مدیریت منابع انسانی به لطف بلاکچین برای همیشه تغییر می‌کند

بلاکچین در آینده‌ای نزدیک متدهای اجرای کسب‌وکار را دگرگون می‌کند، اما شاید نه آن‌طور که شما فکر می‌کنید. نام بلاکچین در افکار عمومی همیشه با بیت کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده گره‌خورده است، ولی واقعیت این است که حوزه‌ی نفوذ این فناوری، بسیار گسترده تر از سکه‌های دیجیتال است. باید خودمان را برای اثرگذاری این فناوری زیرساختی در تمامی ابعاد حتی در مدیریت منابع انسانی نیز آماده کنیم.

شبکه‌ی غیرمتمرکز کامپیوترهای بلاکچین، جریان اطلاعات را اتومات کرده و صحت‌وسقم آن را روشن می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود روند ذخیره‌سازی داده‌های یک سیستم، معتبر و قابل‌اطمینان باشد. به همین دلیل بانک‌ها تلاش می‌کنند شانه‌به‌شانه‌ی بلاکچین پیش بروند و باز به همین دلیل است که این فناوری؛ کار متخصصان بخش مدیریت منابع انسانی را کاملاً متحول می‌کند.

اگر شرکت‌ها بتوانند از همه‌ی قابلیت‌های بلاکچین استفاده کنند، بخش‌های اجرایی خود ازجمله منابع انسانی را با رویکردهای مؤثرتر و کاراتری اداره می‌کنند. چه اولویت‌های بزرگ این دپارتمان، نظیر استخدام و مالیات و چه مسئولیت‌های ساده‌تری نظیر حقوق و دستمزد، تحت تأثیر بلاکچین رنگ دیگری به خود خواهد گرفت.

دیگر خبری از رزومه‌ کاری و پروفایل لینکدین نیست!

شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد، ولی بلاکچین می‌تواند هم رزومه‌های سنتی وهم وب‌سایت‌های شبکه‌ی حرفه‌ای نظیر لینکدین را کاملاً کنار بزند. در این صورت دیگر نیازی نیست کارجویان، سابقه‌ی شرکت‌های قبلی خود و پروژه‌های خوبی که به پایان برده‌اند را شرح دهند، زیرا تراکنش‌های بلاکچین تمام جزئیات تاریخچه‌ی استخدامی آن‌ها را ثبت می‌کند.

با این توصیف پروسه‌ی استخدامی سازمان‌ها نیز تغییر می‌کند. دیگر نیازی نیست که بخش مدیریت منابع انسانی و کارگزینی، سوابق متقاضیان را استعلام کند و صحت ادعای آن‌ها را جویا شود. همه‌ی این اطلاعات روی بلوک‌های عمومی بلاکچین قابل‌دسترس است. بلاکچین حتی می‌تواند برخی از شاخص‌های عملکرد نظیر ارتقا و ترفیع گرفتن کارمندان یا علت ترک شرکت‌های قبلی را ذخیره کند.

از طرف دیگر، زمانی که تصویر کاملی از زندگی حرفه‌ای کارمندان وجود داشته باشد، تلاش‌های تطبیق و سازگارسازی بازیِ استخدام هم از بین می‌رود. ما دیگر مجبور نیستیم رزومه‌ی خودمان را متناسب با شرایط هر سازمان تغییر دهیم و هربار، بخشی از سوابقمان را که احتمالاً مدنظر این کارفرما است، پر رنگ کنیم. بلاکچین شکست‌ها و موفقیت‌های ما را مستند و اثبات می‌کند و پتانسیل واقعی ما را به تصویر می‌کشد، به‌طوری‌که دیگر بجای پنهان کردن شکست‌هایمان، سعی می‌کنیم روی درس‌هایی که آموخته‌ایم متمرکز شویم. مهم‌تر اینکه تصویر کامل و واقعی کارمندان به شرکت‌ها کمک می‌کند بهتر تصمیم بگیرند و بدون هیچ مصالحه‌ی پشت پرده‌ای، راه پیشرفت افراد مستعد را باز بگذارند.

اگر لینکدین همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، مهم‌ترین ارزش‌افزوده‌ی آن، رابط کاربری مناسبی است که سازوکار فناوری بلاکچین را تسهیل می‌کند. ولی درهرصورت سوابق شغلی و «محتوا»ی حرفه‌ای افراد، از بلاکچین عمومی استخراج می‌شود.

