همه تاکسی‌های اینترنتی باید تحت نظارت تاکسیرانی باشند!

بیانیه انجمن تاکسیرانان تهران

نشست خبری انجمن تاکسیرانان، امروز شنبه اول تیرماه، با حضور مدیر و سخنگوی انجمن تاکیسرانان تهران و حضور تاکسی ها در پارک ورشو برگزار شد.

این جلسه برای بررسی، نظارت بر شرکت‌های مسافربر اینترنتی، ضعف قوانین و مقررات در حوزه تاکسی‌های اینترنتی، اعلام پیشنهادات انجمن تاکسیرانی برای بهبود امنیت سفرهای درون شهری و اعلام بیانیه تاکسیرانان شهر تهران برگزار شد.

در پایان این نشست، بیانیه انجمن تاکسیرانان تهران منتشر شد. متن کامل این بیانیه به این صورت است:

نوشته‌ای که در پیش روی دارید اشاره‌ای است به علل و عوامل و ریشه‌های مسائلی که به علت ناکار آمدی و بی‌توجهی کلیه مسئولین حمل‌ونقل  در پاسخگوئی به مشکلات فراوانی که مدیریت‌های غلط اندر غلطشان برای معیشت تاکسیرانان قانونی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اصناف رسمی ایران ساخته است، موجب تشکیل اتحاد بزرگ تاکسیران تحت لوای انجمن تاکسیرانان درمورخه ۰۳/۰۳/۱۳۹۶ همزمان با روز ایثار مقاومت ملت ایران  گردید. گرچه نگارش این نامه برای کسانی که عمری را در خدمت صادقانه به مردم و عشق ورزیدن به تمامی ملت ایران بوده‌اند، بسیار دشوار و سخت و باورنکردنی است ولی فقط برای ادای دین به تمامی همکاران مظلوممان که مورد بی‌مهری تمامی مسئولین کشور قرار گرفته‌اند و آگاهی مردم که مشتاقانه طالب حقیقتند، به چنین نوشته‌ای دست زده‌ایم.

این بیانیه، یا رنجنامه، یا قطعنامه و یا هر عنوانی که بر آن نهاده شود چکیده‌ای از کوه مشکلات تمامی تاکسیرانان است که به صورت بند بند خدمتتان نگارش می‌شود.

۱- ما ضمن تشکر و قدردانی از شما بزرگواران رسانه که زحمت کشیده و در این مکان حضور بهم رسانده‌اید، جهت رساندن صدای ما به گوش مسئولین ذی‌ربط، حق گلایه‌مندی خود را نیز از تمامی اصحاب رسانه که علی‌رغم رسالت رسانه که همانا بررسی مسائل و مشکلات جامعه و رساندن آنها به گوش مسئولین می‌باشد برای خود قائل هستیم. اصحاب محترم رسانه گله‌مندی ما از این جهت می‌باشدکه در این سال‌ها به ویژه سال‌های اخیر هر عمل خلاف، منکراتی، جنائی ، قضائی، امنیتی و…. که در چهار چوب حمل‌ونقل مسافر صورت گرفته، شما با پیشوند نام تاکسی اطلاع‌رسانی نمودید، فراموش نفرمائید که تاکسی که از آن در این موارد نام می‌برید، همان تاکسی می‌باشد که از قدیم‌الایام هنگامی که مادر، همسر، دختر، خواهر و ناموستان می‌خواستند سفری داشته باشند به آنها می‌گفتید: حتماً از تاکسی استفاده کنند. حال چه شده است؟ باید همیشه به خاطر داشته باشیم که تاکسی در هر زمان و هر مکان با خود امنیت و آرامش را به دنبال داشته است. انجمن تاکسیرانان تهران برخود واجب می‌داند که پاسخگوی هر سئوال مرتبط با مسافر، تاکسی و تاکسیرانان در حد توان باشد.

