با قاصد انیمیشن را بیاموزید و استخدام شوید

مصاحبه با حدیث دانایی‌کیا بنیانگذار استارتاپ قاصد

قاصد، استارتاپی است که خدمات خود را در قالب بوت‌کمپ، دوره فشرده آموزش، کارآموزی و اشتغال در زمینه انیمیشن دوبعدی و موشن گرافیک به هنرآموزان خود ارائه می‌دهد. حدیث دانایی‌کیا یکی از بنیانگذاران این استارتاپ، در رشته فیزیک تحصیل کرده اما به‌مدت ۸سال در حوزه هنری دروس مربوط به رسانه، انیمیشن و کارگردانی را گذرانده است. سید حامد حسینی، مریم خرمی‌پور  نیز از دیگر بنیانگذاران این استارتاپ هستند. با دانایی‌کیا به مصاحبه نشستیم تا برایمان از فضای کار در اکوسیستم استارتاپی بگوید.

قاصد را چطور معرفی می‌کنید؟

قاصد تحت عنوان بوت‌کمپی عمل می‌کند که فرآیند آموزش، کارآموزی و اشتغال را بصورت یک بسته به مخاطبین خود ارائه می‌دهد.

این آموزش ها سهل و ممتنع است. به این معنی که اگرچه این دوره‌ها طولانی بنظر می‌رسد اما در مجموع کوتاه‌تر و بسیار به صرفه‌تر از آموزش‌های مشابه است.

افراد بعد از گذراندن دوره فشرده آموزش وارد عرصه کارآموزی می‌شوند و پس از گذراندن موفق این مرحله جذب مجموعه قاصد شده یا به ارگان‌ها و موسسات متقاضی معرفی می‌شوند.

ایده استارتاپ قاصد چطور شکل گرفت؟

سید محمد حسین برادر آقای حسینی، قبل‌تر دوره‌هایی را با همین سیستم تحت‌نظر استادشان گذرانده و توانسته بودند در سنین پایین به خروجی خوبی برسند که درنهایت هم به‌عنوان مدیر تولید یکی از استودیوها مشغول بکار شوند.

ایده اولیه قاصد در ابعاد کوچک‌تر توسط حامد حسینی در سال ۹۲ شکل گرفت. اما مدل اولیه بعد از اجرا ایراداتی داشت که در نهایت متوقف شد. در سال ۹۶ مجددا این ایده را با مریم خرمی‌پور در میان گذاشتند و تیم جدیدی با تمرکز بر روی ایده جدید شکل گرفت.

تمرکز قاصد بر روی حوزه آموزش، کارآموزی و تولید انیمیشن دوبعدی و موشن گرافیک است. مدلی که قاصد در سال ۹۶ مجدد راه‌اندازی کرد، مدل بوت‌کمپ بود که در دنیا این‌روزها خیلی مطرح است.

قاصد تحت عنوان بوت‌کمپی عمل می‌کند که فرآیند آموزش، کارآموزی و اشتغال را بصورت یک بسته به مخاطبین خود ارائه می‌دهد. افراد بعد از گذراندن دوره فشرده آموزش وارد عرصه کارآموزی می شوند و پس از گذراندن موفق این مرحله جذب مجموعه قاصد شده یا به ارگان ها و موسسات متقاضی معرفی می‌شوند.

 قاصد دقیقا چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

ما قصد داشتیم خدمات آموزش، کارآموزی و تولید را در کلیت موضوع رسانه از جمله سرود، نماهنگ و… ارائه دهیم. اما به این دلیل که در حوزه انیمشن دوبعدی و موشن‌گرافیک کم‌تر در کشور ما کار شده است در گام اول به این حوزه ورود کردیم و به همین دلیل هم با استقبال بسیار خوبی از سوی شرکت‌کنندگان مواجه شدیم.

