موج توییتری علیه پونیشا از کجا آب خورد؟

پاسخ بنیانگذار پونیشا به انتقادها

هفته گذشته هفته سختی برای پونیشا بود. هفته‌ای که با یک موج توییتری علیه این استارتاپ شروع شد و نقد‌های زیادی به سازوکار این کسب‌وکار وارد کرد. پونیشا، پلتفرمی که کارفرما را به فریلنسرها وصل می‌کند، در شبکه‌های مجازی مورد نقد کاربران خود که بیشتر آن‌ها فریلنسرها بودند قرار گرفت.

پایین بودن هزینه‌های پروژه‌ها، یکی از موضوع‌هایی بود که کاربران به آن اعتراض داشتند. تعدادی از پیام‌های کاربران را در زیر مشاهده می‌کنید:

«حسین ایمانی، دیجیتال مدیر شبکه‌های اجتماعی، مدیر تولید محتوا، @Hoseinimaniii

این مزیت نیست!!! لطفا از رقابت صحبت نکنید که فریلنسر جماعت خیلی دلش پره! به هر قیمتی رقابت ایجاد کردن نتیجش به فنا رفتن تلاش و زحمت چند ساله یه نفره، از کیفیت کارم میشه صحبت کرد. وقتشه یه فکری به حال این بیزینس مدل بکشید.»

«وحید رضازاده، دولوپر موبایل و وب

ما نمیگیم #پونیشا نریم. می‌گیم امکان نداره اسنپ رو با ۳ میلیون بزنیم. نمیشه دیجی کالا رو با ۵ تومن زد. نمی‌شه با ۱.۵ ارز دیجیتال راه انداخت. باید سطح پروژه ها رعایت شه ، که هرکی رسید هر مبلغی تونست قیمت نده. از ۲ سال پیش هزینه های پروژه ها توی پونیشا تقریبا ثابت مونده»

«شروین محمدی، مدیر محصول و دیزاینر، @itsShervin

حقیقتا نمیفهمم منظورتون چیه! شاید با کیفیت‌تر پیدا بشه ولی هیچ ارزونی بی دلیل نیست! بنظرم جمله “همیشه تو پونیشا یکی هست ارزون‌تر انجامش بده!” عمق فاجعه این پلتفرم رو به هممون نشون بده. #پونیشا شاید برای کارفرما جای خوبی باشه ولی برای کسی که فریلنسر هست اصلا همچین چیزی نیست.»

نیما نورمحمدی، بنیان‌گذار، پونیشا با اشاره به بیشترین نقدی که به پونیشا توسط کاربران شده است، یعنی به صرفه نبودن پروژه‌ها و پایین بودن هزینه بعضی از پروژه‌ها به آی‌چیزها توضیح داد: «پونیشا پلتفرمی است که کارفرماها و فریلنسرها را به هم وصل می‌کند. در این پلتفرم، کارفرمایان هر پروژه‌ای که به صورت آنلاین بشود انجام داد را با قیمت پیشنهادی در سایت بارگذاری می‌کنند. بودجه در نظر گرفته‌شده، شاید از نظر فریلنسرها مناسب نباشد یا از حد نرمال کمتر یا بیشتر باشد اما این قیمتی است که کارفرما برای پروژه خود در نظر دارد. فریلنسرها می‌توانند با بررسی پروژ‌ه‌ها، پیشنهاد خود به همراه توضیحات به کارفرما اعلام کنند. این پیشنهاد شامل قیمت و مدت زمان انجام پروژه می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «زمانی که یک پروژه به اتمام می‌رسد و تحویل داده می‌شود، کارفرما نظر خود را راجع‌به پروژه و فریلنسر اعلام می‌کند که در پروفایل فریلنسر قابل مشاهده است. این قابلیت از این جهت مهم است که کارفرمایان برای قبول مبلغ پیشنهادی از سوی فریلنسر می‌تواند با استناد بر پروفایل کاربر و نظرهای ذکر شده از کیفیت کار او باخبر شده و وارد مذاکره با فریلنسر شود یا اینکه رد ‌کند. نکته حائز اهمیت این است که پونیشا در پیشنهاد بودجه چه از سمت کارفرما چه فریلنسرها هیچ دخالتی ندارد. در نتیجه با توجه به این که یکی از این نقدها بابت ارزان‌تر شدن پروژه‌ها است، باید در نظر گرفت که کسی مجبور به انجام کاری نیست و خودشان پروژه موردنظر انتخاب می‌کنند.»

بنیان‌گذار پونیشا می‌گوید که بیزنس مدل این پلتفرم به دو بخش، دریافت هزینه خدمات روی هر پروژه و حق عضویت ماهیانه فریلنسرها تقسیم می‌شود.

