پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه شروع شد

هفتادمین نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» ویژه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه روز یکشنبه، ۱۷ بهمن برگزار شد

در این نشست که در سالن کنفرانس شرکت فرابورس برگزار شد، رامین ربیعی، عضو  هیئت‌مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، رادمان ربیعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه، مجید پورنعمت، رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری فیروزه آسیا حضور داشتند.

هفته گذشته شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه، از شروع به کار صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه خبر داده بود که امروز این صندوق کار خود را شروع کرد.

این صندوق که پذیره‌نویسی آن طی ۷ روز کاری از ۲۰ تا ۲۸ بهمن ماه نزد شرکت فرابورس ایران عملیاتی می‌شود، با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در سه سال آتی اقدام به سرمایه‌گذاری این منابع در شرکت‌های تکنولوژی‌محور ایرانی بدون تمرکز بر صنعت خاص خواهد کرد.

رادمان ربیعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه با بیان اینکه زیرساخت‌های صنعت بورس مهیاست، گفت: «با توجه به بازار بزرگ و جمعیت جوان کشور، استفاده از خدماتی که توسط شرکت‌های دیجیتال ارائه می‌شوند، رشد کرده است. اما هنوز اول راه هستیم. اگر بخواهیم کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، راه و فرصت‌های زیادی پیش‌ رو داریم. بعد از امضای برجام، شاهد ورود چندین سرمایه‌گذار خارجی در این بخش بودیم، چراکه استارتاپ‌ها یکی از حوزه‌های پرپتانسیل هستند.»

او اضافه کرد: «جذب سرمایه باعث شد استارتاپ‌هایی که تیم قوی داشتند رشد قابل‌توجهی داشته باشند و در فضای کسب‌وکارشان سهم زیادی از بازار بگیرند که این موضوع نقشه راهی بود برای سایر کارآفرینان که با جذب سرمایه ایده خود را به‌بار بنشانند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. در حال حاضر بخش بزرگی از استارتاپ‌ها برای گرفتن سهم‌شان از بازار با بازیگران سنتی بازار رقابت می‌کنند و رشد خوب و مناسبی دارند و امروز جزء ارزشمندترین شرکت‌های کشور به‌حساب می‌آیند.»

ربیعی گفت: «تقریبا ۹ سال است، فعالیت‌های تکنولوژی‌محور را شروع کردیم و یکی از سرمایه‌گذاران و موسسان اصلی گروه سرآوا در زمان تاسیس هستیم. سرآوا از اولین شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که به‌صورت تخصصی وارد این حوزه شد و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا، کافه‌بازار و…توانست محرک اولیه رشد استارتاپ‌ها شود که با ورود سرمایه‌گذار خارجی این رشد ادامه‌دار شد.»

رادمان ربیعی ادامه داد: «شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه هم طی این چند سال در اکوسیستم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم داشته و به استارتاپ‌های بزرگی مثل الوپیک، شیپور، تخفیفان و اسنپ مشاوره‌های مالی داده است. اگر بین بازدهی سرمایه‌گذاری‌های جسورانه و بازدهی که در دارایی‌های دیگر وجود دارد، مقایسه‌ای انجام دهیم، به‌طور قابل‌توجهی به‌خاطر رشد سریع، این شرکت‌ها توانستند با نوآوری، خلق ارزش و بیشترین بازدهی را متوجه این صنعت کنند، حتی نسبت به دلار، مسکن و…»

او اعلام کرد، یک مرکز رشد با هدف آوردن مدل‌های موفق بین‌‌المللی به کشور و توسعه آن‌ها تاسیس شد.

رادمان ربیعی تاکید کرد: «شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه، از دو سال پیش یک واحد مجزا برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژی‌محور با هدف بهره‌مندی از ادامه رشد این شرکت‌ها تاسیس کرد، چراکه با توجه به تحریم‌ها و محدودشدن کانال ورود ارز و سرمایه‌گذار خارجی ، شرکت‌های استارتاپی متکی به سرمایه‌گذاری داخلی هستند تا به راه خود ادامه دهند.»

ربیعی معتقد است، ورود سرمایه داخلی به بازار کمی سخت‌تر است، چون تجربه آن در کشور وجود ندارد و این موجب می‌شود ارزش‌گذاری‌ها واقعی‌تر شود.

