کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند از نگاه محققان

گزارش جدیدی که به وسیله یک کار گروه فناوری در ایالت جورجیا در مورد کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند منتشر شده است، می‌گوید آینده فناوری شهر‌های هوشمند مشروط بر درک کسب‌وکارها و مدیریت شهری از نقاط ظریف‌تر اینترنت اشیا و نحوه تأثیر آن بر مدل‌های تجاری و زندگی شهروندان خواهد بود. این گزارش، از بین موارد دیگر ، خطرات و مزایای بالقوه انواع متفاوت اینترنت اشیا عمومی را از دیدگاه اخلاقی، تکنولوژیکی و عملی بررسی می‌کند.

یکی از نکات کلیدی که محققان بر آن دست گذاشته‌اند، این است که اینترنت اشیا به کار رفته در فضاهای عمومی، در قالب همکاری میان مسئولین شهری، شرکت‌های خصوصی و شهروندان، گروه متنوعی از ذی‌نفعان را پاسخگوی خود می‌داند. شهروندان به شفافیت، امنیت پایدار و حفاظت از حریم خصوصی نیاز دارند تا این اطمینان حاصل شود که می‌توانند از فناوری به گونه‌ای ایمن استفاده کنند و درک روشنی از چگونگی بهره‌گیری از اطلاعاتشان توسط سیستم داشته باشند.

این تحقیق همچنین به کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند متمرکز می‌شود که اکثر آنها به طور مستقیم‌تری با شهروندان در ارتباط هستند. ارائه‌های مدیریت خدمات شهرداری که به ساکنان اجازه می‌دهد تا در مورد مدیریت زباله و نیازهای همگانی مستقیماً با شهر در ارتباط باشند، در صدر لیست موارد استفاده بالقوه قرار می‌گیرد. علاوه بر آن می‌توان به تکنولوژی مدیریت برای صنایع همگانی توسط خودشان اشاره کرد که به خود شهرها امکان می‌دهد شبکه آبرسانی و برق را به صورتی متمرکزتر تحت کنترل داشته باشند. امنیت عمومی یکی دیگر از موارد کاربردی بود، به عنوان مثال ایده استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا برای فراهم آوردن اطلاعات دقیق‌تر برای مراکز اورژانس. منطقه میامی در ایالات متحده توانست با استفاده از یک سیستم آبیاری متصل در پارک‌ها در مصرف آب صرفه جویی و از سرقت لوله‌های مس جلوگیری کند.

کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمندمدل کسب و کار برای بخش خصوصی صنعت که در فناوری شهرهای هوشمند دخیل هستند، در ارتباط با ایده افزایش ارزش محصولات و خدمات موجود به کمک سنسورها قرار دارد. همان‌طور که گزارش مذکور در مورد کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند اشاره می‌کند، چنین محصولاتی که به صورت دیجیتالی ارزشمندتر گشته‌اند، می‌تواند هر چیزی از اقلام کلاسیک اینترنت اشیا خانه باشد از دوربین‌های امنیتی با امکان دسترسی به وسیله تلفن‌های هوشمند، و ترموستات‌ تا سیستم‌های گرمایش با قابلیت تنطیم خودکار که می‌تواند به فروشندگان در موارد نیاز به تعمیرات خبر دهد.

ورای دستگاه‌های مجهز به سنسور امروزی، کسب‌وکارها به گونه‌ای قابل بحث به ایده پلت‌فرم‌ها و چارچوب‌های نرم‌افزاری اینترنت اشیا علاقه نشان می‌دهند. این دسته از کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند مجموعه گسترده‌ای از محصولات و خدمات مختلف اینترنت اشیا را امکان‌پذیر می‌سازد. دشوار نیست که دلیل آن را بفهمیم‌. این گزارش به موارد پژوهشی در زمینه تحلیل اینترنت اشیا اشاره می‌کند که نشان می‌دهد بازار خدمات پلت‌فرم اینترنت اشیا در عرض پنج سال آینده به ۲۲ میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال، بر اساس آنچه نویسندگان گزارش عنوان می‌کنند، ایجاد یک پلت‌فرم که نیازهای امنیتی، قابلیت اطمینان و شفافیت مورد نیاز برای استفاده در شهر هوشمند را برآورده می‌کند، چالش‌برانگیز خواهد بود. در حالی که توسعه‌دهندگان اولیه پلت‌فرم اینترنت اشیا می‌کوشیدند ابزارهایی استاندارد با قابلیت استفاده در همه‌جا و بازه بزرگی از بازارها خلق کنند، بسیاری از آنها متوجه شده‌اند که این ایده‌ای بسیار جاه‌طلبانه است.

مترجم: بابک جمالی

منبع: Network World

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.