آنتن زنده تلویزیون شامل حال کدام استارتاپ‌ها شد؟

نگاهی به خدمات مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا

مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا ‌بدنبال امضای تفاهم نامه همکاری در توسعه کسب وکارهای نوپای دیجیتال و بین مرکز ملی فضای مجازی، همراه اول، معاونت فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده است. طبق این تفاهم نامه این مرکز متعهد به اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی (توسکا) و انجام تبلیغات ویژه کسب‌وکارهای کوچک و نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب است.

در این راستا مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا دو نوع همکاری را با استارتاپ‌ها تعریف کرده است؛

  • استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی در برنامه‌های زنده صدا و سیما به صورت حمایتی و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای که برای ‌کسب‌وکارهای نوپا فرصت مناسبی را جهت معرفی ایجاد ‌‌‌می‌کند.
  • تبلیغات کلان تلویزیونی که برای ‌کسب‌وکارهایی که در مرحله رشد و بلوغ خود رسیده‌اند مناسب است، چرا که این همکاری در قبال دریافت سهم از درآمد و یا در صورت تمایل، دریافت سهم از سهام انجام خواهد گرفت.

تاکنون مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا ۱۱۴ درخواست مشارکت از استارتاپ‌ها را بررسی کرده است. استارتاپ‌ها پس از ارائه طرح تجاری و مدارک مربوط به ارزش‌گذاری آن‌ها، وارد مرحله راستی آزمایی ‌‌‌می‌شوند. در حین بررسی تیم‌ها، حمایت از تیم‌ها آغاز ‌‌‌می‌شود. استارتاپ‌های آزمایش آنلاین، به‌زی، آلاء، کشمون، داستان من، بیدبرگ، نوبار، سبکتو، گهواره، پیچاپ، تین تک و کافه گلدون از جمله استارتاپ‌هایی هستند که با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی توسکا تبلیغات آن‌ها در رسانه ملی پخش شده ‌‌است، ‌بطوریکه تاکنون حدود ۵۰۰ دقیقه آنتن زنده تلویزیون از برنامه‌های فرمول یک، به خانه برمی‌گردیم، شب آفتابی و … به حضور استارتاپ‌ها اختصاص داده شده ‌‌است. در برنامه به خانه برمی‌گردیم بنیانگذاران استارتاپ‌ها معمولا به همراه خانواده در این برنامه حاضر می‌شوند و به گفتگو و معرفی ‌کسب‌وکارشان می‌پردازند و در برنامه پرمخاطب فرمول یک با اجرای علی ضیاء در تعامل با مجری درباره استارتاپ خود توضیح می‌دهند. در برنامه تخصصی شب آفتابی نیز صاحبان ‌کسب‌وکار توسط کارشناس برنامه به چالش کشیده می‌شوند.

توسکا اعلام کرده حضور چند دقیقه‌ای آزمایش آنلاین در برنامه به خانه برمی‌گردیم توانست فروش آن روزش را حداقل چهار برابر افزایش دهد و مدرسه من با افزایش بازدید هزار برابری مواجه شده‌‌است. همچنین آرمه تخفیف پارسیان نیز در هنگام حضور در برنامه به خانه بر می‌گردیم بیش از هزار درخواست فروش داشته‌‌است.

استارتاپ‌های آزمایش آنلاین، به‌زی، آلاء، کشمون، داستان من، بیدبرگ، نوبار، سبکتو، گهواره، پیچاپ، تین تک و کافه گلدون از جمله استارتاپ‌هایی هستند که با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی توسکا تبلیغات آن‌ها در رسانه ملی پخش شده ‌‌است

استارتاپ‌های طرف قرارداد با مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا علاوه بر حضور در برنامه‌های نام برده شده، امکان پخش تیزر تبلیغاتی در شبکه‌های سراسری و استانی تلویزیون را نیز دارند. همچنین با توجه به عدم توانایی مالی استارتاپ‌ها برای ساخت تیزر، زیرنویس و … توسکا تاکید کرده حداکثر همکاری را در این زمینه با استارتاپ‌ها داشته و به صورت رایگان اقدام به طراحی و ساخت تیزر و زیرنویس کرده است.

نحوه مراجعه به مرکز نوآوری و شتابدهی

مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای ‌کسب‌وکارهای دیجیتال در مدت زمان کوتاه با بیش از ۷۰ استارتاپ همکاری داشته، اما هم اکنون این سوال مطرح می شود که ظرفیت این مرکز برای حمایت از استارتاپ‌ها چقدر است. موضوع قابل توجه این است که اقدامات مرکز نوآوری تنها به استارتاپ‌های مذکور محدود نمی‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های موجود این امکان وجود دارد تا از سایر استارتاپ‌های نوپا حمایت کرده و از این طریق به اشتغالزایی و توسعه اقتصاد نوین کشور کمک کند.

توسکا اعلام کرده این استارتاپ‌ها قطعا باید دارای شخصیت حقوقی بوده و دارای طرح تجاری مشخص و قابل ارزشیابی، مدل تجاری قابل اتکا، زیرساخت‌های مورد اعتماد، رشد پایدار، مجوزهای کامل فعالیت دیجیتال و مدیریت خدمات مشتریان باشند.

تیم‌هایی که در مرحله شتابدهی قبول شوند، توسط شتابدهنده سرمایه‌گذاری می‌شوند. این سرمایه بصورت باکس تبلیغات کلان در صداوسیما در اختیار تیم قرار می‌گیرد. در صورت نیاز و تایید کمیته سرمایه گذاری، امکان سرمایه‌گذاری مستقیم و همچنین اعطای وام قابل تبدیل به سهام نیز وجود دارد.

مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا در ازای باکس‌های تبلیغات، بعد از کارشناسی میزان ارزش محصول، درصدی از درآمد و یا در صورت تمایل ایشان درصدی از سهام استارتاپ را دریافت خواهد کرد. توسکا اعلام کرده این مرکز هزینه‌های تبلیغات را خود راسا به صداوسیما پرداخت کرده و استارتاپ باید تضمین دهد که می‌تواند با این تبلیغات درآمد کسب کند.

۲ نظرات
  1. جوات می گوید

    یعنی الان توسکا از آزمایش آنلاین و بیدبرگ و باسلام سهم گرفته؟!

  2. جیمز جویس می گوید

    به نظرم استارتاپ خوب اونیه که نیاز نداشته باشه توسکا موسکا براش تبلیغ کنن. هرچی دورتر از اینا باشید حالتون بهتره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.