تغییر ۱۸هزار میلیارد دلاری اقتصاد جهان با بلاک‌چین

بنیاد ملی توسعه فناوری ۳۰ آبان با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افتتاح شد

بنیاد ملی توسعه فناوری به عنوان دومین نهاد توسعه اشتغال پایدار در رسته فناوری اطلاعات و ارتباطات ذیل برنامه اشتغال فراگیر با تمرکز بر فعالیت در سه محور هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک‌چین ۳۰ آبان آغاز به‌کار کرد. همچنین نهادهای یونیدو، صندوق کارآفرینی امید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  منطقه ویژه اقتصادی پیام، جهاد دانشگاهی، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این بنیاد همکاری خواهند کرد.

در مراسم افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری، سهیل وطن‌دوست، مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: « ۱۰۰سال قبل یک جوان ۲۰ ساله اگر کسب‌وکاری راه می‌انداخت، می‌توانست کسب‌وکارش را به نسل‌های بعدی منتقل کند، ۳۰ سال قبل اگر یک جوان ۲۰ ساله، شغلی بدست می‌آورد، تلاش می‌کرد در بهترین حالت این شغل را برای خود حفظ کند و احتمال اینکه این شغل را به دیگران منتقل کند بسیار ناچیز بود، اما ۱۰سال پیش اگر یک جوان ۲۰ ساله، بسیار خوش‌شانس بود و می‌توانست کسب‌وکاری راه بیندازد در صورتی که دانش و فناوری‌های روز را در کارش لحاظ نمی‌کرد، کسب‌وکارش را از دست می‌داد.»

تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۵ میلیون شغل جدید در زمینه هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد، در ۵ سال آینده ۲۵ درصد مشاغل در حوزه فناوری‌های هاب خواهد بود، در همسایگی ما کشورهایی هستند که، بیش از ۱۷ میلیارد دلار، از هوش مصنوعی سهم می‌برند، سهم عربستان در این تکنولوژی نزدیک به ۳ میلیارد دلار، ترکیه۲.۵میلیارد دلار و امارات ۱.۵ میلیارد دلار است.

مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فناوری همچنین بیان کرد: « فناوری نه تنها در زندگی روزمره، ما را تحت تاثیر قرار داده بلکه، در کسب‌وکارهای ما هم تحول ایجاد کرده‌است. وقتی در دنیای امروز میانگین عمر فناوری ۱۰ سال است، ما نمی‌توانیم یک کسب‌وکار را بدون لحاظ فناوری برای یک عمر با خود داشته باشیم. فناوری‌های مهم این دهه، به فناوری‌های هاب، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک‌چین  معروف هستند. »

وطن‌دوست تاکید کرد: «تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۵ میلیون شغل جدید در زمینه هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد، در ۵ سال آینده ۲۵ درصد مشاغل در حوزه فناوری‌های هاب خواهد بود، در همسایگی ما کشورهایی هستند که، بیش از ۱۷ میلیارد دلار، از هوش مصنوعی سهم می‌برند، سهم عربستان در این تکنولوژی نزدیک به ۳ میلیارد دلار، ترکیه۲.۵میلیارد دلار و امارات ۱.۵ میلیارد دلار است.»

او همچنین گفت: « ۴۷درصد از بازار هوش مصنوعی در خاورمیانه و شمال آفریقا متعلق به سه کشور همسایه ما است و در ۱۰ سال آینده برنامه‌های کلان این ۳ همسایه، شامل بیش از ۱۲.۵درصد  از درآمد ناخالص ملی در حوزه فناوری‌های هاب خواهد بود. اما سوال این است، سهم ایران از فناوری هاب چقدر است؟ این سهم برای کشور ما به اندازه‌ای کم است که امکان مقایسه وجود ندارد. می‌توان گفت۴دلیل اصلی که باعث سهم کم ما از این فناوری‌ها شده‌است، کندی و لختی سازمان‌های دولتی در شناسایی فرصت‌ها، عدم وضع به موقع قوانین، فاصله توان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نیازهای بازار و از دست دادن نیروهای متخصص در کشور.»

مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فناوری همچنین تاکید کرد: « برای رفع این مشکلات، ضروری است که یک نهاد دولتی_خصوصی مسئولیت داشته باشد، در حوزه فناوری مطالعه کند و نتایج را به گوش مسئولین برساند. این نهاد دولتی_خصوصی باید بتواند از طریق پژوهش، مطالعات کاربردی را انجام دهد و در استانداردسازی و تدوین آیین‌نامه‌ها به سازمان‌های دولتی کمک کند، همچنین باید بتواند با آموزش‌های کاربردی فاصله بین تخصص نیروهای دانشگاهی و بازارکار را تکمیل کند.»

وطن‌دوست همچنین گفت: « بنیاد ملی توسعه فناوری، ماموریت دارد تا از طریق پژوهش، آموزش  و تجاری‌سازی مشکلات مطرح شده را برطرف کند، در بخش پژوهش ضمن ترویج و تبیین فناوری‌های هاب، وظیفه دارد راهکارهای عملیاتی در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی قرار دهد. در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا، اتاق شنیدن وجود دارد و نمایندگانی در این اتاق موظف هستند در هفته حدود۴ ساعت مشکلات را بشنوند، ما در بنیاد ملی فناوری اتاق شنیدن را تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم از وزرا ومسئولین بلند‌پایه دعوت کنیم ۵۰دقیقه وقت در اختیار اتاق بگذارند، اولین مهمان و بانی این اتاق وزیر کار خواهد بود.»

۴۷درصد از بازار هوش مصنوعی در خاورمیانه و شمال آفریقا متعلق به سه کشور همسایه ما است و در ۱۰ سال آینده برنامه‌های کلان این ۳ همسایه، شامل بیش از ۱۲.۵درصد  از درآمد ناخالص ملی در حوزه فناوری‌های هاب خواهد بود.

او همچنین گفت: « در بخش آموزش ما از طریق مدارس چهارگانه، مدرسه مدیریت سرمایه، مدرسه بلاک‌چین ، مدرسه هوش‌مصنوعی و مدرسه اینترنت اشیا دوره‌های کاربردی را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار و آن‌ها را هدایت خواهیم کرد که بتوانند کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوپا خودشان را ایجاد کنند. در بخش تجاری‌سازی با حمایت نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های دولتی کمک می‌کنیم تا شرکت‌هایی تشکیل شده بتوانند در بازارهای جهانی، محصولات خود راعرضه و ارتباط بیشتری با دنیا برقرار کنند.»

ارزش ۶هزار میلیارد دلاری کسب‌وکارهای حوزه آی‌سی‌تی

عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال، کارآفرینی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: «ما اخیرا با در نظر گرفتن عمر ۲۰ ماهه باقیمانده از فعالیت دولت دوزادهم، آرام‌آرام کارها را نهادینه کردیم و به  سمت ایجاد نهادهایی رفتیم که بتوانند فعالیت‌های انجام گرفته تا امروز را قاعده‌مند و در سطح ملی اجرا کنند، بنابراین نهادهایی مانند بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه بلاک‌چین، هوش مصنوعی  و اینترنت اشیا را به مرحله رسمیت رساندیم.»

معاون توسعه اشتغال، کارآفرینی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی  همچنین بیان کرد:«روند موجود در دنیا نشان می‌دهد که ظرف چند سال آینده تا سال ۲۰۲۲، ارزش کسب‌وکارهای حوزه آی‌‌سی‌تی به حدود ۶هزار میلیارد دلار خواهد رسید، این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ این عدد ۴۳۰۰میلیارد دلار بوده‌است.»

