پویش اجتماعی سیل کارآفرینی

ایجاد موجی برای کمک به سیل‌زدگان

نشست خبری «پویش اجتماعی سیل کارآفرینی» دوشنبه ۷ مرداد در گالری دیهیم برگزار شد. هدف این نشست، فراخوان همکاری به کسب‌وکارها برای رونق بخشیدن به کسب‌وکارهای خرد و راه‌اندازی مجدد چرخه اقتصادی مناطق سیل‌زده بود.

رضا الفت‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب موبایل ایران و بنیان‌گذار موسسه خیریه بساز، شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران و حمیده حبیبی بنیان‌گذار رانگو درباره شکل‌گیری این کمپین سخن گفتند.

پویش اجتماعی سیل کارآفرینی

الفت‌نسب نخستین سخنران این نشست، صحبت‌های خود را با شهرهای سیل‌زده شروع کرد و گفت: «اوایل سال ۹۸ شاهد سیل‌زدگی و به دنبال آن خرابی بسیاری از شهرهای کشور بودیم. پل‌دختر یکی از این شهرها بود. سازمان‌هایی مانند هلال‌احمر، سپاه و کمیته امداد امام‌خمینی برای جبران آسیب‌زدگی این شهرها تلاش کردند. بیشتر این کمک‌ها برای رفع نیازهای ابتدایی مانند خوراک و پوشاک بود که تا امروز ادامه دارد.»

او با اشاره به همکاری کسب‌وکارهای آنلاین برای کمک به سیل‌زدگان توضیح داد: «در شهرهای‌ سیل‌زده افرادی که دارای کسب‌وکار بودند، کار و وسایل موردنیاز خود را از دست داده‌اند که منجر به ناامیدی آن‌ها و خانواده‌هایشان شده‌است. در اختتامیه وب‌ و موبایل سال گذشته بنیاد اجتماعی کسب‌وکارهای مجازی «بساز» راه‌اندازی شد. بساز با هدف کمک به انجام مسولیت اجتماعی کسب‌وکارهای آنلاین تاسیس شد. امسال نیز در پویش سیل کارآفرینی با همکاری جشنواره وب‌وموبایل و با استفاده از پلتفرم رانگو قصد داریم، با کمک کسب‌وکارهای آنلاین به افرادی که در سیل اخیر آسیب دیده‌اند، کمک کنیم.»

دبیر اجرایی جشنواره وب موبایل ایران در ادامه بیان کرد: «پویش سیل کارآفرینی فرصتی است تا کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین علی‌رغم آشفتگی‌های موجود در کنار یکدیگر به کسب‌وکار سیل‌زدگان کمک کنند.»

پویش اجتماعی سیل کارآفرینی

مسیولیت‌های بخش کارآفرینی کشور

در ادامه نشست بنیان‌گذار رانگو کمک به سیل‌زدگان را بخشی از مسولیت بخش کارآفرینی دانست و بیان ‌کرد: «وقتی برای تحقیق به پل‌دختر رفتیم، متوجه شدیم ۹۰ درصد مغازه‌ها یا خراب شده‌اند یا خالی هستند. بیشتر افراد برای کار به تهران مهاجرت کردند. بعد از چندماه تحقیق و صحبت با معتمدین محل در پل‌دختر توانستیم ۵۰ کسب‌وکار از دست‌رفته را شناسایی کنیم. اغلب این کسب‌وکارها برای شروع کار خود تنها به یک کامپیوتر و چرخ‌خیاطی نیاز دارند. ما برای هر پروژه از این ۵۰ مورد حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون بودجه درنظر گرفته‌ایم.»

حبیبی با اشاره به هزینه تقریبی کمک  به کسب‌وکار مذکور گفت: «در پلتفرم رانگو این پروژها با تمام جزییات قرار دارند. ارزش تقریبی کمک به این پروژه‌ها ۴۳۰ میلیون تومان برآورد شده‌است. حدود یک ماه پیش رویدادهای کارآفرینی در پل‌دختر برگزار‌ کردیم که مورد استقبال جوانان قرار گرفت. در همین راستا قصد داریم در بخش دوم برنامه خود کارگاه‌های تولیدی و مکان‌هایی برای اشتغال آن‌ها بسازیم.»

پویش اجتماعی سیل کارآفرینی

امیدواریم تا پایان سال یک میلیارد تومان گردآوری کنیم

شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران با تایید سخنان الفت‌نسب و حبیبی در مورد کمک به سیل زدگان گفت: «شاید این ۵۰ پروژه قادر به تغییر چرخه اقتصادی پل‌دختر نباشند؛ اما با توجه به پناسیلی که فضای مجازی دارد امیدواریم بتوانیم به جای تامین نیازهای مقطعی، اقتصاد منطقه را رونق بدهیم و مانع مهاجرت ناشی از بیکاری شویم. هدف ما ایجاد موجی است که بتواند فرهنگ امدادرسانی را تغییر دهد.»

او در پایان اضافه کرد: «نام‌گذاری سیل‌کارآفرینی برای این کمپین به معنی کارآفرین شدن سیل‌زدگان نیست. بلکه ایجاد یک موج برای کمک به سیل‌زدگان است. امیدواریم تا پایان سال یک میلیارد تومان گردآوری شود تا بتوانیم به کسب‌وکار شهرهای دیگر کمک کنیم.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.