هوش مصنوعی، بزرگ‌ترین عامل ایجاد تفاوت بین بانک‌ها

سرمایه‌گذاری وسیع ۷۵ درصد بانک‌های آسیایی در هوش مصنوعی

صنعت خدمات مالی که امروزه یکی از صنایع بسیار مهم و کاربردی در جوامع به حساب می‌آید، در سال‌های اخیر با تغییرات گسترده‌ای در جهان روبرو بوده. این تغییرات عمدتا شامل افزودن فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا به فرایندهای این صنعت است. در همین رابطه نیز موسسه REFINITIV در گزارشی اعلام کرده که هوش مصنوعی بزرگ‌ترین عامل ایجاد تفاوت بین بانک‌ها خواهد بود.

موسسات مالی پیش از این از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به‌صورت آزمایشی استفاده کرده بودند، اما حالا به سراغ پیاده‌سازی عملی آن خواهند رفت.

۹۰درصد مدیران در فکر استفاده از یادگیری ماشین

در نظرسنجی‌ای که از مدیران انجام شده، ۹۰ درصد آنها گفته‌اند که یا به فکر استفاده از یادگیری ماشین هستند یا این که آن را در شرکت خود پیاده‌سازی کرده‌اند.

حدود ۷۵ درصد بانک‌های آسیایی اعلام کرده‌اند که یادگیری ماشین جزئی اساسی از استراتژی شرکتی‌شان است، و دارند سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در آن انجام می‌دهند.

یافتن راه‌های جدید برای ایجاد تفاوت با رقبا

تیم بیکر، رئیس نوآوری کاربردی Refinitiv می‌گوید: «ماشین پیش‌تر جانشین کارهای مبتنی بر قواعد انسان‌ها شده بود. اما حالا نقش هوش مصنوعی فراتر از این خواهد رفت. یادگیری ماشین باعث ایجاد فرصت‌های جدید، برقراری ارتباطات جدید، و یافتن راه‌های جدید برای ایجاد تفاوت با رقبا می‌شود.»

بیشترین کاربردهای هوش‌مصنوعی در بانک‌داری

بیشترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بانک‌داری به اجتناب از ریسک (۸۲ درصد)، تحلیل و گزارش عملکرد (۷۴ درصد)، تولید ایده معامله و سرمایه‌گذاری (۶۳ درصد)، و اتوماسیون (۶۱ درصد) برمی‌گردد.

کاربردهای یادگیری ماشین در صنعت مالی

دلیل رفتن به سراغ هوش مصنوعی، استفاده از داده‌های باکیفیت (۶۰ درصد)، افزایش بهره‌وری و سرعت (۴۸ درصد)، و کاهش هزینه‌ها (۴۶ درصد) بوده است.

مهم‌ترین چالش هوش مصنوعی هم کیفیت داده‌ها است. نبود داده‌ها و اشتباه بودن آنها باعث کاهش کیفیتشان می‌شود.

منبع: تی‌نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.