همکاری سداد با سازمان فناوری اطلاعات در قالب طرح نوآفرین

مراسم آیین تفاهم‌نامه میان شرکت سداد و سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد

در ابتدای نشست تفاهم‌نامه میان شرکت سداد و سازمان فناوری اطلاعات سعید روشنی، مدیر پروژه ایران نوآفرین در این مراسم در رابطه با این طرح گفت: «از اردیبهشت ۹۸ با ابتکار آقای ناظمی و آقای قاضی‌نوری، آیین‌نامه‌ای برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا به آقای وزیر ارائه و بعداز تلاش‌های زیاد تصویب‌ شد، این مصوبه در راستای حمایت از شرکت‌های نوپا است. در این آیین‌نامه، شرکت‌هایی که عمر کم‌تر از سه سال داشته باشند و حداکثر سرمایه سطحی آن‌ها، ۲۵۰میلیون تومان باشد و درآمدی کم‌تر از ۵۰۰میلیون را گزارش کرده باشند شرکت نوپا محسوب می‌شوند.

این آیین‌نامه ۱۱بند دارد که مجموعه‌ای از حمایت‌های مختلف را  به اکوسیستم استارتاپی ارائه می‌دهد. ماده۱۱این آیین‌نامه، ایجاد یک سامانه برای گردآوری اطلاعات شرکت‌های فعال در اکوسیستم است. ایده‌ ارائه شده توسط سداد این است که علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات، یک دیتا بیس جامع از اکوسیستم استارتاپی ایران ساخته شود که علاوه بر ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به شرکت‌های نوپا اطلاعات هر موجودیت فعال دیگری در اکوسیستم را ذخیره کنیم. مهم‌ترین حمایتی که طبق این آیین‌نامه از تیم‌های استارتاپی می‌شود معافیت مالیاتی و بیمه‌ای است.»

روشنی ادامه داد: «بعداز طراحی این سامانه تلاش کردیم آن را تبدیل به یک درگاه جامع ارائه خدمات دولت به اکوسیستم استارتاپی کنیم. قصد داریم همه موجودیت‌های اکوسیستم استارتاپی و نوآفرین را پوشش دهیم. خدماتی مانندG2B و G4B بر روی این سامانه قرار گرفته است و تا امروز ۶خدمت از سایر سازمان‌های دولتی توسط این سامانه ارائه شده است.»

ثبت ۱۴۸۶ کسب‌وکار در ۷ماه گذشته

مدیر پروژه ایران نوآفرین همچنین بیان کرد: «ما موفق شدیم با زیربخش نماد اعتماد الکترونیکی، پست‌بانک، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، وزرات کار، قوه قضاییه و پست تفاهم‌نامه امضا کنیم و به این سازمان‌ها ارائه خدمت دهیم. از ۷ ماه پیش که این سامانه را رونمایی کردیم تاکنون ۱۴۸۶تیم نوپا را ثبت‌نام کردیم و با۱۸۷۱شرکت نوپا، ۲۸۳ شرکت بزرگ رشدیافته، ۱۷۵ شتاب‌دهنده، مرکز رشد و فضای کار اشتراکی، ۱۴۵ نفرعلاقه‌مند به حوزه نوآفرینی و تا امروز ۹۲ سرمایه‌گذار همکاری کردیم.»

روشنی در رابطه با نحوه ارائه خدمت طرح  نوآفرین به مخاطبان گفت: «افراد بعد از ورود به سامانه ایران نوآفرین و انجام ثبت‌نام جدی و طولانی که تقریبا همه اطلاعات مربوط به کسب‌وکارشان را دریافت می‌کند، مجموعه خدمات را مشاهده خواهد کرد. خدمات به فراخور ماهیت کاربران ارائه می‌شود که متقاضی با انتخاب هر گزینه مجموعه‌ای از اطلاعات را دریافت کرده و درخواست خود را ثبت می‌کند. علاوه بر این ما توانستیم با همکاری مشترک با شرکت ملی پست برای همه فضاهای کار اشتراکی، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد و تیم‌ها کدپستی مجزا تولید کنیم که از امروز قابل دسترس خواهد بود. همچنین پنل تحلیل اطلاعات نوآفرین را بادسترسی باز برای همه مردم ارائه داده‌ایم که اطلاعات و متادیتاها آنجا تحلیل می‌شوند و در اختیار همه قرار می‌گیرند که با الگوریتم‌های مختلف سرچ، کاربران بتواننداز وضعیت اکوسیستم استارتاپی  ایران باخبر شوند.»

