مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کار داده محور افتتاح شد

وب‌گاه‌های تولید محتوای ایرانی در سطح جهان باعث ارتقای زبان فارسی است

مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کار داده محور با حضور اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: «راه‌اندازی مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای داده محور گامی برای شکوفایی نسل خلاق است. تمام تلاش ما این است تا بتوانیم از شرایط سخت و دشوار کنونی که به دلیل تحریم و همچنین شیوع کرونا به وجود آمده است؛ عبور کنیم.»

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه افزود: «با ایجاد چنین مراکزی نگاه جوان‌ها به دیگر مرزها کمتر می‌شود، ما باید بتوانیم شرایط بهتر زیست را برای آنان ایجاد کنیم تا آن‌ها با بهره از خلاقیت‌های خود کارهای بیشتری انجام دهند.»

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور خاطرنشان کرد: «ایران یک کشور با داشته‌های فرهنگی بسیار است و سابقه و داشته‌های دیرینه‌ای از اسناد و داشته‌های فرهنگی داریم که از آن به عنوان حافظه ملی ایرانیان یاد می‌کنیم. اما آغاز راه هستیم. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مانند یک گنجینه است ولی ناشناخته مانده است. با این وجود منابع غنی از اندیشه‌های بشری در این سازمان نهفته است که می‌تواند برای رشد بشر مورد استفاده قرار گیرد ولی این منابع باید مورد جستجو و در اختیار عموم قرار گیرد و بازگشایی این مرکز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.»

هوش مصنوعی در تولید محتوا چه تاثیری دارد؟

در ادامه در آیین افتتاح مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور،‌سورنا ستاری با اشاره به تاثیر وب‌گاه‌های تولید محتوای ایرانی در سطح جهان گفت: «وب‌گاه‌های تولید محتوای ایرانی در سطح جهان باعث ارتقای زبان فارسی است، در دوره‌ای استادها را به دانشگاه‌های دیگر کشورها اعزام می‌کردیم ولی امروز می‌توانیم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی پروژه‌های فناورانه برای ارتقای زبان فارسی در دنیا اجرا کنیم. گنجینه‌های ارزشمند در کتابخانه ملی ایران باید با روش هوش مصنوعی به صورت سریع وبه آسانی در دسترس محققان قرار گیرد و مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کار داده محور در این زمینه راهگشا خواهد بود.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر فرصت مناسب برای استارتاپ‌ها برای فعالیت در این مرکز گفت: «ما می‌توانیم پروژه‌هایی با محوریت هوش مصنوعی تعریف کنیم، زیرا قدرت‌های بزرگ نیز به دنبال هوش مصنوعی هستند مثلاً هم اکنون چینی‌ها در حوزه هوش مصنوعی از آمریکا بسیار جلوتر هستند. یکی از بخش‌های مهم هوش مصنوعی «زبان» است و ما نیز آمادگی داریم که برای توسعه تکنولوژی، سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهیم و این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده نیز باعث صرفه‌جویی خواهد شد. دیجیتال سازی در تولید محتوا مقدمه هوش مصنوعی است و هوش مصنوعی در تولید محتوا نیز باعث قدرتمندتر شدن ایران خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.