او تاکید کرد: «در حوزه آی‌تی رفتار ما، در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که با در نظرگرفتن فرض اینکه سهم ما از بازار این حوزه حدود ۱ درصد است، باید حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم، و در سال‌های آینده این عدد را به حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان نیز برسانیم. یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم توجه به زیرساخت است، اگر زیرساخت فراهم نشود در مورد محتوا نمی‌توانیم صحبت کنیم. حوزه زیرساخت و شبکه در دنیا حدود ۳۰ درصد ارزش افزوده را به خود اختصاص داده‌ است و ۷۰ درصد ارزش  مختص حوزه تولید محتوا است، البته در کشور ما قضیه کاملا برعکس است.»

منصوری همچنین بیان کرد: « سیاق جاری در نظام حمکرانی کشور از جنس بالا است. رویکرهای اخیر نه تنها دولت را مسئول پایداری  اقتصاد می‌داند بلکه به عنوان عامل فعال توسعه می‌شناسد، امروز برای اینکه دولت با رویکرد مواجهه فعال به عنوان ایجنت توسعه نقش‌آفرینی کند، موارد قبلی و غیرفعال پاسخگو نخواهد بود. آنچه انتظار داریم اتفاق بیفتد، انجام مداخلات توسعه‌ای ، ایجاد وتوسعه اکوسیستم‌هاو ایجاد وظرفیت‌سازی نهادی در حوزه مربوطه است. امروز در حوزه تولید محتوای آی‌تی، بخش خصوصی کار را انجام می‌دهد و نظام اجرایی ما افتتاح می‌کند که دولت در این اقدامات پسینی عمل می‌کند در حالی که باید رویکرد پیشینی و بسترسازی داشته‌باشد.»

روند موجود در دنیا نشان می‌دهد که ظرف چند سال آینده تا سال ۲۰۲۲، ارزش کسب‌وکارهای حوزه آی‌‌سی‌تی به حدود ۶هزار میلیارد دلار خواهد رسید، این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ این عدد ۴۳۰۰میلیارد دلار بوده‌است.

معاون توسعه اشتغال، کارآفرینی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: « اقتصاد خرد و کلان باید جریان خود را دنبال کند و دولت موظف است فضای کسب‌وکار را بهبود دهد. رویکرد دوموردنظر پایین و در واقع همان راه‌اندازی استارتاپ و شتاب‌دهنده است این رویکرد هم پاسخگو است اما توسط بخش خصوصی، ایجاد استارتاپ و شتاب‌دهنده وظیفه دولت نیست بلکه وظیفه دولت، مدیریت پلتفرم‌سازی و توسعه اکوسیستم  است.»

او گفت: «وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مبنای توسعه کارآفرینی بنا نهاده شده است و وظیفه آن ورود به حوزه‌هایی است که در نظام اجرایی کشور کمتر موردتوجه قرار گرفته‌است. چند الگوی حمکرانی در دنیا برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه آی‌تی در نظر گرفته شده است، تشریک مسئولیت،  ایجاد وزارت کانونی به‌صورت فرابخشی، ورود یک وزارت با نقش رهبری و وجود یک سازمان‌محوری مسئول توسعه . در کشور ما تقسیم کار تاکنون وجود نداشته وآرام‌آرام در حال شکل‌گیری است. در ایران شورای عالی مجازی جهت‌گیری‌های استراتژیک را مشخص می‌کند و دستگاه‌ها در این طیف نقش‌آفرینی می‌کنند.»

عباس نوروزی، رئیس هیئت مدیره بنیاد در مراسم افتتاحیه نیز گفت: « ۵ سال پیش صحبت در رابطه با بلاک‌چین مسخره بنظر می‌رسید، اما امروز ما بلاک‌چین را به عنوان یک امر بدیهی پذیرفته‌ایم. در دنیای امروز  الگوریتم‌ها بر ما سیطره دارند و اگر ما علم داده‌خوانی نداشته باشیم محکوم به حذف هستیم. در سال‌های آتی ما طبقه اجتماعی انسانی جدیدی خواهیم داشت که بلا استفاده خواهند بود.»

