رقابت ماشین‌های هوشمند در چهارمین دوره مسابقات هوش مصنوعی

چهارمین دوره مسابقات هوش مصنوعی از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پنج رشته و با حضور تیم‌های «دانشجویی» و «شرکتی» در اسفندماه برگزار می‌شود.

دکتر احمد نیک‌آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دبیر جشنواره هوش مصنوعی امیرکبیر، هدف کلی هوش مصنوعی را ایجاد رفتارهای هوشمندانه در ماشین توصیف کرد و گفت: علم هوش مصنوعی انجام کارها توسط ماشین و انجام آنها توسط انسان نیازمند هوشمندی است.

وی با اشاره به کاربردهای این علم، اظهار کرد: قلمرو کاربرد هوش مصنوعی در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری داشته، به گونه‌ای که امروزه کمتر حوزه‌ای از علم و فناوری را می‌توان یافت که روش‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی در آن کاربرد نداشته باشند. از جمله این کاربردها می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، پزشکی، کشاورزی، حمل و نقل، هوا-فضا، تجارت، امنیت، سیاست، اقتصاد اشاره کرد.

نیک‌آبادی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره مسابقات هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خاطر نشان کرد: مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر (مهما) مجموعه‌ای از مسابقات مرتبط با حوزه هوش مصنوعی است که از سال ۱۳۹۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره هوش مصنوعی برگزاری نخستین دوره این مسابقات را در آبان ماه سال ۱۳۹۱ در هفت رشته دانست و ادامه داد: دومین دوره آن در آبان سال ۱۳۹۲ در ۱۰ رشته و سومین دوره این مسابقات در آبان ۱۳۹۴ در ۱۰ رشته برگزار شده است.

وی برگزاری چهارمین دوره این مسابقات را اسفند ماه امسال دانست و خاطر نشان کرد: این دوره از رقابت‌ها در پنج رشته برگزار خواهد شد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارتقای دانش بومی در زمینه هوش مصنوعی، شناسایی و معرفی محصولات و شرکت‌های موفق داخلی، فراهم کردن بسترهای لازم برای عرضه ایده‌های جدید محققان و کمک به تجاری‌سازی آنها، فراهم‌کردن بسترهای لازم برای عرضه نیازهای کشور در زمینه هوش مصنوعی و تلاش برای ارائه راهکار برای آنها و بحث و تبادل نظر میان دانشگاهیان، تولیدکنندگان محصولات هوشمند و کاربران این محصولات از جمله مهمترین اهداف این مسابقات است.

نیک آبادی با بیان اینکه مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر با حضور محققان و دانشگاهیان، تولیدکنندگان محصولات هوشمند و مشتریان و کاربران این سامانه‌ها برگزار می‌شود، یادآور شد: عناوین مسابقات بر اساس نیازهای مطرح شده از سوی صنعت تعیین و شرکت‌کنندگان این مسابقات نیز در دو گروه «دانشجویی» و «شرکتی» دسته‌بندی می‌شوند.

دبیر چهارمین جشنواره هوش مصنوعی با اشاره به شرایط حضور تیم‌ها در این رقابت، خاطر نشان کرد: تیم‌های دانشجویی ملزم به ارائه گزارش فنی هستند و از جوایز نقدی و غیرنقدی مسابقات بهره‌مند خواهند ‌شد. تیم‌های شرکتی نیز می‌توانند با محصولات تجاری خود در این مسابقات شرکت کنند و حائز رتبه شوند؛ اما جایزه‌ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

وی زمان برگزاری چهارمین دوره مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر را همزمان با جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر از ۱۰ تا ۱۳ اسفندماه جاری ذکر کرد و افزود: این دوره از رقابت‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در این دوره از مسابقات تیم‌های شرکت کننده در پنج رشته «پیش‌بینی روند بازار سهام»، «بازشناسی فرامین صوتی»، «بازشناسی چهره در تصویر»، «تشخیص موجودیت‌های نامدار متون فارسی» و «بازشناسی اشیا با نمونه‌های آموزشی کم» به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

نیک آبادی ادامه داد: بسته به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده و کیفیت نتایج به دست آمده در هر مسابقه، از یک تا سه تیم برتر تقدیر می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.