پیش‌بینی‌مان برای رشد سفارش‌ها محقق نخواهد شد

امیر پارسامهر، بنیان‌گذار سنجاق در مصاحبه با خبرنگار آی‌چیزها از تاثیر مشکلات سال ۹۸ بر کسب‌وکارها و فرهنگ دورکاری می‌گوید

سال ۹۸ و اتفاقات پر از فراز و نشیبش از قطعی اینترنت گرفته تا سقوط هواپیما و شیوع بیماری کرونا در این روزها اقتصاد کسب‌وکارها را شدیدا موردهدف قرار داده است. اما از این بین کرونا از لحاظ آسیب زدن به کسب‌وکارها بعد از قطعی اینترنت در رتبه دوم قرار دارد و علت را هم شاید می‌توان بازه شیوع این بیماری در روزهای پایانی سال دانست. بازار کسب‌وکارهای حوزه نظافت آنلاین و امثالهم هر سال اسفند بیش از همیشه گرم بوده است اما امسال با شیوع این بیماری با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. به گفته برخی از بنیانگذاران استارتاپ‌ها، هرسال این زمان برای پاسخگویی به حجم بالای تقاضا با چالش مواجه بودند و مشتریان از ماه‌ها قبل برای ثبت سفارش اقدام می کردند، اما امسال انگار تیر آخر هم به سمت اقتصاد استارتاپ‌ها شلیک شده است.

سنجاق استارتاپی فعال در حوزه ارائه خدمات آنلاین در حوزه نظافت، آموزش، تاسیسات و خدمات زیبایی است. با امیر پارسامهر، بنیانگذار این استارتاپ گفت‌وگو کردیم تا برایمان از چالش‌های این روزها و دست‌وپنجه نرم کردن با شیوع بیماری کرونا بگوید.

امیر پارسامهر، بنیان‌گذار استارتاپ سنجاق، ابتدا کسب‌وکار خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «سنجاق ارائه‌دهنده خدمات خانگی نیست، بلکه برای هر خدمتی که مشتری نیاز دارد باید ابتدا درخواست را ثبت ‌کند و ارائه‌دهندگان خدمات در آن شهر با توجه به تخصص و آدرس موردنظر بر روی آن پیشنهاد انجام کار می‌گذارند. درواقع سنجاق به‌عنوان یک بازار، گردش اطلاعات بین مشتری و متخصص را آسان می‌کند. در مورد خدمات نظافتی هم فقط با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات منزل کار می‌کنیم و پروفایل و سابقه شرکت‌ها توسط مشتریان برای انتخاب، مقایسه می‌شوند.»

با توجه به روزهای پایانی سال، تعداد سفارشات خیلی کاهش نداشته است، اما پیش‌بینی که برای رشد سفارش‌ها داشتیم قطعا با شیوع کرونا اتفاق نخواهد افتاد.

او درباره تاثیر شیوع کرونا روی کسب‌وکار خود، توضیح می‌دهد: «با شیوع این بیماری ما هم مانند بسیاری از استارتاپ‌ها تصمیم گرفتیم بخش بزرگی از تیم دورکاری کنند. در یکی، دو روز اول تلاش کردیم زیرساختی فراهم کنیم تا بخشی از پشتیبانی را خارج از سنجاق فراهم کنیم. در حال حاضر جلسات و گفت‌وگوهای ما در اسکایپ انجام می‌شود و چون هریک از افراد تیم دو یا سه وظیفه دارند برای مدیریت تعاملات این بخش هم، گوگل دو را انتخاب کردیم. همچنین در زمینه آموزش ضدعفونی‌کردن منزل تولید محتوا کردیم که مورداستقبال مخاطبان واقع شده است.»

به گفته او، اتفاقاتی که طی سال ۹۸ رخ داد مانند قطعی اینترنت، سقوط هواپیمای اوکراینی و… روی کسب‌وکارها تاثیر مستقیم و فوری دارند.

وی ادامه می‌دهد: «به این دلیل که بیزینس‌مدل سنجاق در حوزه بازار است، روی کلمات کلیدی برای شناخته‌شدن تمرکز کرده‌ایم، بنابراین بازخوردها و رفتار مردم را در حوادث مختلف بهتر می‌توان روی دیتای سنجاق دید.»

پارسامهر با بیان اینکه هنوز افت شدیدی در بازدیدها نداشته‌اند و سفارش برای خدمات منزل افزایش داشته است، تصریح می‌کند: «با توجه به روزهای پایانی سال، تعداد سفارشات خیلی کاهش نداشته است، اما پیش‌بینی که برای رشد سفارش‌ها داشتیم قطعا با شیوع کرونا اتفاق نخواهد افتاد.»

او با تاکید بر حساسیت سنجاق روی کیفیت و رضایت مشتری‌، از فیلترکردن متخصصانی که با سنجاقک همکاری دارند خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: «در حال حاضر ما امکان کنترل و نظارت افرادی که مستقیم خدمات ارائه می‌دهند، نداریم و این کنترل و نظارت بیشتر از انتقادات و پیشنهادات مشتریان انجام می‌شود.»

او برای گذراندن بهتر این روزها پیشنهاد می‌دهد: «خانواده‌ها باید روحیه‌‌شان را حفظ کنند. در خانه ماندن و دنبال‌کردن دائمی اخبار غیرموثق فقط موجب استرس و نگرانی‌ می‌شود. باید راه‌هایی برای گذران این روزها انتخاب کرد که کمتر سوار موج این التهابات شد.»

طبق گفته پارسا مهر، تعاملات در سنجاق مستقیم بین مشتری و متخصص شکل می‌گیرد و مشتری بعد از ثبت سفارش، چند پیشنهاد از سنجاق دریافت می‌کند و بعد از انتخاب مشتری، کار شروع و پرداخت مستقیم به متخصص انجام می‌شود. درآمد سنجاق از سفارشات ارسال‌شده برای شرکت‌ها و به‌صورت کارمزدی تامین می‌شود.

مطالب مرتبط:

کرونا فاتحه‌خوانی را آنلاین کرد

سایه سیاه کرونا بر سر استارتاپ‌های خدمات منزل 

اعلام آمادگی اسپید برای توزیع اقلام بهداشتی در تهران

خدمات جدید سامانه تهران من برای مقابله با کرونا 

کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان 

خداحافظی ۱۸۲نفر از علی‌بابا
1 نظر
  1. فهیمه موسایی می گوید

    بهترین استارتاپ خدمات منزل کدام است؟ گزارشی از همه استارتاپ های خدمات منزل داشته باشید هم خوب است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.