مسافرز؛ کیف پول ارزی برای توریست‌ها

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ مسافرز

مسافرز استارتاپی است که علاوه بر ارائه سرویس‌های کیف‌پول ارزی سعی بر یکپارچه‌سازی ارائه‌دهندگان خدمات الکترونیکی اعم از حمل‌ونقل، هتل و سرویس‌های مشابه برای استفاده گردشگران ایرانی و خارجی داشته است. حبیب‌الله یادروج ‌هم‌بنیانگذار استارتاپ مسافرز است که به همراه برادرش وحید یادروج و محسن برکتی این پلتفرم را راه‌اندازی کرده است. حبیب‌الله یادروج قبل از استارتاپ مسافرز سابقه طراحی سیستم‌های مبازره با پولشویی و طراحی سامانه‌های مرتبط ارزی را داشته است و تقریبا دوسال از ورودش به حوزه گردشگری می‌گذرد. برادرش چند سالی در حوزه استارتاپ‌های بورسی فعالیت داشته است و برکتی هم تجربه فعالیت در پروژ‌ه های مشابه استارتاپی را داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از راه‌اندازی استارتاپ مسافرز بگوید.

ایده استارتاپ مسافرز چه زمانی شکل گرفت ؟

تقریبا آبان‌ماه سال ۹۶ که مشکلات ارزی بیش ازپیش مطرح و ارز مسافرتی تخصیص داده شد این ایده در ذهنمان شکل گرفت که چرا نباید سیستمی باشد که بتواند از صرافی‌های مجاز بهترین قیمت را پیدا کند و در اختیار مسافران داخل و خارج کشور قرار دهد. در واقع بستر صرافی‌های مجاز باشد و امکان تخصیص در خارج از کشور هم داشته باشد. در فاز اول پروژه مسافرز که مختص خارج از کشور بود ۹ ماه تا مرحله راه‌اندازی و آزمایش پیش رفتیم. اما محدودیت‌های قانونی داخل کشور اجازه ادامه فاز اول مسافرز را به ما نداد. به‌این‌دلیل که نیاز به مجوز بانک مرکزی بود. در واقع به دلیل محدودیت‌های داخل کشور و عدم همکاری بانک مرکزی فاز اول مسافرز موفق به ادامه در داخل کشور نشد. البته تحریم صرافی‌های خارج کشور در ترکیه هم مطرح بود که معضل را دوچندان کرد. در نهایت به ذهنمان رسید که سایر خدمات قابل ارائه به گردشگران را نیز اضافه کنیم.

مسافرز راچطور معرفی می‌کنید؟

مسافرز اپلیکشینی است که امکان ارائه سرویس‌های متعدد به گردشگرهای داخلی و خارجی را می‌دهد. درواقع پلتفرمی را طراحی کرده‌ایم که بتواند سرویس‌های کیف‌پول ارزی را بر روی آن فعال کند و سایر ارائه‌دهندگان خدمات الکترونیکی اعم از حمل‌ونقل، هتل و سرویس‌های مشابه را یکپارچه کند که برای توریست یا زائر، خدمات از یک درگاه ارائه شود.

مسافرز را با سرمایه شخصی راه‌اندازی کردید و یا جذب سرمایه داشته‌اید؟

اپلیکشین مسافرز با حمایت سرمایه‌گذاری صرافی‌های مجاز راه‌اندازی شده است و همچنان مورد حمایت کانون صرافان نیز است.

مسافرز دقیقا چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خدمت ویژه مسافرز که فعلا امکان ارائه آن را داریم کیف‌پول ارزی است و فقط شبکه ارزی و صرافی‌ها قابلیت ایجاد آن را دارند. برای ارائه سایر خدمات، بیشتر به دنبال یکپارچه‌سازی هستیم.

سیستم شناسایی مشتری شما به چه صورت است؟

شناسایی مشتری ما در مسیر رفت به این صورت است که یک شماره موبایل دریافت می‌کنیم و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی مانند سیستم شاهکار مشتری شناسایی می‌شود. برای مسیر برگشت مشخصات پاسپورت را از توریست خارجی دریافت می‌کنیم و با استفاده از سیستم مذکور شناسایی انجام می‌شود.