فرآیند ارائه خدمات شما به‌چه صورت است؟

قاصد یک سایت مختص استودیو دارد که نمونه‌‌های تولید شده و بخشی از نمونه‌کارهای کارآموزان را ارائه می‌دهد. سایتی هم مخصوص آموزش دارد که ثبت‌نام‌ها و اطلاع‌رسانی دوره‌های جدید از طریق این سایت انجام می‌شود. افراد بعد از ورود به سایت، مبلغی را به‌عنوان پیش‌ثبت‌نام و برای شرکت در کلاس‌های آموزشی پرداخت می‌کنند. در سایت استودیو  قاصد، مشاوره رایگان هم ارائه می‌شود.

حجم بازار انیمیشن  در ایران چقدر است؟ شما قرار است چه حجمی را بدست بگیرید؟

تولید انیمیشن و موشن گرافیک بازار بزرگی دارد و سهم ایران در حال حاضر بسیار کم است. کشور ما خیلی وارد این عرصه نشده‌ و بازار این حوزه تقریبا دست‌نخورده است، استودیو‌های بزرگ تولید انیمیشن و موشن گرافیک ما به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد. ما در دنیا در حوزه رسانه هم ضعیف کار کرده‌ایم و دلیلش این است که ابزارهای رسانه‌ای خوبی نداریم.

هدف ما این بود که در سال دوم فعالیت‌مان تبدیل به بهترین استودیوی موشن‌گرافیک ایران بشویم و در بازه ۵ ساله بهترین استودیو انیمیشن دو بعدی شویم.

 پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟

در بخش آموزش، پلن درآمدزایی ما به‌صورت کمیسیونی هست و درآمد بخش استودیو از طریق دریافت سفارشات تامین می‌شود. به‌طور کلی وجه تمایز ایده ما با سایر آموزشگاه‌ها در نبود نگاه اقتصادی به حوزه آموزش است. در واقع بنیانگذاران قاصد از ابتدا به حوزه آموزش به عنوان کادرسازی و نه درآمدزایی نگاه می‌کردند.

از سال ۹۶ که شروع بکار کردید به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

ما همان سال اول تقریبا از نقطه سربه‌سر عبور کردیم، با ۶میلیون کار را شروع کردیم و در طی دوماه، توانستیم ۱۰ برابر خروجی داشته‌ باشیم.

  چه محصولاتی تا امروز داشته‌اید؟

هم زمان با شروع بخش آموزش، اولین سفارش تولید را نیز در اوایل سال ۹۷ گرفتیم و ایده‌پردازی و پیش‌تولید هم در مجموعه انجام شد. در سال  اول بیش از ۲۰ سفارش برای تولید خارج از مجموعه داشتیم. ۸۰ دقیقه از تولیدات هم حاصل کار بچه‌های هنرجو وتمرینات‌شان بود.

فعالیت در اکوسیستم استارتاپی ایران چه چالش‌هایی دارد؟

کار استارتاپی شبیه راه‌رفتن بر روی ذغال داغ است. اما به‌نظر من همدلی، هم‌فکری و تعامل باید در تیم استارتاپی بسیار بالا باشد، حتی باوجود تعامل بالا هم مشکلات اجتناب‌ناپذیرند.

چه انتظاراتی از دستگاه‌های دولتی دارید؟

شاید بتوان گفت استارتاپ‌ها در ایران در حال دست‌وپازدن در یک اقیانوس عمیق و طولانی هستند که دستگاه‌های دولتی باید حلقه نجات را به سمت آن‌ها پرتاب کنند. تیم ما تا اینجا به این دلیل که در قالب استارتاپ فعالیت داشته از حمایت دولتی خاصی بهره‌مند نشده‌است، بیشتر تسهیلات ارائه شده، برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در نظر گرفته شده است. قانون شتاب‌دهنده‌ها باید اصلاح شود، شتاب‌دهنده‌ها در حال حاضر دقیقا مثل هلدینگ‌ها عمل می‌کنند و به دنبال سهام‌دار شدن هستند، در صورتی که شتاب‌دهنده باید طی یک فرآیند برای استارتاپ‌ها شتاب‌دهی را انجام دهد و بعد تیم‌ها را رها کند.

گفت‌وگو:  بنت‌الهدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.