شاید برایتان جالب باشد

بلاک‌چین چگونه اقتصاد و آموزش را پیوند می‌دهد؟

نوروزی همچنین بیان کرد: «ما قصد داریم در بنیاد ملی توسعه فناوری در چهار مدرسه بلاک‌چین، مدیریت سرمایه، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بتوانیم افق تخصصی پیش‌روی مخاطبان جوان کشور قرار دهیم تا بتوانند بر تکیه بر آگاهی و دانش کسب‌وکاری پایدار ایجاد کنند. مدرسه بلاک‌چین می‌تواند بستری بسیار بزرگ برای ایده‌های خلاقانه و آموزش‌دیده باشد. بلاک‌چین می‌تواند در صنایع و ارگان‌های مختلفی به جامعه بشری کمک کند.»

او تاکید کرد: «امروز ما در دنیای مجازی حضور داریم اما هویت نداریم، بلاک‌چین این هویت را در اختیار ما قرار می‌دهد. بلاک‌چین این قدرت را در اختیار افراد جدید می‌گذارد که بتوانند تاریخ را بدون تحریف ببینند چه در علم‌داده‌ها چه در صنایع بشریت. بلاک‌چین همچنین می‌تواند در بحث خدمات درمانی، گذرنامه، گردشگری، مالکیت معنوی در نشر کتاب، بخش‌های صنایع غذایی، حمل‌و نقل عمومی، بیمه، امور مالیاتی و اعتبارسنجی مورد استفاده قرار گیرد. مهم‌ترین استفاده بلاک‌چین البته بانکداری است،امروز تکنولوژی در تمام ابعاد زندگی ما رسوخ کرده ودر دوران بی‌وزنی قرار داریم، در دوران بی‌وزنی زندگی بر پایه اطلاعات است و اقتصاد دنیا عملا براساس کشاورزی و صنعت نخواهد بود بلکه براساس تبادل اطلاعات است.»

رئیس هیئت مدیره بنیاد گفت: «امروز کسی ثروتمند است که کنترل تبادل اطلاعات را در دست دارد و این کنترل به کمک ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد. یکی از حوزه‌های مطرح امروز گردشگری سلامت است اما توان استفاده از پتانسیل این بخش به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور کامل در کشور وجود ندارد، ما می‌توانیم ارز دیجیتالی مانند میراث داشته باشیم که در اکسچنج‌‌های خارجی قابلیت تبدیل شدن را داشته باشد. سوابق برخط تایید شده که شامل اطلاعاتی می‌شود که افراد از طریق شرایط دانشگاهی و بیمه‌ای خود می‌توانند در اختیار کارفرما قرار دهند نیز به کمک بلاک‌چین قابل اجرا است. »

 

 بازگشت سرمایه‌ در حوزه انرژی معادل ۵۰۰ هزار بشکه نفت 

مریم جوان‌شهرکی، نماینده یونیدو در این مراسم افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: « سازمان یونیدو مفتخر است شریک و مشاور دولت ایران برای توسعه تمامی حوزه‌های صنعتی در کشور باشد، وزرات صنعت، معدن و تجارت نهاد هماهنگ‌کننده فعالیت‌های یونیدو در ایران است و پروژه‌های مختلف و برنامه‌های ملی با همکاری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی در ایران توسط یونیدو اجرا شده‌است.»

جوان‌شهرکی گفت: « یونیدو در حوزه اشتغال از سال ۲۰۱۲ میلادی  با وزرات اشتغال همکاری را  در بخش‌های مختلف پوشاک، آی‌تی، صنعتی و صنایع فضایی شروع کرده است. ایده اصلی یونیدو از طرح ملی تکاپو گرفته شده است. توسعه اکوسیستم و پلتفرم‌ها بدون امکان دسترسی به بازار، بدون حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های موفق بخش خصوصی در قالب یک زنجیره ارزش منسجم بدست نخواهد آمد.»