کشورهای هدف مسافرز برای گام‌های بعدی چیست؟

در گام بعدی کشورهای عراق، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس،آذربایجان و در نهایت قزاقستان برای هدف‌گذاری انتخاب شده است.

تاکنون چند کاربر جذب کرده‌اید؟

ما به دلیل محدودیت‌ها اپلیکیشن را از کافه بازار و پلی استور برای مدتی برداشته‌ایم و در جهت گسترش نسخه مسافرز به زبان عربی و ترکی اپلیکشین را بازطراحی کردیم ولی قبل از آن ۵۰۰ کاربر فعال داشتیم.

ما در سال۶-۷میلیون گردشگر ورودی به کشور داریم اگر هر توریست هزاردلار ارزآوری داشته باشد هفت میلیارد دلار ارز وارد کشور خواهد شد.از سوی دیگر ۴-۶ میلیون نفر از هم‌وطنان به قصد گردشگری از کشور خارج می‌شوند هرکدام ۵۰۰دلار هم با خود خارج کنند،۳-۵میلیارد دلار ارز سالانه از کشور خارج می‌شود. ساماندهی این ارزها با پلتفرم‌های استارتاپی راحت و قابل نظارت است

تیم مسافرز از چه تخصص‌هایی تشکیل شده است؟

تیم ما درحال حاضر شامل کدنویس، بک‌اندکار، وب‌کار، مشاور حقوقی، مشاور مارکتینگ و متخصص امنیت است.

پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟

درآمد ما بواسطه کارمزد ارائه سرویس و تفاوت تبدیل نرخ ارزها تامین می‌شود.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

خیر اما طبق پیش‌بینی از ابتدای مهرماه امسال تا ۱۸ ماه آینده به نقطه سربه‌سر خواهیم رسید.

چالش‌های پیش‌روی مسافرز چه بود؟

مشکل اصلی این است که استارتاپ‌ها متولی خاصی ندارد. معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری  و وزارت ارتباطات هر کدام از یک طریق به استارتاپ‌ها نظارت دارند. اپ ما برای دریافت مجوزهای متفاوت باید به سازمان‌های مختلف مراجعه کند و سازمان خاصی در این زمینه پیگیری دغدغه‌های استارتاپ‌ها نیست. ما دغدغه مالیات، کارگزاری بیمه و ثبت شرکت داریم. استارتاپ‌ها درآمدهای محدودی دارند که بیشتر آن‌ صرف توسعه وبازاریابی می‌شود. برای خدمت کیف‌پول ارزی که ارائه می‌دهیم، بانک مرکزی و مرکز خدماتی نوین بانک مرکزی باید مجوزهای لازم را صادر کند اما متاسفانه در این زمینه حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

 برنامه مسافرز برای آینده  چیست؟

در آینده با توجه به محدودیت‌های داخل فقط در حوزه گردشگری خارجی فعالیت خواهیم داشت.

شما به عنوان فعال اکوسیستم استارتاپی چه انتظاری از دستگاه‌های دولتی دارید؟

مسئولین باید در اکوسیستم استارتاپی به جوانان اعتماد داشته باشند و قوانین را برای فعالیت استارتاپ‌ها تسهیل کنند.اگر اعتماد لازم شکل بگیرد استارتاپ‌ها می‌توانند حتی در شرایط تحریم بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. ما در سال۶-۷میلیون گردشگر ورودی به کشور داریم اگر هر توریست هزار دلار ارزآوری داشته باشند هفت میلیارد دلار ارز وارد کشور خواهد شد. از سوی دیگر ۴-۶ میلیون نفر از هم‌وطنان به قصد گردشگری از کشور خارج می‌شوند هرکدام ۵۰۰دلار با خود خارج کنند، ۳-۵میلیارد دلار ارز سالانه از کشور خارج می‌شود. ساماندهی این ارزها با پلتفرم‌های استارتاپی راحت و قابل نظارت است به شرطی که مسئولین دولتی به استارتاپ‌ها اعتماد داشته باشند.

منبع: بنت‌الهدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.