بلاکچین و مالیات کارگران

در حال حاضر یکی از چالش‌های جهانی بخش مدیریت منابع انسانی، تعیین مالیات برای نیروی کار قراردادی است. بسیاری از کارمندان غیر دائم معتقدند نرخ مالیات پیش‌بینی‌شده‌ی آن‌ها منصفانه نیست و با درآمد نهایی آن‌ها، همخوانی ندارد. فرض کنید یک کارمند یا کارگر پیمانی، به‌طور متوسط ساعتی ۲۰ دلار درآمدزایی دارد. حالا اگر این فرد در یک روز خاص، ساعتی ۱۰۰ دلار درآمد داشته باشد، سیستم فعلی مالیاتی جهان این نرخ را به درآمد دائم او نسبت می‌دهد و درواقع او را در دهک بالاتر پرداخت مالیات قرار می‌دهد. کارمند فوق برای اثبات ادعای خود باید تا پایان سال منتظر بماند و همه‌ی سوابق دریافتی‌های خود را جمع‌آوری کرده و به سازمان مالیات نشان دهد. در طول این مدت، یعنی پیش از اینکه او اضافه‌مالیات پرداختی خود را پس بگیرد، قدرت خرید خود را ازدست‌داده است. این مشکل نه‌تنها نیروی کار، بلکه کارفرما را دچار چالش‌های غیرضروری می‌کند.

با این توضیح ساده متوجه می‌شویم که بلاکچین در عمل نیز زندگی مردم را بهبود می‌دهد. این فناوری یک سیستم عادلانه و پاسخگو است که هیچ جزئیاتی را پنهان نمی‌گذارد. بلاکچین درآمد و هزینه‌های شغلی کارمندان را ردگیری کرده و نرخ مالیات را بر پایه‌ی زمان واقعی و درآمد نهایی تنظیم می‌نماید. به‌تبع کارگران دیگر مجبور نیستند تا آخر سال صبر کنند و برای دریافت حق مسلم خود، بروکراسی اداری را پشت سر بگذارند.

بلاکچین وظایف روتین را تسهیل می‌کند

بلاکچین کلیه‌ی فرایندهای روزمره‌ی بخش مدیریت منابع انسانی، از ردیابی دستمزد و چک پرداخت حقوق گرفته تا مدیریت قراردادها را به‌صورت شفاف و مؤثر اجرا می‌کند. این فناوری به شرکت‌ها اجازه می‌دهد بدون مراجعه به یک بانک واسطه و پرداخت هزینه‌های انتقالات مالی، بودجه و وجوه موردنظر خود را بلافاصله و در امنیت کامل به هر نقطه از جهان منتقل کنند.

به‌علاوه قراردادهای هوشمند بسیاری از وظایف روزمره مدیریت قرارداد را اتومات کرده و هیچ پیش‌شرطی را از قلم نمی‌اندازد. بلاکچین به هر دو طرف قرارداد تضمین می‌دهد که طرف مقابل تعهدات خود را در زمان تعیین‌شده اجرا می‌کند و نیازی نیست که آن‌ها برای کاهش ریسک همکاری، بخشی از وقت خود را به نظارت رفتار یکدیگر اختصاص دهند.

مدیریت نیروی انسانی می‌تواند از این زمان صرفه‌جویی شده برای رسیدگی به فعالیت‌های مهم‌تر نظیر جلسات آموزشی و تقویت مهارت کارکنان استفاده کند. ضمن اینکه حذف واسطه‌های قرارداد، هزینه‌ی مدیریت ریسک و آنالیز مالی سازمان را کاهش می‌دهد.

افزایش کارایی و راندمان در مدیریت منابع انسانی

بخش منابع انسانی حجم بالایی از اطلاعات کارمندان را کنترل و نگه‌داری می‌کند. هرگونه ضعف امنیتی سیستم ذخیره‌سازی داده‌ها، راه را برای خرابکاری و سرقت دیجیتال، باز می‌گذارد. (این مشکل به‌ویژه برای کسب‌وکارهای خرد و متوسط محتمل است). اما برنامه‌های امنیت سایبری بلاکچین این چالش‌ها را تا حد زیادی تخفیف می‌دهد. به‌علاوه کارمندان تنها به اطلاعاتی دسترسی خواهند داشت که مجوز بلاکچین آن را در اختیار دارند و به‌تبع، احتمال تخلفات درون‌سازمانی نیز کاهش پیدا می‌کند.

نکته پایانی: اغلب اوقات وقتی کارشناسان در مورد «نوآوری» صحبت می‌کنند، آنچه که درنهایت به نمایش می‌گذارند صرفاً بهبود و اصلاح تکنولوژی یا فرایند قبلی است نه یک تکنولوژی بدیع و کاملاً جدید. آن‌ها صرفاً چیزی را که پیش‌ازاین وجود داشته، تعدیل می‌کنند و در بسته‌بندی‌های زیباتر، به مردم تحویل می‌دهند. اما بلاکچین یکی از معدود گزاره‌های واقعی توسعه است که به هیچ‌یک از تحولاتی که تاکنون دیده‌ایم، شبیه نیست.

به همین دلیل بلاکچین، فناوری ساختارشکن زمان ما است. کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش بازدهی و بهره‌وری سیستم‌ها، سرعت و امنیت بخشیدن به تبادلات داده‌ها، خصوصیاتی هستند که زندگی مردم را بهبود می‌دهند. حالا این فناوری، انگیزه و ایده‌های خلاقانه‌ وجود دارند و منتظر اقدام نوآوران هستند.

منبع: Forbes

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.