نماینده یونیدو همچنین اضافه کرد: «اولویت اصلی ایران در حوزه صنعت، ایجاد اشتغال است، یونیدو با کمک وزارت آی‌سی‌تی، برای اتصال شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی در قالب شبکه‌ها همکاری می‌کند و با وزارت کشاورزی، برنامه موفقی را با فاند دولت ژاپن در چابهار تحت عنوان توسعه صنعت شیلات اجرا می‌کند، ۳.۵ برابر سرمایه‌ای که به پروژه شیلات ازطرف دولت ژاپن تخصیص داده‌شده بازگشت و سرمایه‌گذاری خارجی بخش خصوصی در چابهار است. فروشندگان ماهی تن در چابهار صادرات مستقیم محصول را با کمک بخش خصوصی زنجیره ماهی وشیلات ژاپن اجرا می‌کنند. در حوزه انرژی با وزارت نفت با فاند بین‌المللی ۵ میلیون دلاری همکاری داریم و معادل ۵۰۰ هزار بشکه نفت به‌طور سالانه بازگشت سرمایه در حوزه انرژی بوده که صرفا با آموزش در ۵ صنعت پرمصرف انرژی در کشور حاصل شده است.»

او تاکید کرد: « ما این آمادگی را داریم که در بخش خصوصی و صنایع، خدمات یونیدو را برای بهره‌وری و ذخیره انرژی توسعه دهیم، اما یونیدو در نقش مشاور دولت است و نیازها باید از طرف دولت اعلام شود. پروژه و برنامه مهمی را از طرف پناهندگان افغان در دست انجام داریم و برای بهبود زیرساخت‌های  مدیریت پسماند، مدیریت آب و استفاده از انرژی خورشیدی در ۵ مهمان‌پذیر کشور که با فاند دولت کره جنوبی اجرا خواهد شد با اداره اتباع خارجی وزارت کشور، وزارت صنعت و وزارت امور خارجه همکاری داریم. لازم به ذکر است که یونیدو هیچگونه پایبندی به تحریم‌های یکطرفه و ظالمانه اعمال شده علیه دولت ایران ندارد.»

نماینده یونیدو گفت:«در حوزه انرژی با وزارت نفت با فاند بین‌المللی ۵ میلیون دلاری همکاری داریم و معادل ۵۰۰ هزار بشکه نفت به‌طور سالانه بازگشت سرمایه در حوزه انرژی بوده که صرفا با آموزش در ۵ صنعت پرمصرف انرژی در کشور حاصل شده است.»

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مراسم گفت: « امروز ۴ فناوری مطرح در دنیا وجود دارد و از همگرایی این ۴ فناوری، فناوری‌های ثانویه‌ای مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا بلاک‌چین، و دیتا ساینس پدید خواهدآمد. سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه سنگینی در تاریخ بشریت در این ۴ حوزه اتفاق افتاده‌است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین بیان کرد:« در حوزه نظری باید توجه کرد که روابط انسان‌ها، روابط جوامع ، شرکت‌ها وسازمان‌ها در حال گستردگی است حتی رابطه انسان با تکنولوژی نیز در حال گستردگی است. اگر امروز حدود۱۵۰ میلیون دستگاه فناورانه در کشور وجود دارد ظرف ۵ سال آینده باید بر روی تولید و مدیریت ۵۰۰دستگاه تمرکز کنیم، البته اگر بخواهیم هم‌سطح رشد جهانی رشد کنیم. مهم‌ترین نکته تحول جهانی‌شدن، در هم ریختن مرزهای سنتی و کهن است.»

