نسخه آنلاین میادین شهرداری!

یک لیست کاربردی از کسب‌وکارهای آنلاین حوزه کشاورزی

کشاورزی و محصولات مرتبط به آن یکی از حوزه‌های جذابی است که استارتاپ‌ها خیلی زود به آن روی خوش نشان دادند. حوزه‌ای که با برخی از مهم‌ترین نیازهای روزمره خانواده‌ها ازجمله تامین خوراکی‌هایی چون لبنیات، پروتئین، غلات، روغن، و حبوبات سروکار دارد.. حالا هم که موج مصرف محصولات ارگانیک و طبیعی در جامعه به راه افتاده، کسب‌وکارهایی که مستقیما با کشاورزان و تولیدکنندگان چنین محصولاتی مرتبطند بیشتر از قبل مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند.

استارتاپ‌های کشاورزی علیرغم این استقبال به دلایلی از جلمه عدم سرمایه‌گذارهای کلان روی آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند نمونه‌های موفق و بزرگی را معرفی کنند اما اگر از اندازه این کسب‌وکارها بگذریم، تعداد زیادی از آن‌ها در حوزه‌های مختلف، این روزها بین مردم بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و در حال تلاش برای ارائه محصولات خود به مشتریانشان هستند. چند حوزه خاص از محصولات کشاورزی هم با تراکم و رقابت بیشتری در بین استارتاپ‌ها مواجه شده است. حوزه‌هایی که مصرف محوصلات آن‌ها در بین مردم بیشتر است و البته خرید آنلاین آن‌ها بیشتر به سبک زندگی مردم وارد شده است. در این گزارش با چند حوزه خاص و موفق‌ترین کسب‌وکارهای آنلاین آن حوزه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

عسل‌فروش‌ها در دنیای وب

فروش آنلاین عسل یکی از حوزه‌های پررقابت و در عین حال جذاب استارتاپ‌های کشاورزی است. تنوع و کیفیت عسل که یکی از صبحانه‌های محبوب ایرانی‌هاست باعث شده تا چند کسب‌وکار آنلاین در این سال‌ها بتوانند با عرضه محصولات متنوع طبیعی از یک سو و تولید محتوای زیاد از سوی دیگر سهم بازار خوبی از فروش آنلاین عسل بگیرند. هانی‌بی، هنگ‌بی، هانیلی، آهوتا مهم‌ترین عسل‌فروش‌های آنلاین ایرانند. سایت‌ها و کسب‌وکارهایی که از عسل تا ژل رویال و دیگر فراورده‌های مرتبط با عسل را به مشتریان خود در سراسر کشور می‌فروشند.

 

برنج ایرانی یا خارجی؟

مدت‌هاست که فروش آنلاین برنج برای صاحبان ایده کسب‌وکارهای آنلاین جذاب شده است اما هنوز کسب‌وکارهای بزرگی در این حوزه نتوانسته‌اند پا بگیرند. چالش اساسی این حوزه دسترسی مستقیم به تولیدکنندگان باکیفیت است. با این‌حال کسب‌وکار‌های آنلاینی چون بینج‌بار و برنج‌آنلاین و «برنج‌ها» به نسبت بقیه رقبا سهم بازار بهتری در بین مشتریان گرفته‌اند. برخلاف دیجی‌کالا و اکالا که تمرکزشان روی فروش انواع برنج خارجی است این کسب‌وکارهای آنلاین تخصصی بیشتر روی فروش برنج شمال یا دیگر استان‌های کشور تمرکز کرده‌اند و در آن‌ها می‌توان انواع برنج ابرانی را در کیفیت‌های مختلف پیدا کرد.

 

میوه و سبزی تازه

میوه و سبزی جزو کالاهایی است که مصرف روزانه آن‌ها و بازار بزرگی که شکل داده‌اند نه‌تنها برای کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی بلکه برای استارتاپ‌های بزرگی چون اسنپ‌مارکت و اکالا و دیجی‌کالا و حتی پینکت هم جذابیت زیادی پیدا کرده است. اما برخلاف این کسب‌وکارهای بزرگ که بیشتر روی حمل و نقل و واسطه‌‌گری میان سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها تمرکز دارند وقتی صحبت از محصولات تازه می‌شود چند کسب‌وکار کوچک بیشتر عرض اندام می‌کنند. کسب‌وکارهایی چون بازرگام، تازه‌بار، میوه‌آنلاین و حتی کسب‌وکاری چون باغمون که اگرچه کوچک است اما محصولاتش را خودش تولید می‌کند و آنلاین می‌فروشد. بازار میوه با ورود فروشگاه‌های «باغ‌میوه ایرانی» که زیرمجموعه برند گلرنگ و متصل به فروشگاه‌های اینترنتی اکالا (نسخه آنلاین فروشگاه‌های کوروش) هستند احتمالا داغ‌تر هم خواهد شد.

 

پروتئین و ماهی شمال و جنوب

بازار گوشت و مرغ و ماهی آنلاین هم کم‌‌کم دارد بازیگران اصلی خود را می‌شناسد. درست مانند بازار میوه که در آن برندهای بزرگ اینترنتی یعنی اسنپ و دیجی‌کالا و اکالا روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند در این بازار هم برندهای تخصصی بیشتر بین مردم محبوب شده‌اند. برند‌هایی چون «بروزرسان» که در ماجرای توزیع آنلاین مرغ در سال گذشته و رانتی که برای آن ایجاد شده بود بر سر زبان‌ها افتاد و البته برندهای کوچک‌تری مانند مسترقصاب و گوشتالو که توانسته‌اند نام و نشانی از خود درکنند. در بازار ماهی اما چند کسب‌وکار آنلاین جنوبی بیشتر بر سر زبان‌ها هستند. از جمله سایت‌های «ماهی دریا» و «آنلاین ماهی» و که از بندرعباس و «دریایی» و «فیش‌اپ» که از بوشهر به سراسر کشور انواع و اقسام پروتئین دریایی می‌فرستند.

 

زعفران و خرما و هرچه فکرش را بکنید

از زیره کرمان تا خرمای جنوب، از زعفران خراسان تا چاشنی‌های شمال، از ماست و پنیر محلی تا حتی برخی خوراکی‌های خاص، این روزها کسب‌وکارهای آنلاین کشاورزی وارد همه این حوزه‌ها و محصولات شده‌اند. در کنار تعداد زیادی کسب‌وکار اینستاگرامی که صرفا با یک پیج روی این محصولات متمرکز شده‌اند و اتفاقا مشتری زیادی هم گرفته‌اند نام‌های زیادی در هر حوزه به چشم می‌خورد.

از کشمون و زعفروش در حوزه زعفران تا ابوشهر و خرمابازار و دمباز که کارشان فروش آنلاین خرماست، تازه‌چین که گردوی همدان را می‌فروشد، باسلام که روی فروش محصولات کشاورزی حساب ویژه‌ای باز کرده تا واجارو و باسکول که رقبای تخصصی باسلام در این حوزه هستند، این روزها امکان‌های زیادی برای خرید آنلاین محصولات کشاورزی پیش روی مصرف‌کنندگان ایرانی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.