مانیار، شبکه اجتماعی مالی پیام‌رسان برای پرداخت آسان

استارتاپ مانیار از اولین استارتاپ‌هایی است که یک شبکه اجتماعی مالی پیام‌رسان راه‌اندازی کرده است. مونا مریدی، نیوشا جعفری ممتاز و رضا بدیعی این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. مونا ۲۹ سال دارد و متولد تهران است؛ او کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر گرفته است. رضا کارشناسی مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه علم و فرهنگ و نیوشا کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه خواجه نصیر دارد.

ایده اولیه راه‌اندازی این استارتاپ با یک سوال در ذهن آنها شکل می‌گیرد، سوال این بود که چطور می‌شود افراد همان‌طور که در شبکه اجتماعی مانند تلگرام به راحتی پیام ارسال می‌کنند، بتوانند انتقال وجه و پرداخت داشته باشند. با همین ایده استارتاپ مانیار در سال ۹۵ شکل می‌گیرد و کار خود را شروع می‌کند. در آبان ماه ۹۷ مانیار موفق شد ‌عنوان بهترین پلتفرم پرداخت و انتقال وجه مطابق با موازین شریعت را کسب کند و تا کنون برای ۱۰ نفر اشتغال‌ ایجاد کرده است. بر همین اساس با مونا مریدی یکی از هم بنیانگذاران مانیار به گفتگو نشستیم تا داستان استارتاپشان را روایت کند.

در مورد موفقیت اخیری که کسب کردید بیشتر توضیح دهید.

جایزه جهانی فین‌تک اسلامی (WIFA) توسط مؤسسه ردمانی (Red Money) برگزار و به شرکت‌هایی که راه حل‌های پرداخت متناسب با قوانین اسلامی ارائه می‌دهند، اهدا می‌شود. این رقابت در ۱۶ دسته‌ی موضوعی و بین ۱۳۵ کاندیدا از کشورهای مختلف جهان برگزار گردید. در رقابت امسال استارتاپ مانیار به‌عنوان تنها استارتاپ ایرانی، جایزه بهترین پلتفرم پرداخت و انتقال وجه را برای ارتقای یک کیف پول دیجیتال پایه به سطوح جدید با استفاده از شبکه اجتماعی و تحلیل داده‌ها، دریافت کرد.

در مورد مانیار بیشتر توضیح دهید در این پلتفرم چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

مانیار یک شبکه اجتماعی مالی پیام‌رسان است با این هدف که انتقال وجه را به سادگی ارسال یک پیام برای کاربران محقق کند. در مانیار افراد به لیست شماره تلفن‌های موبایل خود دسترسی دارند و از این طریق می‌توانند با دوستان خود علاوه بر پرداخت و دریافت وجه، چت و ارسال و پیام هم داشته باشند. به عبارت بهتر در مانیار فرآیند انتقال وجه ساده شده است و دیگر نیازی نیست برای انتقال وجه بین افراد شماره کارت یا شماره حساب رد و بدل شود. شیوه کار مانیار به این صورت است که هر کاربر مبلغی را به عنوان اعتبار دارد و آن را می‌تواند از طریق اتصال به درگاه‌های بانکی افزایش دهد و برای پرداخت‌های خود از آن استفاده نماید. به این صورت کاربر برای پرداخت دیگر نیازی ندارد هر بار وارد صفحه بانک شود و اطلاعات بانکی خود و مخاطب را وارد نماید بلکه می‌تواند تنها با انتخاب فرد مورد نظر از لیست تماس‌های خود پرداخت را انجام دهد.

