عروس‌اپ استارتاپی برای مدیریت هزینه‌های عروسی

مصاحبه با بنیانگذار عروس اپ

پیام مایلی بنیانگذار استارتاپ عروس‌اپ متولد ۱۳۶۱ در تهران است. تحصیلات دوره کارشناسی را در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد گذرانده و فارغ التحصیل ارشد MBA از دانشگاه پیام نور است. به گفته خودش ۱۰سالی است که وارد اکوسیستم استارتاپی شده است.

از تجربه‌های کاریتان قبل از عروس‌اپ در حوزه اکوسیستم استارتاپی برایمان بگویید.

در سال ۹۰ به همراه چند تن از دوستان در زمینه فروش موتور‌های فرفره و جک‌های پارکی فعالیت می‌کردیم واز طریق یک اپلیکشین این محصولات را به کاربرها می‌فروختیم و در واقع یک بیزنس B2C راه انداخته بودیم . البته از۱۰ سال قبل‌تر در واقع شروع به فعالیت درقالب B2B کرده بودیم اما بعد از مدتی به دلیل رقابت شدید وارد فاز B2C شدیم. ابتدا اپلیکیشنی به نام کرکره طراحی کردیم که این اپ، هم به همکاران محصولات را می‌فروخت و هم در واقع صاحبان آپارتمان‌ها می‌توانستند ابعاد درهایشان را واردکنند و بر این اساس میزان هزینه مورد نیاز ارائه می‌شد. در واقع با این اپلیکشین وارد دنیای استارتاپ شدیم اما بعد از مدتی سراب دیدیم و کلا کار را کنار گذاشتیم و بعد وارد پروژه عروس‌اپ شدیم . بعد از آن بیشتر با دنیای استارتاپ آشنا شدیم و بعد از تشکیل یک اتاق فکر، یه سری نیازها شناسایی و ایده ساخت چند اپلیکیشن مطرح شد و در نهایت شرکت راه اندازی شد و شروع به کارکردیم. یکی از ایده‌های اولیه که به ذهنمان رسید اپلیکیشن«عروس‌اپ» بود و در سال ۹۴ شروع به طراحی این اپلیشکیشن و سایت مربوطه کردیم.

پیام مایلی موسس استارتاپ عروس اپ در رابطه با شیوه متمایز مدیریت هزینه‌های عروسی برای عروس و دامادها و ارائه دیگر خدمات دراین زمینه صحبت می‌کند
پیام مایلی، بنیان‌گذار استارتاپ عروس‌اپ

ایده عروس‌اپ چطور شکل گرفت ؟مراحل شکل‌گیری تا اجرا را برایمان بگویید.

شکل‌گیری ایده به این صورت بود که یکی از بچه‌های اتاق فکر که در گیرودار ازدواج  بود، بعد از مراجعه به خدمات‌دهنده‌ها دچار سردرگمی در مورد هزینه‌ها و انتخاب خدمات شده بود و استرس زیادی داشت و خدمات دهنده‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دادند و مراجعه به تالارهایی با مکان‌های مختلف  در این فرآیند خسته کننده بود و نیاز به اطلاعات جامع و کامل به همراه عکس برای انتخاب خدمات و تالارها داشت. ایده براساس نیاز در اواسط سال ۹۴ شکل گرفت و اسفندماه سال ۹۵ اپلیکیشن آماده  و داخل بازار گذاشته شد ولی متاسفانه اواسط سال ۹۶ به‌دلیل مشکلاتی شرکت را کامل تعطیل کردیم  وحدود ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کردیم. در این فاصله چندین بار تیم‌های مختلف را تشکیل دادیم تا مجدد فعالیت را شروع کنیم . در نهایت در سال ۹۷ توانستیم  یک تیم بسیار عالی با بچه‌های مجرب تشکیل بدهیم. چندین بار ایده جدید ویرایش شد و مزیت‌های دیگر را در نظر گرفتیم و با توجه به تجربه‌های گذشته مشکلات جدید شناسایی شد و در نتیجه این روند، بخش برنامه‌ریزی اتوماتیک داخل سایت ایجاد شد. ورودی این بخش دو پارامتر شامل مهمان‌ها و بودجه عروس و داماد است و درواقع بودجه کل مشتری را مدیریت می‌کند و خدمات‌دهنده‌ها را پیشنهاد ‌می‌دهد.

عروس‌اپ در حال حاضر چند کاربر دارد؟ وچند مجلس را تاکنون مدیریت کرده است؟

اپلیکیشنی که تولید کردیم درحدود ۲ ماه ،۱۲۰۰۰کاربر جذب کردیم. اپلیکشین ما در عید سال ۹۵ در بازار در بخش منتخب دبیران قرار گرفت. و در واقع ما بدون هیچگونه تبلیغات توانستیم این کاربرها را جذب کنیم. تاکنون توانستیم ۳۰ مجلس عروسی را با اپلیکیشن عروس‌اپ مدیریت کنیم.

