صرفه‌جویی در آب با اینترنت اشیا

کسب‌وکار نوپای یک زن و شوهر فعال در حوزه اینترنت اشیا به کاربران کمک می‌کند که مصرف آب در منازل کاهش یابد

این کسب‌وکار که آن را «Nimble Vision» نامگذاری کرده‌اند روند مصرف و سنجش کاربرد آب را مدیریت می‌کند و از آن در منازل، دفاتر اداری، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های مسکونی در «بنگلور» استفاده می‌شود.

بسیاری از طرح‌های کسب‌وکارهای‌ نوپا در این منطقه در حالی شکل می‌گیرند که نگران موفقیت خود در رفع مشکلی هستند که در مقابل‌شان قرار دارد. این طرح که در سال ۲۰۱۹ توسط خانم و آقای «چینایا» اجرا شده نیز از این نظر تفاوتی با سایر طرح‌ها ندارد.

این زن و شوهر با مشکل ته‌کشیدن منبع آب زیرزمینی خانه خود در «سارجاپور» روبه‌رو بودند که یک مشکل عمومی در منطقه «بنگلور» است و بسیاری از ساکنان را ناچار کرده، به تانکرها برای تامین نیاز خوذ به آب روی بیاورند. خانواده‌ها به آبی که تانکرها تامین می‌کنند وابسته هستند و هر خانواده در ماه، معادل شش تانکر، آب مصرف می‌کند که هزینه‌ای معادل دو هزار و پانصد تا سه‌ هزار روپیه دارد. این میزان مصرف برای خانواده چهار نفری «چینایا» زیاد یود و آن‌ها به فکر افتادند که راه‌حلی بیندیشند که امکان محاسبه مصارف مختلف آب در خانه را داشته باشد. از آنجا که هیچ ابزار مناسبی برای این نیاز در بازار وجود نداشت، آقای «چینایا» به فکر ساخت وسیله خودش افتاد.

محصول آن‌ها یک ابزار مبتنی بر «وای‌فای» است که سطح آب مخزن را کنترل می‌کند. با فعال‌شدن امکان دسترسی به اینترنت، این وسیله را می‌توان به مخزن آب متصل کرده و در زمان حقیقی از طریق گوشی هوشمند، اطلاعات وضعیت مخزن آب را دریافت کرد. همچنین کاربر می‌تواند گزارش میزان مصرف آب مخزن را در فواصل ۱۰دقیقه‌ای، هفتگی، ماهیانه و سالانه دریافت کند. در کنار این‌ها با اضافه‌شدن یک آشکارساز نشت آب، میزان آبی که هرز می‌رود مشخص شده و در نهایت درخواست دریافت آب برای پُرکردن مخزن را از طریق پیامک برای تامین‌کننده ارسال می‌کند.

تجربه کاری آقای «چینایا» در کار با شبکه‌های ارتباطی و نرم‌افزارها در کنار تجاربی که در بازاریابی و مدیریت داشت به او کمک کرد که بتواند این کسب‌وکار را توسعه دهد. او و همسرش ابتدا سراغ آن دسته از دوستان‌شان رفتند که به‌دنبال تجربه عملی از اینترنت اشیا بودند. آن‌ها به افرادی نیاز داشتند که بتوانند تجربه واقعی از کاربرد وسیله‌شان را فراهم کنند. پس از ایجاد یک آزمایشگاه کوچک در منزل خود موفق به تولید نمونه کاربردی شدند و از همان ابتدا بازخوردهای خوبی از کاربران دریافت کردند. تجارب قبلی آقای «چینایا» به او کمک کرد که ابزار کارآمد و کاملی را در خانه تهیه کرده و بدون هیچ پشتیبانی خارجی آن را در اختیار کاربران قرار دهد.

آزمایش کاربری وسیله ساخته‌شده دو سال طول کشید و بعد از مدتی آن‌ها تصمیم گرفتند ۳۰ نمونه آن را میان متقاضیان توزیع کرده؛ بازخوردها را دریافت کنند و پس از اتمام ارزیابی تصمیم به فروش محصول‌شان گرفتند. محصول آن‌ها در سال ۲۰۱۸ جایزه کسب‌وکارهای‌ نوپا را از Elevate Karnataka دریافت کرد و اینک در مرحله انتظار دریافت سرمایه از سرمایه‌گذار قرار دارد. آقای «چینایا» در این‌باره می‌گوید: «در ۴ ماه گذشته موفق به کسب هشتصد هزار روپیه درآمد شده و ۶۰ سفارش دریافت کرده‌ در حالی که طی یک هفته آخر، تعداد ۵۰سفارش داشته و تعداد بسیار زیادی آپارتمان نیز در حال مذاکره برای خرید محصول هستند.»

آن‌ها در حال حاضر یک گروه اجرایی ۱۵نفره دارند که سفارش‌ها و ارتباط با مشتریان را مدیریت می‌کند. در حالی که در هندوستان با جمعیت ۱/۶ میلیارد نفری، موضوع آب و حفظ منابع آب اهمیت زیادی دارد و کشور یک برنامه پنج ساله برای حل بحران آب دنبال می‌کند و آن‌ها خود را به‌عنوان بخشی از این برنامه معرفی کرده‌اند.

ترجمه : فریبا عوض‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.