چالش های شهری؛ عرصه فعالیت شرکت‌های هوشمندسازی

در این برهه از تاریخ، آمار مردمی که در شهرها سکونت دارند بیش از مردمی است که در روستاها زندگی می‌کنند. در حال حاضر حدود ۵۵ درصد مردم جهان در شهرها ساکن‌اند که فعالیت اقتصادی آن‌ها ۸۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شکل می‌دهد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰، ۷۰ درصد از جمعیت کل جهان، ساکن شهرها باشند. شاید گفتن این حرف چندان خوشایند نباشد اما واقعیت این است که در این میان، برخی از شرکت‌ها هستند که چالش‌ های شهری به نفعشان است!

تغییرات زیستی- جمعیتی باعث می‌شود مناطق شهری در حوزه‌های زیرساختی، مسکن و محیط‌زیست با بحران‌های جدی مواجه شوند. به‌علاوه ریسک‌های امنیتی سایبری و خطرات تروریسم روزبه‌روز افزایش می‌یابد. اینجاست که شهرهای هوشمند با بهره‌گیری از فن‌آوری‌هایی مثل اینترنت پهن باند، اینترنت اشیا و کلود (ابر)، در پی رفع این چالش‌ های شهری خواهند بود.

هوشمندسازی؛ راه حل رفع چالش های شهری

طیف گسترده‌ای از شرکت‌های آمریکایی، با پیشنهاد خدمات خود به شهرهایی که با افزایش جمعیت و چالش‌های شهری متعاقب آن مواجه‌اند، از این فرصت برای درآمدزایی بیشتر استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی امریکا، شهرهایی مانند سنگاپور و لندن (که به عنوان هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۸ انتخاب شدند) و نیز نیویورک، پاریس و توکیو، با افزایش سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های هوشمند، از مزایایی نظیر کاهش ۳۰ درصدی جرم و جنایت، کاهش ۲۰ درصدی اتلاف آب، صرفه‌جویی در انرژی و همچنین کاهش قابل‌ملاحظه‌ی ترافیک شهری، بهره‌مند می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود بازار شهرهای هوشمند در آمریکا تا سال ۲۰۲۰، شاهد رشد سریع صنایع ارتباطی موبایل ۵G، هوش مصنوعی (AI)، اتوماسیون ساخت‌وساز، کلان داده، زیرساخت‌ها و ابر باشد و به ارزشی معادل ۱.۶ تریلیون دلار دست پیدا کند. از طرف دیگر شرکت‌های فعال در زمینه‌های امنیت سایبری، اتومبیل‌های الکتریکی، IoT، سنسورها و زیرساخت‌های مخابراتی نیز باید تولیدات خود را همگام با رشد جمعیت، افزایش دهند.

شرکت‌های چندملیتی نیز، به‌ویژه آن‌هایی که با استراتژی‌های پرشتاب تکنولوژیکی به این عرصه قدم نهاده‌اند، فرصتی عالی برای به نمایش گذاشتن قابلیت‌های خود به دست آورده‌اند. سرمایه‌گذاران با انتخاب بهترین گزینه‌ها از گروه فوق، هم به حل چالش‌های موجود کمک می‌کنند و هم در بلندمدت از مزایای این سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند. بانک مرکزی آمریکا سهام ۲۵۰ شرکت جهانی فعال در حوزه‌ی شهرهای هوشمند را در بازار بورس به رسمیت شناخته و آن‌ها را در سه دسته‌ی حضور پررنگ، متوسط و حضور حاشیه ای رده‌بندی کرده است. در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به برترین شرکت‌های آمریکایی حاضر در هر گروه:

زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

شرکت ماشین‌های تجارت بین‌الملل IBM، با ارزش بازاری معادل ۱۶۴.۲ میلیارد دلار در ۱۷۰ کشور جهان به تولید سخت‌افزار و نرم‌افزارهای کامپیوتری مشغول است. به گفته‌ی بانک مرکزی آمریکا IBM به‌طور مداوم استراتژی‌های قدیمی خود را کنار می‌گذارد و محصولات جدیدی تولید می‌کند.

شرکت AMT، مالک و اپراتور زیرساخت‌های ارتباطاتی پهن باند وایرلس که در بوستون واقع‌شده است، با ارزش بازاری ۴۹.۸ میلیارد دلار، ۱۰۰ هزار سایت مختلف ارتباطی را در ۱۳ کشور جهان اداره می‌کند و در تلاش است به سازگاری شهرهای پرجمعیت با تغییرات تکنولوژی، کمک کند. به‌علاوه شرکت‌های اینتل و سیستم‌های سیسکو که در سرتاسر جهان خدمات ارتباطی شبکه را ارائه می‌دهند، در زمینه‌ی پیشبرد اهداف شهرهای هوشمند، فعالیت‌های مؤثر و خیره‌کننده‌ای داشته‌اند.

فنّاوری پیشرفته ساختمان‌سازی

در بخش ساخت‌وساز، دو شرکت برتر آمریکایی که در عرصه‌ی تکنولوژی مدرن ساختمان‌های هوشمند بالاترین کارایی را نشان داده‌اند، شرکت‌های IBM و Cisco هستند.

طبق گزارش موسسه‌ی آمار جهانی، شرکت‌های جنرال الکتریک (GE) و هانیول اینترنشنال (HON) که سیستم‌های اتوماسیون ساخت‌وساز را عرضه می‌کنند در رده ی متوسطِ فعالیت‌های شهرهای هوشمند قرارگرفته‌اند. ارزش بازاری جنرال الکتریک ۲۶۰.۸ میلیارد دلار و ارزش بازاری هانیول حدود ۹۷.۱ میلیارد دلار است.