با چه مشکلات و چالش‌هایی در این مسیر روبرو  شدید ؟

بزرگترین مشکلی که وجود داشت این بود که ما شناخت دقیقی از دنیای استارتاپ نداشتیم. در واقع ابتدا تفکر ما این بود که بعد از شناسایی یک نیاز و خدمات متفاوت، به راحتی می‌توانیم موفق شویم اما در بودجه بندی دچار اشتباه شده بودیم و در واقع بودجه مورد نیاز برای بازاریابی و مارکتنیگ را درنظر نگرفته بودیم و در نتیجه شکست خوردیم. دلایل شکست ما این بود که تیم و روابط اعضای بین تیم خوب نبود. از دیدگاه من مهم‌ترین نکته در استارتاپ‌ها همدلی میان اعضا تیم است این همدلی در پشت‌سر گذاشتن مشکلات بسیار تاثیر‌گذار است.

من فکر می‌کنم بیشتر چالش‌های پیشرو، مربوط به خود ما است. نبود علم و شناخت و تجربه کافی عامل شکست است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها مسائل مالیاتی و عدم وجود شفافیت در این زمینه است. چالش دیگری که مطرح است مثل  بلاتکلیفی در زمینه ثبت شرکت و اینکه بعد از ثبت شرکت چه اتفاقی خواهد افتاد و سیاستگذاری‌های اداره مالیات به چه شکل خواهد بود. اداراه مالیات هم شفافیتی ارائه نمی‌دهد. برخی از اتحادیه‌های انتظار ساختار خاصی از استارت‌اپ‌ها دارند که استارتاپ‌ها در زمان شروع توانایی عملی کردن آن ساختار را ندارند. بزرگترین عامل شکست ما این بود که روی سایت کار نکرده بودیم خدمات دهنده‌های عروسی کار کردن با اپلیکیشن برایشان سخت بود.

از دیدگاه شما بزرگترین نیاز اکوسیستم استارتاپی ایران چیست ؟

من بزرگترین نیاز اکوسیستم استارتاپی ایران را کمبود دانش می‌دانم. بزرگترین مشکل اکوسیستم استارتاپی ما این است که تعداد زیادی از افراد دارای فعالیت در اکوسیستم استارتاپی، دانش تخصصی و فنی لازم را ندارند. در واقع تیم‌ها می توانند با شناسایی دقیق‌تر نیازها و تحقیقات بازار گسترده‌‌تر شامل شناخت رقبا و مزیت‌های ارائه شده توسط آن‌ها، موفق‌تر عمل کنند.

فرآیند جذب سرمایه استارتاپتان به چه صورت است ؟ 

در سال ۹۶ که مجدد شروع بکار کردیم یکی دوبار سرمایه‌گذار عوض کردیم تا اواسط سال ۹۷ دوره ای گذراندیم و از طریق آشنایی با دوستان در این دوره تیم تشکیل شد. با استارتاپ ناب آشنا شدیم، استارتاپ ناب در واقع آموزش می‌دهد که با داشته‌های موجود و  بدون جذب سرمایه ایده‌ها رو جلو ببریم. ما با راهکارهای استارتاپ ناب کارمان رو جلو بردیم در نمایشگاه اینوتکس با دو سرمایه‌گذار آشنا شدیم که یکی از آن‌ها یکی از  بزرگترین شرکت‌های فین‌تک ایران هست و بسیار استقبال کردند و ما اکنون در نقطه جذب سرمایه‌گذار قرار داریم. تاکنون جذب سرمایه نداشته ایم و اولین بار در جهت اقدام به جذب سرمایه در نمایشگاه اینوتکس بود. نکته  مهم که بنده آموخته ام این است که انتخاب سرمایه‌گذار بسیار حائز اهمیت است و اینکه سرمایه‌گذاری جذب شود که فقط پول به اشتراک بگذارد کافی نیست بلکه در کنارش ما به ایده و فکر نیز نیاز داریم.

آیا به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید ؟اگر نه چه زمانی خواهید رسید ؟

تاکنون به نقطه سربه سر نرسیده‌‌ایم ولی درآمدی که تا به امروز داشته‌ایم از پیش‌بینی ما خیلی فراتر بوده است و تا رسیدن به نقطه سربه‌سر بسیار فاصله داریم. طبق پیش بینی ما براساس اقدامات جدید تا یک سال دیگر به نقطه سر به‌سر می‌رسیم و تا ۳ سال دیگر به سود‌دهی خواهیم رسید.

۳ نظرات
  1. استارتاپ بد می گوید

    از این دست استارتاپ ها زیاد داریم ولی معاوم نمی شه سرنوشتشون چی می شه. کی روی اینا سرمایه گذاری می کنه و آیا رشد استارتاپی دارن یا نه؟ باید استارتاپ صرفا ایده نباشه باید برای رشد برنامه داشته باشه. چندتا استارتاپ ایرانی داریم که رشد ماهانه بالای ۳۰۰ درصد رو تجربه کنن؟ به نظرم ده تا هم نداشته باشیم. به نظرم حرف غلاملو رییس وی سی آپادانا ونچرز درسته که کلی استارتاپ داریم که فقط یه اسمن. بیشتر استارتاپ های ایرانی فقط یه لوگو یه لیندنگ پیج خوشگل دارن و معلوم نی ماهی چقدر می فروشن و اصلا چی می فروشن. اینایی که صحبت از استارتاپها و تحول اقتصادی و امید و آینده استارتاپی می کنن واقعا یه سری جوون رو سر کار گذاشتن و کاسبی خودشون رو می کنن و بودجه ها دولتی رو می ریزن تو کاسبی خودشون

  2. محمد می گوید

    بیزنس مدل عروس اپ چیست؟

  3. yalda می گوید

    خیلی کار قشنگی انجام شده . واقعا عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.