وزارت بهداشت نمی‌تواند تنها قانون‌گذار استارتاپ‌های حوزه‌ سلامت باشد

در دومین «کنگره‌ دیجیتال مدیریت درمان کووید-۱۹» عنوان شد

در دومین «کنگره‌ دیجیتال مدیریت درمان کووید-۱۹» و در پنل بررسی تجربه‌های کسب و کارهای نوآورانه، به اهمیت نقش استارتاپ‌های حوزه‌ی سلامت در مقابله با ویروس کرونا و چالش‌های آن‌ها پرداخته شد. همچنین با اشاره به نادیده گرفته شدن پلتفرم‌ها در قانون‌گذاری برای فروش اینترنتی دارو بر اهمیت قانون‌گذاری چند وجهی برای این حوزه اشاره و تاکید شد که وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی برای کسب و کارهای حوزه‌ی سلامت تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کند.

داده‌های سلامت را در اختیار همه بگذارید

در این نشست، ابتدا شهره ناصری، معاون سیاست‎گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات به اقدامات این سازمان در مبارزه با کرونا پرداخت و گفت: «از آغاز همه‌گیری کرونا در این سازمان فعالیت‌های متنوعی چون تعیین نقشه‌ی شیوع کرونا، تعیین نقاط پرتردد کشور، محاسبه‌ی نقاط با ریسک شیوع بالا، محاسبه‌ی وضعیت اقتصادی مبتلایان، تحلیل ارتباط نزدیک مبتلایان صورت گرفته و با حمایت از برخی اپلیکیشن‌ها، مدل‌سازی‌های خوبی برای مقابله با کرونا انجام شده است. اما از آنجا که وزارت بهداشت در ادامه داده‌های سلامت را در اختیار ما قرار نداد، این فعالیت‌ها متوقف شدند و ادامه نیافتند.»

او با اشاره به اهمیت دسترسی سازمان‌هایی چون فناوری اطلاعات به داده‌های حوزه‌ی سلامت، گفت: «اگر نهادهایی چون وزارت بهداشت که به داده‌های حوزه‌ سلامت دسترسی دارند، فکر کنند که در بحران‌هایی چون کرونا فقط خودشان باید شرایط را مدیریت کنند و داده‌ها را در اختیار دیگران نگذارند، سازمان‌های دیگر قادر به فعالیت نیستند.»

او ادامه داد: «ما سعی کردیم در زمان همه‌گیری کرونا به جای اینکه خودمان وارد عرصه شویم، از کمک استارتاپ‌ها استفاده کنیم و تلاش کردیم بستر را برای فعالیت آن‌ها فراهم کنیم. اما در این مسیر، با مخالفت‌های زیادی از سمت وزارت بهداشت مواجه شدیم. در ۴ مرداد سال ۹۹ از سوی وزارت بهداشت، نامه‌ای برای استارتاپ‌ها ارسال شد، مبنی بر اینکه استارتاپ‌ها نمی‌توانند در حوزه‌ی فروش اینترنتی دارو و مشاوره‌ی پزشکی وارد شوند. نتیجه‌ی این روند کمرنگ شدن فعالیت استارتاپ‌هاست، کار استارتاپ‌ها تخریب خلاق است. در واقع استارتاپ‌ها با کار خود نظم و روندهای معمول را برهم می‌زنند و شکل جدیدی به آن می‌دهند و می‌خواهند مسیر تازه‌ای را ترسیم کنند. اما گاهی به جای کمک به این کسب و کارها، سازمان‌ها مقابل این روند می‌ایستند. درحالیکه ما باید کنار این استارتاپ‌ها باشیم و با حمایت از آن‌ها زمینه‌ی فعالیت‌شان را فراهم کنیم.»

اسنپ دکتر ۵ میلیون کاربر دارد!

در ادامه‌ این نشست، گلرخ داوران مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اسنپ‌دکتر، به معرفی اسنپ‌دکتر و نقش آن در تسهیل دسترسی مردم به خدمات پزشکی در دوران کرونا اشاره و گفت: «اسنپ‌دکتر به عنوان یک اپلیکیشن واسط برای تسهیل دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت در سوپر اپلیکیشن اسنپ فعالیت می‌کند و ما از آغاز همه‌گیری کرونا خدمات متنوعی در حوزه‌ی سلامت ارائه دادیم.»
داوران اضافه کرد: ماسنپ‌دکتر فعالیت خود را با ارائه‌ی مشاوره‌ی پزشکی و روانشناسی شروع کرد و سپس انجام تست PCR کرونای در منزل با کمک آزمایشگاه‌ها اضافه شد و سپس خدمات دیگر شامل انجام سایر آزمایش‌های پزشکی و خدمات پزشکی و پرستاری در منزل و تهیه‌ی آنلاین دارو هم افزوده شد. در حال حاضر اسنپ‌دکتر ۵ میلیون کاربر دارد و امکان دسترسی به بیش از ۴۱ میلیون کاربر در اپلیکیشن اسنپ را فراهم می‌کند. هدف ما در این مدت این بوده که افراد بیمار بتوانند در منزل بمانند و برای درمان اولیه نیاز به خروج از منزل نداشته باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.