واقعا در ایران نمی‌شود؟

مهران امیری، کارشناش کسب و کارهای نوپا معتقد است کارآفرینی و اجرای طرح‌های نو و خلاق همه ‌جا دشوار است و در کشور ما دشوارتر

در بسیاری از صحبت‌های کوتاه و بلند با افراد مختلف، این گلایه را شنیده‌ایم که: نمی‌گذارند، نمی‌شود و شاید ما هم در پاره‌ای موارد با آن‌ها همراهی کرده‌ایم. اما واقعا با ملاحظه همه دشواری‌ها کار در ایران نشدنی است؟ آیا واقعا در ایران نمی‌شود؟

نخست لازم است به خود و دیگران یادآوری کنیم که ایران و سایر کشورها، از بسیاری جهات تفاوت اساسی با هم ندارند و آنچه تفاوت ایجاد می‌کند نحوه رفتار، نگاه و خواست افراد است. اگر قوانین خوبی در نقاط دیگر وجود دارد، اگر قانون به‌خوبی و با دقت اجرا می‌شود، اگر تصمیم‌گیری‌ها سنجیده و همه‌جانبه است، در نتیجه کنش و واکنش آدم‌هاست. همان آدم‌هایی که ممکن است با قرارگرفتن در شرایط نامناسب رفتارهای نامناسبی بروز دهند، اما آموزش و استمرار آن به شکلی که در زندگی روزمره نمود واقعی پیدا کند موجب برساختن جمع افرادی شده که رفتارهای مفید و درست و رو به جلو دارند.

برای اینکه به‌عنوان کارآفرین خود را در حوزه‌های مختلف ابراز کرده و برای کسب‌وکارمان بازار و مشتری و فضای رشد ایجاد کنیم، باید تلاش کنیم و انتظار نداشته باشیم کسی فرش‌قرمز پهن کند، که حتما می‌دانیم در سایر نقاط دنیا هم چنین است. در همان جاهایی هم که در حکایات دیگران از آن‌ها شنیده‌ایم یا در گشت‌وگذارهای خودمان دیده‌ایم باید تلاش کرد و برای موفقیت موانع بسیاری را پشت‌سر گذاشت. بدون اثبات توانایی و تلاش و پیگیری دری باز نمی‌شود و تفاوتی نمی‌کند که این در ایرانی باشد یا مربوط به آن طرف آب!

موج دوم مهاجرت: نوازندگان کماکان روی عرشه تایتانیک می‌نوازند!

آن‌ها که سال‌هایی را درگیر زندگی واقعی و روزمره در سایر نقاط دنیا بوده‌اند، همان جاهایی که برای بسیاری یک دنیای آرمانی است، حتما گفته و خواهند گفت که چیزی بی‌بها و زحمت به کسی داده نشده و نمی‌شود. شاید اگر با اشکالات خودمان مهربانانه‌تر مواجه شویم و در هر بازگویی به‌جای خودزنی به فکر خودسازی باشیم در مقایسه خودمان با دیگران نتایج متفاوتی به‌دست بیاید.

کارآفرینی و اجرای طرح‌های نو و خلاق همه ‌جا دشوار است و در کشور ما دشوارتر. ریشه این دشواری‌ها را ابتدا باید در رفتار و اندیشه خودمان جست‌وجو کرده و در هر مرتبه که زبان به گلایه باز می‌کنیم، نگاهی هم به خودمان بیندازیم و برای کنار گذاشتن یک رفتار و اندیشه نادرست اقدام کنیم. پس از آن است که خواهیم دید در ایران هم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.