خانه‌های هوشمند

شرکت هولدینگ Alarm.com که در ویرجینیا واقع‌شده و خدمات ابری را برای نظارت بر خانه‌های هوشمند فراهم می‌کند، تنها شرکتی است که در این بخش حضور فعالی داشته است. این شرکت سال گذشته پلتفرم خود را با اپل تی وی شرکت اپل و آمازون اکوی شرکت آمازون ادغام کرد.

شرکت‌های آمازون، هولدینگ آلفابت و اپل که محصولات مصرفی آن‌ها با تکنولوژی عالی ارائه می‌شود، به لحاظ فعالیت در حوزه‌ی خانه‌های هوشمند، در سطح متوسط قرارگرفته‌اند.

امنیت سایبری و پلتفرم‌های امنیتی

در این بخش هیچ شرکتی نتوانسته در رده‌ی حضور پررنگ قرار بگیرد. اما بانک مرکزی آمریکا چندین شرکت را برای رده‌ی متوسط حائز صلاحیت دانسته است. این شرکت‌ها عبارت‌اند از باراکودا نتورکس (CUDA​)، پالو آلتو نتورکس (PANW​)، جانیپر نتورکس (JNPR​)، شرکت وی ام ور (VMW) و شرکت سیمانتک (SYMC​).

این شرکت‌ها در سراسر جهان فعالیت‌های موفقیت‌آمیزی در زمینه‌ی امنیت سایبری داشته‌اند و انتظار می‌رود تقاضا برای خدمات آن‌ها با گسترش شهرنشینی، افزایش چشمگیری پیدا کند. به‌عنوان‌مثال شرکت باراکودا، شبکه‌های امنیتی و محصولاتی را تولید می‌کند که از وب‌سایت‌ها و ایمیل‌ها در برابر حملات ویروسی، جاسوس‌افزارها و بدافزارها محافظت می‌کنند. به گزارش بازار سرمایه‌ی Baird، شرکت کمپبل کالیفرنیا نیز درحال ‌توسعه و تکمیل یک مدل مبتنی بر ابر است که به سریع‌ترین دستاورد حوزه‌ی IT تبدیل خواهد شد.

نوآوری‌های انرژی

شرکت فرست سولار (FSLR​) با ارزش بازاری ۳ میلیارد دلار و شرکت سان پاور (SPWR​) با ارزش بازاری ۸۷۶.۱ میلیون دلار، در بخش انرژی خورشیدی در رده‌ی متوسط قرارگرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود این دو شرکت تا سال ۲۰۵۰ به اصلی‌ترین منابع تولیدی انرژی تبدیل شوند. سولار فرست در زمینه‌ی انرژی‌های مقرون‌به‌صرفه و سان پاور در زمینه‌ی محصولات تجاری انرژی خورشیدی، برترین قطب‌های بازار محسوب می‌شوند.

در بخش خدمات و تسهیلات انرژی‌های تجدید پذیر هم از بین کمپانی‌های آمریکایی، شرکت‌های نکسترا انرژی (NEE)، ادیسون اینترنشنال (EIX) و شرکت PG&E در سطح حضور متوسط قرارگرفته‌اند.

تردد شهری کارآمد

شرکت تسلا، جدیدترین خودروسازی آمریکا، تنها شرکتی است که در این بخش، در سطح حضور پررنگ قرار دارد. پالو آلتو کالیفرنیا نیز با ارزش بازاری ۴۲.۴ میلیارد دلار که تا دسامبر سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۸۶.۰۰۰ خودرو الکتریکی را در سراسر جهان به فروش رسانده است، یکی دیگر از شرکتهای مطرح تردد شهری و چاره‌جویی در زمینه چالش های شهری به حساب می‌آید.

طی سال‌های گذشته، شرکت جنرال موتورز (GM) و شرکت فورد موتور (F)، برترین خودروسازان بزرگ آمریکا، مدل‌های هیبریدی (شامل کامیونت‌های باربری) خود را عرضه کرده‌اند. بانک مرکزی آمریکا این دو شرکت را در سطح متوسط شهرهای هوشمند رده‌بندی کرده است و اظهار کرده که خودروهای تکنولوژی پیشرفته‌ی این شرکت‌ها، در مواجهه با افزایش تقاضای وسایل نقلیه و تردد، مؤثر و مفید واقع می‌شوند.

بهداشت و درمان، آب و فاضلاب

در بخش مراقبت‌های پزشکی و سلامتی، شرکت جراحی ISRG با نصب بیش از ۱.۲۴۰ سیستم جراحی داوینچی که از قابلیت کنترل رباتیک در طول جراحی‌ها برخوردارند، در حوزه‌ی تلاش برای حل چالش های شهری و پیشرفت شهرهای هوشمند، در سطح متوسط قرارگرفته است.

در بخش آب و فاضلاب، شرکت ایکلاب (ECL) که تولیدکننده‌ی تکنولوژی‌های آب سالم و بهداشتی است و شرکت امریکن واتر ورک (AWK) که عرضه‌کننده‌ی خدمات عمومی در آمریکا و کانادا است، با تلاش‌های خود برای پیشبرد اهداف شهرهای هوشمند، در رده‌ی متوسط قرارگرفته‌اند.

منبع:Investopedia

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.