مشاور یا کارگزار؟ مسئله این است

کارگزار مالی فروشنده است

یکی از بی‌رحمی‌های دنیای کارآفرینی، که اغلب ایده‌پردازان به دام آن گرفتار می‌شوند، بی‌توجهی به تفاوت میان مشاور و کارگزار  است. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که دنیای تجارت مثل یک غول بالای سر ما حرکت می‌کند و مدام در پی جهت دادن به مسیر ایده‌پردازی ماست.

مهم این است که بدون دل دادن به فضای ناسالم رقابتی، سعی در انتخاب مشاوری کنید که فراتر از یک کارگزار مالی شما را راهنمایی کند. کارگزار مالی فروشنده است، فروشنده محصول و خدمات. او کارش ترغیب شما به پیش بردن ایده‌هایی است که خریدار دارند، که بازار را تغذیه می‌کنند. کارگزار مالی به فکر خلاقیت و افکار تازه شما نیست، او روی مرزهای بازار بندبازی می‌کند و در خدمت بازار سرمایه است.

 اگر بخواهم در یک جمله تفاوت این دو را بگویم، می‌نویسم که کارگزار مالی همان کسی است که ایده شما را در برابر چشمانتان به زمین می‌زند و مشاور کسی است که پابه‌پای ذهن شما ناملایمات راه را پشت سر می‌گذارد تا ایده شما به موفقیت برسد.

حال آنکه مشاور مالی حرفه‌ای شخصی است که شما پیش از ورود به بازار باید به او اعتماد داشته باشید. او قرار است برای ایده شما مشتری بیافریند و همان‌قدر که کسب‌وکارتان برایتان ارزشمند است، برای او نیز مهم باشد. او پاسدار کسب‌وکار شما و نماینده آن در دنیای بیرون است.

درواقع مشاور مالی از نظر قانونی موظف است در ازای یک درصد از سود کارآفرینی شما، خودش را وقف تجارتتان کند و ایده شما را در میان میلیون‌ها فکر خلاق دیگر به دنیا نشان دهد. اگر بخواهم در یک جمله تفاوت این دو را بگویم، می‌نویسم که کارگزار مالی همان کسی است که ایده شما را در برابر چشمانتان به زمین می‌زند و مشاور کسی است که پابه‌پای ذهن شما ناملایمات راه را پشت سر می‌گذارد تا ایده شما به موفقیت برسد.

مترجم: فریبا عوض‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.