لایحه مالیات‌گرفتن از تبلیغات گوگل رای نیاورد

پیشنهاد «اخذ مالیات از تبلیغ‌دهندگان ایرانی بر بستر گوگل» روز گذشته ۱۳ اسفند در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد شد

خبر اخذ مالیات ۵۰ درصدی از تبلیغ دهندگان ایرانی بر بستر گوگل، روز ۸ اسفند توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده بود، طبق این لایحه پیشنهادی، کسب و کارهای اینترنتی که از سرویس تبلیغات گوگل به نام Google Ads استفاده می‌کنند معادل ۵۰ درصد مبلغ پرداختی خود را به عنوان «عوارض» به دولت پرداخت کنند که قرار بود این عوارض نیز صرف سازمان بهزیستی شود.

در لایحه بودجه ۹۹، اسمی از طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس آورده نشده است. همچنین کمیسیون تلفیق در این لایحه «درآمد حاصله از قیمت هر پیامک متناسب با وصول تا سقف هزار میلیارد ریال» را به معلولان و سازمان بهزیستی اختصاص داده است.

براساس بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ بودجه ۹۹ کل کشور : «کاروران (اپراتورهای) ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ده (۱۰) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز کنند.»

روزهای گذشته پیشنهاد مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌‌های مجلس، واکنش‌های منفی کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری را در پی داشت.

انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در بیانیه‌ای اعتراض خود را به این موضوع عنوان و تاکید کرده و که باید این پیشنهاد پس گرفته شود و از فعالین صنفی بابت این پیشنهاد و برهم زدن آرامش روانی آن‌ها ازشان معذرت خواهی شود و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار حذف مصوبه اخذ مالیات از تبلیغ‌کنندگان بر بستر گوگل شد.

همچنین سوال‌های زیادی از سمت فعالان دیجیتال مارکتینگ مطرح شد. سوالاتی مانند، چگونه می‌توانند میزان تبلیغات شرکتی را که در ایران دفتر ندارند اعلام کنند؟ معیار آن‌ها برای شناسایی تبلیغ‌دهنده چیست؟ در واقع سوال اصلی این است که آن‌ها قصد دارند از چه کسانی و با چه معیار استانداردی این مالیات را دریافت کنند؟

بیشتر بدانید:

 

این ۵۰درصد پول زور است!
با حضور کسب‌وکارهای فعال می‌توان کودکان کار را ساماندهی کرد
با دست خود تیشه به ریشه قانون نزنیم 
یک تصمیم عجیب: اخذ مالیات از استارتاپ‌ها به خاطر تبلیغ در گوگل!
1 نظر
  1. یک استارتاپ دارم می گوید

    مالیات بر تبلیغات گوگلی که پیشنهاد کردن تقریبا مثل یه جوک میمونه خودشونم اینو فهمیدن و رد کردن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.