او گفت:« ما در ۳ موضوع هاب باید حوزه ملی خود را بازتعریف و مشخص کنیم حوزه ملی ما در پلتفرم‌های بلاک‌چینی که می‌تواند نقش‌های فرامرزی داشته‌باشد چگونه است. ما در شورای عالی فضای مجازی معتقد هستیم که مدل اقتصادی حاکم در تحولات جدید پلتفرمی است. ما همچنین معتقدیم برای زنده‌ماندن در  تحولات سریع بایستی هویت خود، افراد، اشیا و فرآیندها را حفظ کنیم. ما نسبت به پدیده جهانی‌شدن نمی‌توانیم تجاهل کنیم، امروز کالا به‌تنهایی مولد ارزش نیست بلکه خدمات وشیوه‌های نوین کسب‌وکار است.»

فیروزآبادی بیان کرد:« ما علاوه بر تنظیم روابط ملی در پلتفرم‌ها،  باید به سمت مشارکت و بزرگ‌سازی اندازه بازار مبتنی بر بزرگ‌شدن بخش خصوصی و خروج دولت از تصدی‌گری و باز تعریف روابط دولت با ملت، بخش خصوصی و بخش نخبگان حرکت کنیم. قانونگذاری امروزه بسیار حائز اهمیت است، در نظام‌های قرن ۲۰ام ما متکی بر قوانین بوده‌ایم. »

او تاکید کرد: «در دوره جدید درکنار مقررات‌گذاری که به صورت انبوه در نظام‌های چندذینفعی انجام می‌شود مشارکت باید صورت بگیرد، البته نظام توصیه‌گذاری هم مطرح است. همچنین نظام استاندارگذاری نه از سوی موسسات دولتی بلکه از طریق کنسرسیوم‌های پرقدرتی که بر روی پلتفرم‌ها شکل می‌گیرد باید موردتوجه قرار گیرد. بلاک‌چین امروز به دلیل دولت‌گریزی و نهادگریزی ذاتی مقداری افسارگسیخته است، باید توصیه‌گذاری ، استانداردگذاری و هنجارگذاری این فناوری توسط بخش خصوصی انجام شود. »

سید سجاد طباطبائی عضو هیئت مدیره بنیاد ملی توسعه فناوری در این مراسم در رابطه با هوش مصنوعی و برنامه‌های در حال اجرای مبتنی بر این فناوری در بنیاد سخن گفت.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در مراسم افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: « ما تاکنون منتظر اراده‌ای بودیم که هم از فناوری‌های تولید شده به‌خوبی استفاده شود و هم توان ایجاد فناوری‌های جدید را داشته‌ باشد. وزرات کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اقدامات اخیری که در این رویداد انجام داده، در واقع تصمیم به انجام کارهای بزرگی گرفته است.»

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین بیان کرد: « اساس تشکیل جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ افزایش توان کشور در تولید فناوری‌های جدید بوده‌است، ما کار در حوزه بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی را در دهه ۷۰آغاز کردیم و امروز استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان پارکینسون درفاز حیوانی بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌است. در زمینه فنی‌ومهندسی هم در سال ۱۳۸۰، پژوهشکده فناوری اطلاعات را ایجاد کردیم و نیروهای جوان خوبی را در این مرکز جذب کردیم و در نهایت جذب این نیروهای جوان منجر به تولید فناوری شد.»

۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه فناوری‌های نو در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با پیشتازی عربستان صعودی و امارات با هدف ارتقا جایگاه این کشورها در منطقه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شده است، چین بالغ بر ۱۷۰ میلیارد دلار در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها در دنیا همچنان ادامه دارد.

طیبی اضافه کرد: «در زمینه تحلیل آینده کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات خودرویی، پروژه اینترنت اشیا را در سال ۱۳۸۰ آغاز کردیم و در یک بازه ۱۰ ساله دانش مربوط به این فناوری را بدست آوردیم و به‌عنوان پایلوت بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین‌راهی تهران_رشت به‌طور موفق اجراکردیم. اما از سال ۱۳۹۰با توجه به اجباری شدن استفاده از اینترنت اشیا از سال ۲۰۱۹در دنیا و استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از کشورها، ما به دنبال اجباری کردن استفاده از این تکنولوژی هستیم.»