علاوه بر این خدمات دیگری هم در مانیار ارائه می‌دهید؟

پس از ورود به بازار و جمع‌بندی بازخوردهای دریافتی از جانب مشتریان و کسب‌وکارهای مختلف، به این نتیجه رسیدیم که نیازهای کهنه‌ای در دل روابط مالی وجود دارد که راه‌حل نوآورانه‌ای به ازای آنها ایجاد نشده است. برای مثال صندوق‌های خانوادگی، گل‌ریزان‌ها، جمع‌آوری پول برای کمک به نیازمندان، خرید هدیه به صورت گروهی و چنین کارهایی؛ در حالی که در تکنولوژی‌های نو‌ظهور پتانسیل خوبی برای پاسخگویی به این نیاز­ها وجود دارد. همچنین با کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین بسیاری مواجه شدیم که نیاز به بستر کیف پول، امکان پرداخت جمعی و سرویس‌های بانکی به صورت شخصی‌سازی شده داشتند. با توجه به تمامی این بازخوردهای و بررسی نیاز بازار، تصمیم گرفتیم پلتفرم پرداخت اجتماعی مانیار را با ویژگی سادگی و امنیت به بازار عرضه کنیم. نسخه جدید اپلیکیشن مانیار با تمرکز بر روی سرویس پرداخت گروهی به زودی رونمایی می‌شود. همچنین در پلتفرم مالی مانیار بستری را فراهم کرده‌ایم که امکان ارائه خدمات پرداخت و کیف پول برای کسب‌وکارها در قالب سرویس نیز وجود دارد.

 شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

در مانیار به ازای تراکنش‌های درون برنامه‌ای از کاربران کارمزدی دریافت نمی‌شود؛ ما سعی کردیم از کاربران هزینه‌ای دریافت نکنیم. حداقل تا این لحظه اپلیکیشن ما کاملا رایگان است. علاوه بر کاربران عادی، درحال حاضر ما با کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین بسیاری مواجه هستیم که محصولات و خدمات خود را در شبکه‌های اجتماعی عرضه می‌کنند. ولی این کسب‌وکارها برای فروش محصول خود با مشکل مواجه هستند و نیاز به بستر کیف پول، امکان پرداخت جمعی، سرویس‌های بانکی و به طور کلی خدمات پرداخت به صورت شخصی‌سازی شده دارند. مانیار برای کسب‌وکارهایی که نیاز به سرویس‌های پرداخت هستند، خدمات پرداختی متنوعی ارائه می‌دهد که از این طریق هزینه‌ای متناسب با نیازمندی کسب‌وکارها جهت ارائه سرویس به آنها دریافت می‌کنیم.

سرمایه اولیه شما برای شروع کار به چه صورت بود و آیا تا کنون جذب سرمایه داشتید؟

ابتدای کار، فعالیت خود را با حضور در شتابدهنده آغاز کردیم و سرمایه اولیه مانیار هم مقداری بود که شتابدهنده در اختیار تیم‌های استارتاپی قرار داد. در ادامه کار نیز موفق به جذب سرمایه و همکاری با یک سرمایه‌گذار شدیم.

 تا کنون کشش بازار در این حوزه را چطور ارزیابی کردید؟

حوزه پرداخت حوزه وسیعی است و نیازهای بسیاری در دل خود دارد که حتی با حضور استارتاپ‌ها نیز، بخش زیادی از آنها بی‌پاسخ است. ارائه‌دهندگان این خدمات، در صورتی که تحقیق بازار و نیازسنجی درستی انجام دهند و سرویس‌هایی متناسب با نیاز واقعی کاربران ارائه کنند، می‌توانند سهم بازار مطلوبی داشته باشند.

از زمانی که کار را شروع کردید تا کنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

استارتاپ‌های حوزه فین‌تک در اکوسیستم جدیدی فعالیت می‌کنند که قبلا وجود نداشته و عدم وجود قوانین مشخص برای چارچوب فعالیت‌ فین‌تک‌ها، ریسک فعالیت در این حوزه را افزیش می‌دهد. عدم وجود قوانین شفاف باعث می‌شود که پس از گذشت مدتی فعالیت، به دلایل و قوانینی که قابل پیش‌بینی و حدس نبوده‌اند، امکان ادامه‌ فعالیت از استارتاپ سلب شود و همین موضوع نرخ ورود به این حوزه و فعالیت در آن را به میزان زیادی کاهش داده است. فرهنگ بسیاری از سرویس‌های فین‌تکی مانند کیف پول کماکان بین مردم وجود ندارد و برای فرهنگ‌سازی این تعاریف باید هزینه لازم جهت فرهنگ‌سازی انجام شود.

 

مصاحبه: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.