۲- سکوت و نادیده شدن تمام واقعیت‌های تلخ جامعه توسط تمامی مسئولین حمل‌ونقل عمومی شهری و خصوصاً سازمانی که ادعای مدیریت و نظارت بر امور تاکسیرانان را دارد باعث گردیده که پدیده شوم مسافرکشان پلاک شخصی (که بعنوان راه گریز دولت و ناتوانی آنها در اشتغالزائی) تقلبی که باعث جلب خاطر مردم باشد به اسم اصل یعنی تاکسی جازده و مردم فریبی نمایند، و حوادث تلخی که از لحاظ جنائی و یا امنیتی و منکراتی برای هموطنان ما رخ داده و می‌دهد، زایش همین مسافرکشان پلاک شخصی که در کنار خیابان‌ها بدون هیچ مجوزی با دادن باج‌های مالی توسط شرکت‌ها در کمتر از پنج دقیقه جذب سیستم ایاب ذهاب شده و دقایقی بعد باخانواده و ناموس ایرانی‌ها سروکار پیدا می‌کنند.

۳- تمام تاکسیرانان، برای شروع فعالیت، باید از مراحل قانونی بسیار بگذرند. طی این مراحل سخت قانونی، فقط برای‌ آن است که امنیت سفرهای مسافران تامین شود و مشکلات متعدد رخ ندهد. این در حالی است که «شرکت‌های مسافربری اینترنتی پلاک شخصی» شیوه کاملا متفاوتی برای جذب راننده دارند. رانندگان در کنار خیابان ثبت‌نام می‌شوند و برای جذب راننده بیشتر، مشوق‌های مالی در نظر گرفته شده؛ مانند پرداخت ۵۰۰ هزار تومانی برای جذب هر راننده پلاک شخصی! اخیراً حتی برخی از این شرکت‌ها، برای تسریع جذب راننده، همین ثبت‌نام کنار خیابانی را هم حذف و ثبت‌نام غیرحضوری و آنلاین را هم اضافه کرده‌اند.

۴- سوال این است که ثبت‌نام یک راننده مسافرکش پلاک شخصی چه شباهتی با تاکسی رسمی و قانونی دارد که همه را با یک نام بخوانیم؟ هر تخلف احتمالی از سوی رانندگان تاکسی، می‌تواند در اسرع وقت موجب لغو مجوز و پروانه کاری آنان شود، در صورتی که رانندگانی که به آنصورت که عرض شد و خود نیز مشاهده می‌نمائید در سطح شهر جذب می‌شوند و در تمام این سال‌ها هر نوع تخلف اخلاقی آنها را با نام تاکسی در جامعه معرفی می‌نمائید. تخلف به ویژه اخلاقی  آنها کاملاً طبیعی می‌باشد. دولت‌ها ناتوان از حل معظل‌ها به ویژه کم آبی و به دنبال آن تعطیلی کشاورزی، دامپروری، و به طبع صنایع دستی روستائی که منجر به خیل عظیم بیکاران گردیده (به همین دلیل است که دولت به علت عدم توانائی در اشتغالزائی از این استارتاپ‌ها مسافرکش پلاک شخصی بنام پدیده‌های نوظهور حمایت کامل می‌کند) جوانان بیکار مجرد و متاهل جهت کسب درآمد به شهرها مهاجرت می‌نمایند و مسائل خواص مجردها و دوری متاهلین از خانواده و نیازهای طبیعی آنها مشکلات و مسائل فاجعه‌آور اخلاقی را بوجود می‌آورد به مطالب رسانه‌ها بویژه در چندوقت اخیر مراجعه فرمائید. مسئولین استارتاپ‌ها در این مواقع اعلام می‌دارند که با این فرد متخلف قطع همکاری می‌کنیم. این در حالیست که همین فرد متخلف بلافاصله در استارتاپ دیگری و شاید با نام دیگری در همان استارتاپ مشغول به کار می‌شود و هیچ سازمانی هم نیست که به این مسائل نظارت داشته باشد.

