قرار ملاقات با پلنو

گپ کوتاه آی‌چیزها با حامد قاسمی، بنیان‌گذار پلنو

حامد قاسمی ۳۸ ساله، بنیان‌گذار پلنو است. او متولد تبریز است و تحصیلات فنی خود را در ایران به پایان رسانده و در رشته MBA در آلمان ادامه تحصیل داده.  پلنو، یک سامانه قدرتمند و جامع برای ارائه خدمات برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها و مدیریت آنلاین رزرواسیون است.

آقای قاسمی، پلنو را برای ما تعریف کنید.

پلنو محصول یک استارتاپ نوپاست که اواخر دی‌ماه ۹۸ رونمایی شده است. پلنو یک سرویس ابری مبتنی بر وب برای برنامه ریزی قرار ملاقات‎ها و مدیریت رزرو است. اشخاص، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، سازمان‌ها یا ارگان‌هایی که ترتیب زمانی پذیرش مراجعه کنندگان برای ارائه خدمات به آنها، مهم است، مشتریان بالقوه پلنو به شمار می‎آیند. درواقع سیستم رزرواسیون قرار ‌ملاقات‌ها یکی از خدماتی است که پلنو ارائه می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک، سرویس‌های دیگری به این پلتفرم اضافه خواهد شد.

ایده پلنو چگونه شکل گرفت؟

در طول دوره دانشجویی در خارج از کشور، تقریباً هر جایی که می‌خواستم بروم؛ از مطب پزشک گرفته تا مشاور دانشگاه، مشاور تغذیه در باشگاه، بانک، وکیل، رستوران و…  تقریباً همه از سامانه مشابه‌ی برای رزرواسیون آنلاین استفاده می‌کردند که نظم و ترتیب خاصی، هم به کسب‌و‌کارشان می‌داد و هم مخاطبانشان بسیار راحت و بر اساس برنامه های کاری و شخصی خود برنامه‌ریزی می‌کردند و احساس رضایت داشتند. ما مطالعات وسیعی روی بازار ایران انجام دادیم و تقریبا همه اصناف هدف را بررسی کردیم. متوجه شدیم روشهای سنتی و مرسوم برای تنظیم قرار ملاقات و پذیرش مشتریان و ارباب رجوع‎ها، به مقدار زیادی باعث اتلاف منابع آنان می‎گردد. با مطرح کردن این معایب و راهکارهایی که پلنو ارائه میکرد، استقبال بسیار خوبی از این طرح شد. بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی مشابه با آنچه در خارج از کشور وجود دارد، با امکانات بیشتر و البته نه با پیچیدگی‌های غیرضروری با در نظر گرفتن جامعه ایران، فرهنگ و نیازمندی‌های صنوف مختلف، محصول جامعی را طراحی کنیم.

عملی‌کردن این ایده چقدر زمان برد؟

طراحی محصول ما ۱۸ ماه طول کشید. سعی کردیم دیدگاه تمام کسب‌وکارها و فیدبک‌هایی که در تحلیل و مطالعه بازار به‌دستمان رسیده بود را در این پلتفرم، پیاده‌سازی کنیم.

بیزینس‌مدل شما به چه صورت است؟

مدل کسب‌وکار پلنو به‌صورت اشتراکی است، بدین مفهوم که مشترکان پلنو، بسته به حجم کسب‌وکارشان و نیازمندی‌شان به انواع خدمات ما، یکی از پکیج‌های پلنو را انتخاب و خریداری می‌‌کنند. مادامی که مشترک پلنو هستند و از امکانات آن استفاده می‌کنند، هیچ هزینه‌ای بابت تهیه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جانبی و نیز پشتیبانی پرداخت نمی‌‌کنند. به بیانی دیگر، در طول دوره اشتراک، به‌جز هزینه اشتراک هیچ هزینه دیگری نخواهند داشت.

در این مسیر پلنو با چه چالش‌هایی مواجه بوده؟

ما در این مدت کم، با چند سازمان در حال مذاکره‌ هستیم، چالش اصلی ما، نشان‌دادن تاثیر استفاده از پلنو روی افزایش بهره‌وری و نیز رضایتمندی مشتریانمان است. اکثر مدیران تمایل دارند این تاثیرات را در کمتر از یک‌ماه مشاهده کنند. مورد دوم و شاید مهم تر، قبول‌کردن گذار از سیستم سنتی و متداول موجود و سوئیچ روی پلتفرم توانمندی مثل پلنو است. ترس از تغییر و احتمال عدم انطباق، احساس نیاز به آموزش و تطبیق پرسنل با سیستم جدید و … دغدغه‎های فکری مدیران سازمانها و ارگانهای بزرگ است. تغییر نگرش مدیران تصمیم‎گیر و توجیه آنان در ارتباط با سادگی پیاده سازی و استفاده از پلنو، موثر بودن آن بر روی عملکرد مجموعه و نیز به صرفه بودن پلنو، یکی از چالش‌های اصلی ماست.

در این مدت کم فعالیت‌تان تعداد کاربرانتان به چه میزان بوده؟

ما در یک‌ماه اول شروع فعالیت خود توانستیم کسب‌وکارهای کوچک را  جذب کنیم که با توجه به عدم مارکتینگ گسترده (صرفاً ارگانیک) و تمرکز روی بهبود محصول با توجه به فیدبک‌هایی که از برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها گرفته‌ایم، رضایت‌بخش بوده است. در مرحله اول، تمرکز ما روی دیجیتال‌مارکتینگ و سوشال‌مدیا مارکتینگ است، بعد متدهای دیگر مارکتینگ. در آینده، تلفیقی از بازاریابی دیجیتال و تبلیغات محیطی برای بحث مارکتینگ در برنامه‌مان داریم.

مزیت رقابتی شما چیست؟

مزیت رقابتی ما در نوع بیزنس‌مدل، طراحی محصول برای پاسخ‌گویی به طیف وسیعی از کسب‌وکارها، تنوع امکانات قابل‌ارائه، قیمت بسیار مقرون به‌صرفه و پشتیبانی رایگان است. همچنین طراحی محصول در پلنو، به‌گونه‌ای انجام شده است که علاوه بر فراهم‌آوردن تجربه کاربری مطلوب و خوشایند، عضویت و راه‌اندازی سیستم برای کاربران و کسب‌وکارها، بسیار ساده و کاربرپسند است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.