او بیان کرد: «رویای ما برای همکاری با سازمان فناوری اطلاعات، سیاست‌گذاری مبتنی بر داده و عقلانی است و امروز بزرگترین مرکز داده‌ استارتاپی ایران را که به‌طور منظم کار می‌کند، ایجاد کردیم.تلاش می‌کنیم  تا اخر امسال محققان، دانشجویان دکتری، همه سیاست‌گذاران و بخش خصوصی و دولتی بتوانند به این دیتا دسترسی پیدا کنند. پلتفرمی را هم برای سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم که تا پایان امسال ارائه خواهد شد. تلاش خواهیم کرد خدمات دولتی را به سامانه‌هایی مانند غزال، سرباز ماهر، نماد اعتبار الکترونیکی و سامانه‌های مختلف شهرداری تهران متصل کنیم. راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی نوآفرین  هم با همکاری سداد در حال پیگیری است.»

رشد دوبرابری تراکنش‌های سداد در ۳سال 

محمدمهدی صادق، مدیرعامل سداد در مراسم امضای تفاهم‌نامه گفت :«شرکت سداد به عنوان بازوی اجرایی  بانک ملی در حوزه پرداخت از سال ۹۳ فعالیت خود را با ۲۰ نفر آغاز کرد و امروز توانستیم به ۱۵۰۰ نفر پرسنل در کشور برسیم. در حال حاضر در بیش از ۷۰۰هزار نقطه در حال خدمت‌رسانی به مشتریان خرد، تجاری و سازمانی هستیم. در رابطه با وضعیت تراکنش‌های شرکت که یکی از شاخص‌های اصلی عملکردی محسوب می‌شود، از سال ۹۵ تا ۹۸تعداد تراکنش‌ها بیش از  دوبرابر  شده و مبالغ تراکنش‌ها افزایش داشته است. در سال ۹۵ نزدیک به ۸۷۰میلیون تراکنش داشتیم. پیش‌بینی می‌کنیم این عدد در سال ۹۸ به ۲میلیارد تراکنش خواهد رسید.»

او ادامه داد: «منابع مالی جذب شده برای بانک ملی را از ۱۴۰۰هزار میلیارد به  ۳۲۸۰هزار میلیارد افزایش داده‌ایم. یکی از بارزترین خدمات ارائه شده توسط سداد، سرویس عوارض خروج از کشور با همکاری امور مالیاتی و قوه قضائیه است که توانستیم سرویس پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور را راه‌اندازی کنیم به نحوی که افرادی که قصد سفر دارند بدون مراجعه به بانک می‌توانند از مرز خارج شوند. نیروی انتظامی، قوه قضائیه سازمان امور مالیاتی،  وزارت آموزش و پرورش، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بورس سرویس‌هایی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم از ما دریافت کرده‌اند.»

مدیرعامل سداد در رابطه با سایر خدمات این شرکت همچنین افزود: «در زمینه استارتاپ‌ها تفاهم‌نامه‌های متعددی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری امضا کردیم و در طی همکاری با مرکز توسعه تجارت الکترونیک تمامی کسب‌وکارهای متقاضی دریافت اینماد پس از دریافت نماد، درخواست درگاه پرداخت خود را به صورت آنلاین به ما ارائه می‌کنند. سداد اپلیکیشن موبایلی برای پذیرندگان و دارندگان کارت نیز ارائه داده است.  اپلیکیشن ایوا، علاوه بر خدمات معمولی اپلیکیشن‌های پرداخت مانند فروش شارژ و قبض خدماتی مانند عوارض خروج از کشور، خدمات سازمانی سازمان‌های دولتی را بدون مراجعه حضوری ارائه می‌دهد.»

صادق در پایان درباره با کیف پول ایوا گفت: « ایوا بخشی از مشکلات موجود در حوزه پرداخت آنلاین را حل خواهد کرد.  علاوه‌بر این در موضوع پرداخت، اجباری شدن رمز پویا و تامین امنیت مشتریان به دنبال تسهیل هستیم. بازار هدف موردنظر ما بازار حمل‌ونقل، خدمات عمومی، خدمات پارکینگ و مراکز خرید خرد است و قصد داریم پرداخت‌های خرد را از شبکه آنلاین حذف کنیم.»