او در پایان در رابطه با رمزنگاری در موضوعات مربوط به هاب و به‌ویژه بلاک‌چین گفت:« ما در دوران دفاع مقدس پروژه‌های رمزنگاری بزرگی را در بازکردن رمز سیستم‌های مخابراتی دشمن اجرا کردیم. پتانسیل‌های بالفعل و باالقوه خوبی در کشوردر این زمینه وجود دارد. بسیار خرسندیم که با ایجاد بنیاد ملی کسب‌وکار بخش خصوصی متولی فعالیت در این بخش خواهد بود، جهاد هم به عنوان یک نهاد رگولاتیو، در این زمینه همکاری و تلاش خواهد کرد از تمامی امکانات خود در گستره جغرافیایی کشور استفاده کند. ما پیش از این هم سابقه همکاری خوبی با وزارت داشتیم.»

۱۷۵۰ میلیارد دلار حجم اقتصاد فناوری‌های هاب در سال ۲۰۲۵

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: « من به همه همکارانم در دولت وسایر قوا توصیه می‌کنم که با تاصی از روحیه شنوایی مقام معظم رهبری به هنر خوب شنیدن مجهز شوند. باید نقص کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنوایی سیستماتیک را با استفاده از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاک‌چین برطرف کنیم. ما خوشحال خواهیم بود اگر به عنوان حامی، مشوق و تسهیل‌گر قدمی در این عرصه برداریم.»

۱۷۵۰ میلیارد دلار، مجموع حجم اقتصاد این فناوری‌های در سال۲۰۲۵ با ۰.۶برابر رشد نسبت به سال ۲۰۱۸خواهد بود. بلاک‌چین ۱۸هزار میلیارد دلار اقتصاد جهان را در سال ۲۰۲۵ تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

شریعتمداری همچنین تاکید کرد:«هر موضوع جدیدی که به ملت می‌رسد اگر در تطابق با فرهنگ و هنجارهای خود استفاده درست بکند بجا است. امروز دوره تعامل بین ابزارها و انسان فرار رسیده است؛ ما سال‌ها پیش به بستر طبیعت تجاوز کردیم و باید یاد بگیریم با طبیعت تعامل کنیم و در تمامی حوزه‌ها این تعامل را بیاموزیم و تعمیم دهیم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: «۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه فناوری‌های نو در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با پیشتازی عربستان صعودی و امارات با هدف ارتقا جایگاه این کشورها در منطقه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شده است، چین بالغ بر ۱۷۰ میلیارد دلار در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها در دنیا همچنان ادامه دارد. ۱۷۵۰ میلیارد دلار، مجموع حجم اقتصاد این فناوری‌های در سال۲۰۲۵ با ۰.۶برابر رشد نسبت به سال ۲۰۱۸خواهد بود. بلاک‌چین ۱۸هزار میلیارد دلار اقتصاد جهان را در سال ۲۰۲۵ تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.»

او در پایان سخنانش گفت: «امروز فناوری‌های نو بر روی کلیه شاخص‌های اقتصادی و تورم تاثیر می‌گذارند، اشتغال تحت‌تاثیر فناوری‌های نو حرکت جدیدی را آغاز کرده‌است وحدود ۴۰۰تا ۸۰۰ میلیون نفر شغل خود را در آینده بخاطر ظهور این فناوری‌ها از دست خواهند داد، البته می‌توانیم مشاغل جدید و جایگزین هم داشته باشیم، در واقع حدود ۴۰ درصد از مشاغل قابل بازگشت به بستر فناوری‌‌های نوین هستند.»

در پایان این مراسم افتتاحیه چند تفاهم‌نامه فرهنگی_فناوری میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد ملی توسعه فناوری، جهاد دانشگاهی و منطقه ویژه اقتصادی پیام به امضا رسید و همچنین از تمبر تاسیس بنیاد توسعه فناوری هم رونمایی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.