ملکان؛ املاکی آنلاین بهشهر

 گفتگو با بنیانگذار شرکت آزاداندیشان طبرستان 

محمد اسماعیل عزیزی بنیان‌گذار دو استارتاپ ملکان و AA&T ساکن بهشهر است. او متولد ۱۳۷۴ و دارای مدرک دیپلم است. به گفته خودش بیشتر تجاربش را از تلاشش در مسیر اجرایی کردن ایده‌هایش بدست آورده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از فضای حاکم در اکوسیستم استارتاپی شهرستان بگوید.

ایده استارتاپ ملکان و AA&T  چگونه شکل گرفت ؟

ایده استارتاپ ملکان از سال ۹۷  شکل گرفت و در زمینه مشاورین املاکی به مشکلی برخوردیم که مشاورین املاک بر سر فایل‌ها با یکدیگر مشکل داشتند و یک مشاور املاک فایل مشاور املاک دیگر را معامله می‌کرد در این میان ما با صنف وارد تعامل شدیم و سامانه‌ای راه اندازی کردیم که فایل‌ها را دسته بندی شده در اختیار مشاورین املاک قرار می‌دهد تا درصورت بروز مشکل، به زودی شناسایی شود. استارتاپ ملکان در واقع با این ایده شروع به فعالیت کرد و در بهشهر مازندران در حال فعالیت است. اما برای استارتاپ AA&T که در حوزه ابزار و راه‌حل‌های پرداخت فعالیت می‌کند از سال ۹۳ ایده فعالیت در حوزه بانکی به ذهنمان رسید . مشکلی که در حوزه بانکی و الکترونیک وجود داشت این بود که میان این خدمات الکترونیک و خدماتی که به صورت سنتی انجام می‌شد شکاف بزرگی وجود داشت و ما تلاش کردیم که با ایجاد یک کیوسک خاص منظوره که نه کاملا سنتی است و نه کاملا الکترونیک این شکاف را پرکنیم و  هزینه‌ نیروی کار را برای سازمان‌ها و ارگان‌ها کاهش دادیم. ارائه این کیوسک‌ها برای بانک ملی، بانک شهر و بانک مسکن تجربه خوبی بود که توانستیم در زمینه پرداخت و مشاوره موفق عمل کنیم.

به چه شکل بوده است؟ AA&T فرآیند جذب سرمایه استارتاپ ملکان و 

خیر ما جذب سرمایه نداشته‌ایم و مرحله به مرحله رشدمان به این صورت بودکه محصولی را تولید کردیم و فروختیم و با پول حاصل از آن  ۲ محصول تولید کردیم و کم‌کم پیشرفت کردیم و در این چند سال تاکنون حتی یک میلیون تومان وام هم دریافت نکرده‌ایم. به دنبال جذب سرمایه هستیم اما طبق برنامه برای آخر سال ۹۸ تصمیم داریم بتوانیم از تسهیلات مالی که پارک‌های فناوری ارائه می‌دهند استفاده کنیم.

استارتاپ ملکان
اعضای تیم استارتاپ ملکان

به سوددهی و نقطه سر‌به‌سر رسیده‌اید؟

برای استارتاپ AA&T به سود‌دهی و نقطه سربه‌سر رسیده ایم. ما با یک نفر شرکت رو شروع کردیم و در حال حاضر ۱۲ نفر در حال فعالیت هستند. اما برای استارتاپ ملکان همواره در حال تلاش هستیم تا بتوانیم در اواخر سال ۹۸ به بهره‌برداری و نقطه سربه‌سر برسیم.

با چه چالش هایی روبرو شده‌اید؟

تغییرات غیر قابل پیش‌بینی نرخ ارز و نرخ معاملات بزرگترین چالش ما بود و از این طریق متحمل ضررهای زیادی شدیم. همچنین تحریم‌ها باعث شد برای تولید محصولات دچار محدودیت شویم و به‌ناچار برخی از لوازم را خودمان تولید کردیم و در نتیجه از کیفیت محصولاتمان کم شد. در واقع اقتصاد متزلزل سرعت رشد و پیشرفت ما را کند کرد. ما از سال ۹۳ تا سال ۹۶ فقط شکست خوردیم. این شکست‌ها پایه‌ای برای اطلاعات و تجارب بعدی بود. تنها راه پیش‌روی ما این بود که با فعالیت در محیط بازار بتوانیم اطلاعات و تجارب لازم را کسب کنیم. بازار ما به دلیل التهاب بالا اصلا قابل پیش‌بینی نیست. از تئوری تا عمل در بازار بسیار فاصله است.

چه پیشنهادهای برای استارتاپ‌های دیگر دارید؟ 

سه فاکتور مهم برای موفقیت استارتاپ‌ها استعداد،تلاش و هنر است. خود بنده تحصیلات تخصصی ندارم و تجربیاتم را بر پایه تلاش بدست آورم  ولی اکثر همکاران بنده در تیم دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

مطالب مرتبط:
1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    اینکه استارتاپ های شهرستانی بزرگ شوند و رشد کنند اتفاق خیلی خوبیه. باید رسانه های اکوسیستم استارتاپی و فعالان این حوزه از جمله منتورها و سرمایه گذارهای خطرپذیر توجه بیشتری به این بچه ها بکنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.