جولان غول‌ نرم‌افزاری جهان در اکوسیستم اینترنت اشیا

سه محصول برای اثبات رهبری شرکت مایکروسافت در انقلاب اینترنت اشیاء

بازار اینترنت اشیاء و محاسبات لبه (edge computing)، روز به روز شلوغ‌تر می‌شود. بعد از انقلاب و تحولات گسترده در زمینه کلان‌داده، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به عناصر کلیدی در فضای ابری عمومی هستند. تقریباً تمامی ارائه‌دهندگان خدمات ابری در زمینه محاسبات لبه و اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۵، شرکت آمازون اقدام به خرید شرکت ۲lemetry کرد. از آن به بعد، این شرکت چندین سرویس اینترنت اشیاء و لبه به مجموعه‌ خود اضافه کرد. مایکروسافت با اضافه کردن اژور (Azure) به IoT PaaS خود این روند را ادامه داد. آمازون شرکت‌های مختلفی از قبیل Solair و Express Logic را هم خریداری کرد و چندین سرویس اژور برای اینترنت اشیاء و رایانش لبه ایجاد کرد.

گوگل Xively را از LogMeIn خریداری کرد تا شکاف موجود در بازار اینترنت اشیاء را پر کند. Cloud TPU، شتاب‌دهنده هوش مصنوعی مبتنی بر فضای ابری شرکت گوگل است که در حال حاضر، در زمینه لبه کار می‌کند و قصد دارد عملکرد بی‌نظیری از مدل‌های یادگیری ماشین استنتاجی در لبه ارائه دهد.

Google Cloud Platform

جدای از ارائه‌دهندگان فضای ابری عمومی، چندین استارتاپ در زمینه اینترنت اشیاء و محاسبات لبه وجود دارد که محصولات و خدمات منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد. مایکروسافت با وجود افزایش رقابت‌ها، هنوز سردمدار بازار اینترنت اشیاء و رایانش لبه است. میراث Windows CE و Windows Embedded به این شرکت کمک کرده است که در بخش صنعتی اینترنت اشیاء پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

مایکروسافت با Xbox Live و Windows InTune توانست در زمینه دستگاه‌های بازی و کامپیوترها پیشرفت کند و همین موضوع باعث شد که این شرکت بتواند در زمینه مدیریت دستگاه‌ها تجربه خوبی کسب کند. وقتی صحبت از اینترنت اشیاء به میان می‌آید، مایکروسافت با سربلندی تمام، رهبر و پیشروی بلامنازع این صنعت و فناوری است.

در این مطلب قصد داریم که به سه محصول منحصربه‌فرد، نوآورانه و توسعه‌پذیری بپردازیم که شرکت مایکروسافت برای مخاطبان و علاقمندان هوش مصنوعی تولید کرده است:

Azure IoT Central

فضای ابری باعث نزدیک شدن اینترنت اشیاء به شرکت‌ها شده است. با این وجود هنوز راهکارهای اینترنت اشیاء گران و دشوار است. شرکت‌های بزرگ سعی دارند که به جای خدمات ابری روی توسعه و یکپارچه‌سازی سیستم سرمایه‌گذاری کنند. راهکارها و راه حل‌های اینترنت اشیاء طولانی‌ترین چرخه زمان ورود به بازار را دارد.

مایکروسافت برای ترغیب مشتریان به متصل کردن دستگاه‌هایشان به فضای ابری، Azure IoT Central را ساخت که یک پلتفرم نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) در اژور است. با این راهکار می‌توان مزایای دستگاه‌های متصل را بهتر درک کرد. این ابزار تمامی مشخصات یک پلتفرم عالی اینترنت اشیاء را دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از این محصول، دستگاه‌های خود را متصل کنند، تله‌متری انجام دهند، از راه دور پلتفرم خود را تعمیر و نگهداری کنند، داشبوردهای شاخص‌های عملکرد کلیدی بسازند و با راهکارهای شخص ثالث یکپارچه شوند.

IoT Central را می‌توان به راحتی برای مقاصد و اهداف مورد نظر سفارشی کرد. ارائه‌دهندگان خدمات و راهکارها در این زمینه می‌توانند این محصول را به صورت خام و بدون برچسب به مشتریان خود عرضه کنند و آن‌ها را با پلتفرم دستگاه‌های متصل چندمستأجری روبرو کنند.