او در ادامه با اشاره به نحوه پرداخت هزینه‌های پروژه‌ها به فریلنسرها گفت: «یکی از مهم‌ترین قسمت این روند، ایجاد پرداخت امن توسط کارفرمایان است. به این صورت که کارفرما همه مبلغ پروژه یا بخشی از آن را که بر اساس توافق بین او و فریلنسر انجام شده است، به پونیشا پرداخت می‌کند و پونیشا پس از تحویل پروژه آن را با فریلنسر تصویه می‌کند.»

به گفته او این اقدام یک پرداخت امن محسوب می‌شود که فریلنسر از پرداخت پول توسط کارفرما مطمئن باشد. او در ادامه گفت که پس از تحویل پروژه و پرداخت هزینه هر اختلافی بین کارفرما و فریلنسر پیش بیاید، پونیشا در آن دخالتی نمی‌کند.

همچنین او خبر از اضافه کردن قابلیت جدیدی به این پلتفرم داد که تا حدودی این ابهام‌های پیش آمده را رفع می‌کند. او در این‌باره توضیح داد: «از آن‌جایی که بیشترین اعتراض به پونیشا مربوط به بودجه بود؛ قصد داریم در قابلیت جدید این امکان را برای کارفرمایان فراهم کنیم که در توضیحات خود اعلام کنند که کیفیت برایشان مهم‌تر است یا بودجه. در نتیجه فریلنسرها هم راحتتر می‌تواند پروژه خود را انتخاب کنند.»

به گفته او در دو ماهی که از سال ۹۹ گذشته، در هرماه آن بیش از هزار پروژه کامل در پونیشا انجام شده است. او در پاسخ به این سوال که چه میزان از این رشد به‌خاطر کرونا بوده است؛ توضیح داد: «از نظر من شیوع بیماری کرونا در روند فعالیت فریلنسرها در قبل و بعد این بیماری تفاوت زیادی نداشت. این امر برای پونیشا هم صادق است. در ماه‌های آخر سال ۹۸ هم ماهیانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ پروژه در پونیشا انجام می‌شد. به طور کلی ما هر سال بعد از عید رشد خوبی را نسبت به ۳ ماه زمستان تجربه می‌کنیم. اما نکته‌ای که وجود درد این است که شروع دورکاری برای کسب‌وکارها در رشد پونیشا در طولانی مدت تاثیر خواهد گذاشت.»

او در پایان با اشاره به اینکه هر از چند گاهی در شبکه‌های اجتماعی موج اعتراضات دامن یکی از استارتاپ‌ها را می‌گیرد، گفت: «من این موج‌های پیش آمده را برای استارتاپ‌ها را از جهاتی مفید می‌دانم زیرا باعث شنیده شدن اسم کسب و کار و کنجکاوی دیگران می‌شود، به این صورت که آن‌هایی که با این کسب‌وکارآاشنا نبودند، اسم کسب‌وکار را سرچ می‌کند و با نحوه فعالیت آن آشنا می‌شوند. برای مثال درباره پونیشا، شاید اکثر افراد نمی‌دانند که پروژه‌ها را می‌توان آنلاین انجام داد. این برای استارتاپ‌های دیگر هم صادق است، پاسخ درست به این موج‌ها رفع مشکل ایجاد شده و ارائه خدمات بهتر است.»

۲ نظرات
  1. امیر یک فریلنسر قدیمی می گوید

    پونیشا دنبال کارمزد پروژه ها هست، به هر قیمتی میخواد پروژه انجام بشه، وقتی کارفرما بودجه پروژه رو بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومن تعریف میکنه برای هویت بصری یا ست اداری یا لوگو حتی ، نتیجه میشه کپی / پیست از اینترنت یا با همین بودجه انتظار سایت فروشگاهی داره و جالبتر از اون حداقل ۳۰ نفر با همین قیمت حاضر به انجام پروژه هستن :))

  2. علیرضا می گوید

    پونیشا نه تنها یک تنه کمر بسته به ایجاد فقر و کاهش جمعیت مهندسین نرم افزار و حوزه ی IT بلکه با ترفند در “در مسابقه شرکت کن و جایزه بگیر ” پروژهای خارجی رو که از قیمت ۱۰ هزار دلار شروع میشه رو … برای مسابقه میزاره و ۴ میلیون به نفر اول میده و در نهایت خود پروژه رو به قیمت ۱۰ هزار دلار طبق قرار داد تحویل میده !!!!! این رو از یک منبع کاملا حقیقی که از اعضای خود این گروه بود شنیدم و میزان درآمد دلاریش رو هم دیدم با چشمای خودم درآمدی که حاصل هیچی نبود جز جنگیدن فریلنسرای ایرانی بر سرو اول شدن برای ۴ میلیون و تحویل همون پروژه به کارفرماهای خارجی به بیشتر از ۵ هزار دلار تا سقف ۲۵ هزارتا…

    از ساماندهی و اورگان های زی صلاح تقاضا میشه شدیدا رسیدگی کنن و جلوی چنین سوداگرانی رو بگیرن !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.