۵- ما تاکسیرانان رسمی و قانونی، صراحتاً تاکید می‌کنیم نه تنها با تکنولوژی‌های جدید در حمل‌و‌نقل عمومی مخالف نیستیم، بلکه به‌شدت از اجرای آن استقبال هم می‌کنیم. چون توسعه و رونق حمل‌و‌نقل عمومی خواسته همه ماست. اما معتقدیم این فعالیت¬ها باید نظام‌مند و  قانونی باشد و یک سازمان بر آن نظارت کند و همه باید تحت پوشش یک قانون بوده و شرکت‌های مسافر بر پلاک شخصی نباید به دلبخواه خود امنیت شهروندان را به مخاطره بیاندازند.

۶- انجمن تاکسیرانان تهران، نشست‌ها و جلسات متعددی با مقامات مختلف ذیربط با حمل مسافر داشته و بر امنیت و ضرورت نظارت بر فعالیت مسافربرهای شخصی تاکید داشته‌ایم. اما مشخص نیست که چرا مساله نظارت این همه وقت مسکوت مانده و هیچ مسئولی مسئولیت نظارت و قانونمندی آنرا به عهده نمی‌گیرد.

۷- متأسفانه برخی از مقامات معتقدند، نظارت بر این شرکت‌ها –استارتاپ‌ها منجر به دخالت دولت می‌شود و این دخالت مانع رشد و شکوفایی این شرکت‌ها می‌شود. اما آیا بی‌قانونی و نبود نهادی ناظر و ثبت‌نام بی‌قید و شرط مسافربرهای شخصی در سامانه حمل‌و‌نقل عمومی، به معنای ایجاد هرج و مرج نیست و امنیت اجتماعی شهروندان را تهدید نمی‌کند و آثار مخرب اجتماعی ندارد؟

۸- ما معتقدیم طبق قوانین رسمی مصوب مجلس شورای اسلامی و تائیدشده شورای نگهبان، حمل‌و‌نقل مسافر بر عهده شهرداری‌ها و سازمان تاکسیرانی بوده. حال به‌صراحت می‌خواهیم برای احترام گذاشتن به قانون و همچنین امنیت هموطنانمان همه شرکت‌های مسافربر پلاک شخصی  اینترنتی، زیر نظر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قرار بگیرند. و با چهار چوبی قانونمند فعالیت کنند تا شاهد خیانت‌های رخ داده در جامعه و نابودی ناموس ایرانی نباشیم.

این تنها بخشی از مشکلات تاکسیرانان است. پرداختن به قوانین انحصاری و اجحاف این شرکت‌ها به رانندگان خود ماجرای دیگری است که باید در فرصت دیگری به آن پرداخت. امیدواریم مقام ناظری ایجاد شود و انشاء‌الله  یک قانون منطقی و جامع حمل‌ونقل مسافرحاکم گردد.

ما تاکسیرانان قانونی پایتخت در سال‌های اخیر با مشکلات بسیار فراوان صنفی و مدیریتی روبرو شده‌ایم، اما آنچه ما را بر آن داشت که این بیانیه را صادر کنیم، آن بود که می‌خواهیم شهری امن، ناوگانی مطئمن و بی‌تنش داشته باشیم. هر حوزه جدیدی مشکلات خود را دارد. تاکسی‌های اینترنتی، خدمات بسیاری به شهروندان به خصوص در کلانشهرها داده‌اند. اما با توسعه این سامانه شخصی آنلاین، مشکلات هم بزرگ می‌شود. باید زودتر برای قانونمند کردن این فضا و نظارت کامل برآن فکری گردد.

ما خدمتگزاران انجمن تاکسیرانان تهران دست یاری به سوی تمامی اصحاب رسانه‌ای که بدون غرض‌ورزی و جناحی مشکلات و مصائب صنف زحمتکش وخدوم ما را به گوش مسئولین خفته این مملکت برسانند دراز کرده و خواستار آگاهی تمامی مردم از اوضاع اسفبار و ناامنی که مسافرکشان پلاک شخصی اینترنتی به نام استارتاپ‌های نوظهور در کشور ایجاد کرده‌اند هستیم.

والسلام و علی من التبع الهدی

حسن پور ناظری

1 نظر
  1. yalda می گوید

    بنظرم امنیت مسافر همیشه در اولویته .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.