توسعه کسب‌وکار جزئیات را در نظر می‌گیرد کمکی نمی‌کند.»

او به این صورت ادامه می‌دهد: «بسیاری از مردم، شرکت خود را تعطیل کرده و در مورد آن صحبت می‌کنند. اما آنها فقط از یک سمت به ماجرا می‌نگرند و چگونگی تاثیر جزئیات در شکست یک کسب‌وکار را در نظر نمی‌گیرند. بنابراین توجه کردن به جزئیات در بررسی دلایل شکست یک استارتاپ بسیار مهم است.»

چک لیست تعطیل کردن استارتاپ‌ها

چند مورد از کارهایی که باید هنگام تعطیل کردن استارتاپ و کسب‌وکار خود بدانید:

–           اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران

–           تعدیل نیرو

–           تسویه حساب با کارمندان

–           از یک وکیل برای انجام کارهای حقوقی و اداری کمک بگیرید.

–           بدهی‌های معوقه را پرداخت کنید.

–           کارت‌های اعتباری را باطل کنید.

–           اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی را ببندید.

–           همچنین ارزش کل دارایی کسب‌وکار خود را مشخص کنید. اما این کار به راحتی ممکن نیست؛ زیرا درآمدها و دارایی‌های شرکت تنها شامل رایانه و خودکار نیست. بلکه شامل دارایی‌های غیرملموس مانند برندها، مشتری‌ها و اطلاعات نیز می‌شود.

شناسایی دردسرها و مشکلات تعطیلی استارتاپ‌ها

جانسون در یک نظرسنجی آنلاین از تعدادی کارآفرین خواست تا جزئیات تجربه‌هایشان را در مورد شکست و تعطیل کردن کسب‌وکار و چگونگی به فروش رساندن دارایی‌های شرکتشان روایت کنند. هدف او ایجاد یک منبع به منظور راهنمایی به افرادی است که می‌خواهند کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.

او اشاره می‌کند: «هدف من در استارتاپ شات داون این است که دردسرها و مشکلات تعطیلی استارتاپ‌ها را شناسایی کنم. بنابراین امید است که شات داون بتواند کمکی برای شتاب‌دهی به استارتاپ‌ها باشد.

او توضیح می‌دهد: «تاکنون واکنش به منابع و مقاله‌های استارتاپ شات داون مفید بوده است. چنین اطلاعاتی نه فقط برای او یا سایر کارآفرینان، بلکه برای بخش‌های مختلف اقتصاد نیز مفید است.»

او در پایان تاکید می‌کند: «هرچقدر ما بتوانیم از سختی مسیر حرکت استارتاپ کم کنیم، کارآفرینان احساس بهتری نسبت به ادامه راه و ساختن اهداف خود خواهند داشت. خواست ما، کارآفرینان جدید و ایجاد کسب‌وکار جدید است و اینکه اولین شکست آن‌ها را خرد نکند.

ترجمه: زهرا قنبری

۲ نظرات
  1. حمزه مرادی می گوید

    از شکست نباید ترسید .. هر شکستی نکاتی به همراه داره که برای ادامه راه میتونه خیلی تاثیرگذار باشه .‌ این مقاله بسیار جالب بود. ممنون

  2. رامین می گوید

    وقتی شکست رو تجربه کنی اون وقت معلوم میشه باید ترسید یا نباید ترسید !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.