تغییر نگاه دولت از مجوزمحور به مشوق‌محور 

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: «در دوررانی که به سمت اقتصاد پلتفرمی می‌رویم مفاهیم اقتصادی ما تغییر جدی خواهند کرد، بازیگران جدی وارد این نوع از اقتصاد خواهند شد و خیلی از مفاهیم متداول عرضه و تقاضا  جای خود را با بازارهای جورسازی می‌دهند. بازارهای مبتنی بر جورسازی تفاوت جدی با بازارهای متداول مبتنی بر عرضه و تقاضا دارد. ما وارد دوره‌ای می‌شویم که دیگر  هرکدام از محصولات فروخته شده ویژگی خود را دارد و در پلتفرم می‌تواند جای عرضه و تقاضا عوض شود. در واقع  وقتی یک فرد در پلتفرم‌های حمل‌ونقلی، تاکسی اینترنتی با یک فرد همراه پیدا می‌کند در این مدل ما نمی‌توانیم بگوییم الزاما عرضه‌کننده چه کسی است. در این نوع اقتصاد پول فاکتور انتخاب نیست بلکه فاکتور انتخاب مجموعه امتیازاتی است که افراد به هم می‌دهند.»

ناظمی ادامه داد: «در بازارهای جورسازی دارایی‌های اصلی، مشتریان هستند و امکان مبادله بین مشتریان وجود دارد که در این نوع نگاه بازیگران جدیدی هم بوجود می‌آیند. یکی از این بازیگران در کشور ما شرکت‌های همکار با بانک‌ها هستند. مانند سداد و فناپ. این شرکت‌ها هم دارایی مشتری را دارند و هم امکان ایجاد پلتفرم‌های مبادله پذیر را دارند. در اقتصاد پلتفرمی اهمیت این شرکت‌ها بسیار زیاد است.»

مطالب مرتبط:

کدام استارتاپ‌ها مشمول طرح نوآفرین می‌شوند؟
متن آیین‌نامه طرح نوآفرین منتشر شد
خدمات جدید سداد به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با سامانه نوآفرین گفت: «این سامانه حتما مشکلاتی دارد ولی نگاه ما به آن تکاملی است. اولین بار است که در دولت نگاه مشوق‌محور بجای نگاه مجوزمحور تجربه می‌شود. دولت همیشه مجوزمحور عمل کرده است و این مجوز نقطه آغازین ورود فساد و رانت به سازمان‌های دولتی بوده است. امروز بیش از ۱۸۰۰ شرکت نوپا به صورت خوداظهارانه ثبت‌نام کردند و کل داده  این شرکت‌ها، داده شفاف و پاکی است که تطابق آن‌ها با داده‌های دولتی بررسی شده است.»

معاون وزیر ارتباطات همچنین ادامه داد: «از این هفته تا پایان سال هر هفته یک خدمت و ابزار جدید، هرچند کوچک که نشان‌دهنده تعهد ما به رشد است به این سامانه اضافه خواهد شد که از شرکت سداد آغاز کردیم. از امروز به صورت اتوماتیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک، استعلام اینماد کسب‌وکارها را می‌گیریم و در صورتی که کسب‌وکارها ای‌نماد داشته باشند در زمان ثبت‌نام نوآفرین می‌توانند درخواست صفحه پرداخت اینترنتی را هم از سداد دریافت کنند. در انی صورت هم مراجعه حضوری کم می‌شود و هم زمان راه‌اندازی کسب‌وکارها کاهش می‌یابد. امروز تفاهم‌نامه‌ای در جهت استفاده از ولت سداد به عنوان یکی از ولت‌های که شرکت‌های نوپا در لحظه شروع و فعالیت استفاده خواهند کرد، امضا می‌کنیم. در واقع در آینده بین شرکت‌های مختلف امکان تراکنش مالی وجود خواهد داشت و ولت مشترک بین آن‌ها شکل خواهد گرفت. علاوه بر این به دنبال هستیم در دورانی که رمز دوم پویا تراکنش‌های خرد را دچار مشکل کرده است فرآیند این کسب‌وکارها را تسهیل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.