از آن‌جا که این پلتفرم بر اساس پلتفرم Azure IoT ساخته شده است، کاربران می‌تواند این قابلیت را به سایر سرویس‌های اژور مانندLogic Apps ، Functions و Microsoft Flow هم منتقل کنند. Azure IoT Central در زمینه قیمت‌گذاری هم نوآوری به خرج داد و برای محاسبه هزینه‌ها از برآورد تخمینی اجتناب کرد. این ابزار در حال حاضر در بازار فضای ابری عمومی موجود است.

مدیرعامل مایکروسافت

 

Azure Sphere

مایکروسافت میکروکنترلری را برای کار در لایه رایانش ابری عرضه کرد. این ابزار به همراه ریشه مبتنی بر سخت‌افزار تراست همراه با هسته سفارشی لینوکس برای حصول اطمینان از حفظ امنیت طراحی شده است.

این ابزار کلاس جدیدی از میکروکنترلرهای MCU امن و متصل را ارائه می‌دهد و قابلیت‌های پردازشی فوری را با توانایی اجرای سیستم عامل سطح بالا یکپارچه‌سازی می‌کند. این ابزار به سازندگان اصلی دستگاه این امکان را می‌دهد که به صورت فوری و با امنیت کامل به فضای ابری متصل شوند. با قرار دادن MCU در یک دستگاه متصل، سازندگان دستگاه می‌توانند امنیت و بهره‌وری خود را بالا ببرند و فرصت بهره‌برداری از انقلاب اینترنت اشیاء را برای خود فراهم کنند.

کاربردهای Azure Sphere روز به روز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال Starbucks از این ابزار برای اتصال قهوه‌سازهای خود به فضای ابری استفاده می‌کند.

Azure Sphere پتانسیل تبدیل شدن به سنگ بنای استراتژی لبه هوشمند مایکروسافت را دارد و در حال حاضر در بازار اینترنت اشیاء و لبه، یکی از محصولات مهم و کلیدی محسوب می‌شود.

Azure IoT Plug and Play

این ابزار صنعت اینترنت اشیاء و دستگاه‌های متصل را متحور کرد. در چند سال آینده، میلیاردها دستگاه به بخشی از فناوری اینترنت اشیاء تبدیل خواهد شد. با وجود روند رو به رشد این فناوری، کماکان اتصال دستگاه‌ها به فضای ابری آسان نیست.

مایکروسافت قصد دارد امکان اتصال و فعالیت دستگاه‌های هوشمند را آسان کند. این قابلیت مشابه خصوصیتی است که در سیستم عامل ویندوز وجود دارد و فرآیند اتصال پرینتر یا کارت رابط شبکه را آسان می‌کند. این ابزار اینترنت اشیاء زمان لازم برای اتصال دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

هر دستگاه متصل عملکردی دارد که قابلیت‌های اصلی آن را نشان می‌دهد، اطلاعات خروجی سنسور آن را منتشر می‌کند و فرمان‌هایی که می‌تواند بپذیرد را آشکار می‌سازد. شرکت مایکروسافت، مشخصات استاندارد برای توصیف قابلیت‌های دستگاه در قالبی به نام نمادسازی شیء در جاوااسکریپت برای داده‌های متصل (JSON-LD) را تکمیل کرد.

اژور با استفاده از تعریف JSON-LD مرتبط با دستگاه، می‌تواند از قابلیت‌ها و جنبه‌های یکپارچه‌سازی رونمایی کند. Azure IoT Central می‌تواند رابط‌های کاربری را به شکلی تولید کند که بتواند خصوصیات دستگاه را بر اساس JSON-LD سفارشی‌سازی کند.

مایکروسافت فرصت بی‌نظیر و منحصربه‌فردی در بازارهای اینترنت اشیاء و رایانش لبه دارد. این شرکت با وجود محصولاتی مانندAzure IoT Central ، Azure Sphere و IoT Plug and Play به سمت رهبری این صنعت گام برمی‌دارد.

ترجمه: جلال شایان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.