امنیت فاکتور جدانشدنی اینترنت اشیا

تشریح چالش‌­های امنیتی و حریم خصوصی اینترنت اشیا

پنجمین دوره آموزش جامع IoT توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با همکاری ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی سه روز  ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آذرماه ۹۸ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید.

در پنجمین دوره آموزش جامع IoT شرکت کنندگان با اکوسیستم اینترنت اشیا در قالب اجرای گروهی و عملی سناریوهای مختلف هوشمندسازی آشنا شده و مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه را فراگرفتند.

پنجمین دوره آموزش جامع IoT در ده بخش مفاهیم و اقتصاد اینترنت اشیا، سخت افزار اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، کسب و کار و تجاری‌سازی اینترنت اشیا، ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، پلتفرم اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، هوش‌مصنوعی، امنیت اینترنت اشیا و بلاکچین اجرا گردید.

در بخش چهارم محمد بهشتی، متخصص حوزه اینترنت اشیا به تدریس موضوع امنیت اینترنت اشیا و بلاکچین پرداخت، ایشان در خصوص اهمیت و جایگاه امنیت در فناوری اینترنت اشیا عنوان کردند: «از آنجایی که سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء می‌توانند امور و فرآیندهای بسیار حیاتی را تحت کنترل درآورند، امنیت آن‌ها تبدیل به نگرانی اصلی توسعه دهندگان و مخاطبین این سیستم‌ها شده است. به گونه‌ای که متخصصان و فعالان این حوزه امنیت را اصلی‌ترین چالش پیش روی توسعه و فراگیری اکوسیستم اینترنت اشیا می‌دانند. امنیت در اکوسیستم اینترنت اشیا شامل ۳ بعد اصلی حفظ محرمانگی و یکپارچگی داده‌ها و حفظ حریم خصوصی می‌شود. یکی از فناوری‌های نوظهوری که امیدواری‌های بسیاری را در زمینه تأمین امنیت سیستم‌های میتنی بر اینترنت اشیا بوجود آورده است، فناوری بلاک‌چین است.»

امنیت در اینترنت اشیا این روزها باتوجه به کاربرد آن در حوزه‌های مختلف از جمله بانکی، پزشکی، کسب و کار، صنعت و اهمیت بالای اطلاعات در حال مبادله در این حوزه‌ها و همچنین مخاطرات عدم حفظ حریم خصوصی برای بشر بسیار حائز اهمیت شده است. رشد سریع اینترنت اشیا در صنعت و تکنولوژی‌های مختلف منجر به ایجاد ارتباطات جدید شده است. لذا بالا بردن سطح امنیت ارتباط و تضمین ایمن بودن آن باید مد نظر گرفته شود که این ایمنی نیز مستلزم بهبود و امن تر ساختن پروتکل‌های ارتباطی موجود یا ارائه پروتکل جدید با سطح ایمنی بالاتر است. از این رو سرمایه‌گذاری بر روی آموزش اینترنت اشیا این‌روزها ضروری‌تر بنظر می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.