وی گفت: «پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه از امروز به مدت شش روز در فرابورس انجام می‌شود. آرم تخصصی این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه خواهد بود که به‌صورت شفاف از طریق کانال فرابورس گزارش خواهد شد. کل سرمایه صندوق ۵۰ میلیارد تومان است که در پذیره‌نویسی ۱۰درصد از آن گرفته می‌شود. قسمتی از  پذیره‌نویسی که کارآفرینان می‌توانند مشارکت داشته باشند، ۳۰ درصد یعنی ۱۵ میلیارد تومان است که فعلا ۱۰ درصد از این مبلغ را باید واریز کنند و طی ۳۰ ماه، ۹۰ درصد مابقی را پرداخت کنند. در صورتی که افرادی که در پذیره‌نویسی مشارکت کنند، اما در آینده مبالغ آتی را پرداخت نکنند، واحدهای خریداری شده در سیستم حراج  فرابورس به حراج گذاشته می‌شود و مبلغ عودت داده می‌شود.»

وی با اینکه استراتژی ما برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژ‌ی‌محور و استارتاپی  این است که حداقل قابلیت رشد ارزش تا ۵۰ میلیارد تومان را داشته باشند، تصریح کرد: «تیکت‌سایزهایی که ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم از بین ۲۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان است. بازدهی که مدنظر ماست ۱۰ برابر است برای همین شرکت‌ها باید قابلیت رشد ارزش تا آن مبلغ را داشته باشند.»

او دادمه داد: «همچنین قابلیت‌ مقیاس‌پذیری و بازار بزرگ برای ورود داشته باشند و اگر بازار نیشی برای ورود پیدا می‌کنند، در بازار خود تاثیرگذار باشند. تیم مستعد و عملکرد مثبتی داشته باشند و حداقل در کسب‌وکارشان  تاثیرگذار باشند و حداقل بین ۱۲ تا ۱۸ ماه تجربه کار داشته باشند.»

رادمان ربیعی در مورد ارزش کلی که کسب‌وکارها باید داشته باشند گفت: «مشتری‌مداری وسواس‌گونه، پیگیری مدل‌های جهانی و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند و در تیم‌شان همدلی باشد.»

او در درباره اینکه شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه چه زمانی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها وارد می‌شود، تاکید کرد: «ما زمانی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها ورود پیدا می‌کنیم که استارتاپ‌ها از مرحله بذری عبور کرده باشند، چراکه در این مرحله چالش‌های زیادی پیش‌رو دارند؛ از مدیریت منابع گرفته تا مدیریت تیم و مشخصات محصول و آماده‌سازی و تخصیص منابعی که در دست دارند. پس از اینکه توانستند از مرحله اول عبور کنند، ریسک کمتری نسبت به شرکت‌هایی که در مرحله بذری به‌سر می‌برند، دارند. وی‌سی‌ها در نقطه‌ای ورود می‌کنند  که استارتاپ‌ها به رشد نسبی و اقبال در بازار خود رسیدند و خیلی از این چالش‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند و حالا نیاز به سرمایه و حمایت‌های مدیریتی و مشاوره‌ای دارند تا بتوانند به چشم‌اندازهای خود برسند. ما  بازدهی ۸ تا ۱۰ برابر را متصور هستیم.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه گفت: «بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی می‌کنیم و با راست‌آزمایی و سنجش‌هایی که انجام می‌دهیم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری سنجیده می‌شوند، بهترین مدل‌های سرمایه‌گذاری را برای کارآفرینان و شرکت ایجاد می‌کنیم. در نهایت مبلغ و منابعی که موردنیاز کارآفرینان است در اختیارشان قرار می‌دهیم.»

او تصریح کرد: «در نهایت هدف ما این است به فرصت‌های استارتاپی کشور دسترسی و بتوانیم با کارآفرینان تعامل داشته باشیم و باور داریم سود خوبی هم برای خود و هم فعالان اکوسیستم خواهیم داشت. ما در حوزه خاصی فعالیت نمی‌کنیم و فرصت‌ها را به‌صورت کیس به کیس با استارتاپ‌ها می‌سنجیم تا بهترین استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف را شناسایی و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌چیزها مبنی بر اینکه شما فقط روی استارتاپ‌های زیرمجموعه خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، گفت: «خیر. ما با کارآفرینان مختلف در حوزه‌های مختلف در ارتباط هستیم و بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری را در یک سال گذشته بررسی کردیم و فعالیت ما محدود به سرمایه‌گذاری به مراکز شتاب‌دهنده شرکت فیروزه نمی‌شود و تصمیم داریم با همه استارتاپ‌هایی که در حوزه خود خوب فعالیت می‌کنند، جلسه بگذاریم.»

همچنین درباره اینکه شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه برای سرمایه‌ای که از بورس به‌دست می‌آورد، چه برنامه‌ای دارد، افزود: «این منابع وارد خود استارتاپ‌ها می‌شوند تا به رشد و اهداف آن‌ها کمک کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.