کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت چیست؟

ورود اینترنت اشیا به عرصه صنعت، کاربردهای متفاوت و متنوع آن در حوزه‌های مختلف کارآفرینی به طور فزاینده خود را نشان می‌دهد. با این وجود برخی از کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت در میان دیگران ویژه‌تر و بارزتر هستند. پنج مورد زیر را از دست ندهید:

نگهداری پیش‌بینانه

حفظ کردن دارایی‌ها و اداره آنها این قابلیت را دارد که به طرز چشمگیری هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد و برای شرکت‌ها میلیون دلار پس‌انداز کند. مدیران بسیاری از صنایع با استفاده از حسگر، دوربین و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌توانند تعیین کنند که چه زمانی یک قطعه از تجهیزات از رده خارج می‌شود. این سیستم‌های پیشگو که به فناوری‌های اینترنت اشیا مجهز هستند می‌تواند نشانه‌های هشدار را حس کنند، از داده‌ها برای ایجاد خط زمانی نگهداری و تهیه قطعه خدمت‌رسان پیش از وقوع مشکلات استفاده کنند.

اینترنت اشیا با اهرم قرار دادن داده‌های جاری از حسگرها و وسایل برای سنجش سریع شرایط فعلی، شناسایی نشانه‌های هشدار، رساندن پیام‌ها و انجام خودکار فرایندهای مناسب نگهداری، این کار را به یک تکلیف پویا، سریع و خودکار تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: امنیت اینترنت اشیا صنعتی را چطور تأمین کنیم؟

اتخاذ چنین رویکردی در کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت، به افزایش پس‌انداز در طول زمان یا نگهداری پیشبینانه بر اساس زمان کمک می‌کند. به این دلیل که تکالیف تنها هنگامی انجام می‌شوند که به آنها نیاز باشد. نکته کلیدی این است که اطلاعات صحیح را در زمان صحیح بدست آورید. این کار به مدیران امکان می‌دهد تا بدانند کدام تجهیزات به نگهداری احتیاج دارد، کار نگهداری می‌تواند بهتر برنامه‌ریزی شود و سیستم‌ها هنگامی که کارگران مشغول انجام وظیفه هستند نیز آنلاین باقی می‌ماند. از دیگر مزایای بالقوه این اتفاق شامل افزایش طول عمر آن قطعه، افزایش ایمنی و کاهش تصادف‌های مربوط به اثر منفی محیط زیستی می‌شود.

اندازه‌گیری هوشمند

بر اساس تعریف Silicon Labs منظور از متر هوشمند، وسیله‌ای با برخورداری از قدرت اینترنت است که می‌تواند مصرف انرژی، آب یا گاز طبیعی یک ساختمان یا خانه را اندازه‌گیری کند.

مترهای سنتی فقط مجموع مصرف را اندازه می‌گرفتند درحالی که مترهای هوشمند زمان و چگونگی مصرف یک منبع را ضبط می‌کنند. شرکت‌های نیرو مترهای هوشمند را برای رصد کاربری مصرف‌کننده و تنظیم قیمت‌ها بر اساس ساعت خاصی از روز و فصل به کار می‌برند.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت

اندازه‌گیری هوشمند برای صنایع همگانی مفید است زیرا؛ با تعامل سریع‌تر رضایت مشتری را بالا می‌برد و کنترل بیشتری به مصرف‌کنندگان برای استفاده از انرژی برای پس‌انداز پول و کاهش انتشار کربن می‌دهد. مترهای هوشمند همچنین قابلیت دیده شدن مصرف نیرو را به طور کامل به متر می‌دهند بنابراین صنایع همگانی می‌توانند توزیع انرژی را بهینه کنند و برای تغییر دادن بار تقاضا اقدامی صورت دهند.

به گفته Sierra Wireless از دیگر کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت اندازه‌گیری هوشمند نیرو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی با مدیریت عملیات دستی از راه دور
  • بهبود پیشبینی کردن و مصرف جریان قدرت
  • بهبود خدمات مشتریان از طریق نمایه‌سازی و بخش‌بندی
  • کاهش سرقت انرژی
  • ساده‌سازی رصد مولدهای میکرو و ردگیری قدرت تجزیه

ردگیری دارایی‌ها

بر اساس مطالعه‌ای از سوی اینفوسیس و مؤسسه مدیریت صنعتی در دانشگاه آخن، ۸۵ درصد شرکت‌های ساخت‌وساز از نظر جهانی نسبت به کارهای لازم برای کارایی دارایی‌ها آگاهی دارند اما تنها ۱۵ درصد آنها چنین اقداماتی را در سطحی نظام‌مند اجرا کرده‌اند.

هدف از ردگیری دارایی این است که به شرکت امکان دهد به آسانی موقعیت دارایی‌های کلیدی، مانند زنجیره‌های طولانی تأمین (یعنی مواد خام، محصولات نهایی و محفظه‌ها) را تعیین و آنها را رصد کند. تمام این کارها به منظور بهینه‌سازی لاجستیک، نگهداری سطوح سیاهه کالا، پیشگیری از مسائل مربوط به کیفیت و پیدا کردن دزد انجام می‌شود.

یکی از کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت و به ویژه در زمینه ردگیری دارایی‌ها ترابری دریایی است. حسگرها در مقیاسی وسیع به ردگیری موقعیت مکانی یک کشتی در دریا کمک می‌کنند و در مقیاس کوچکتر می‌توانند موقعیت و درجه حرارت کانتینرها را اعلام کنند.

وسایل نقلیه متصل

یکی از مصادیق بارز کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت مربوط به حمل‌ونقل و وسایل نقلیه متصل است. در ساده‌ترین تعریف، این وسایل با قدرت رایانه کار می‌کنند و بسیاری از وظایف رانندگی معمولی را به صورت خودکار انجام می‌دهند. سیستم‌های موجود خطوط جاده را به عنوان یکی از چندین روش‌های شناسایی خود اسکن می‌کنند؛ بعید نیست که خطوط راه‌آهن مغناطیسی و دیگر اشکال بزرگراه‌ها سیستم‌های آینده را هدایت کنند.

چندین مزیت در مورد ماشین‌های خودران وجود دارد. اجتناب از تصادف یک محرک بزرگ است زیرا چنین ماشینی می‌تواند سریع‌تر از یک انسان واکنش نشان دهد. کاهش تعداد وسایل نقلیه تجلی نهایی این مزیت است. تاکسی‌های بدون راننده می‌توانند جایگزین یک ماشین دست دوم خانوادگی شوند که تمام روز بیکار افتاده است خودروهای بیشتری می‌توانند نزدیکتر به یکدیگر و در یک زمان در جاده سفر کنند و رایانه‌ها می‌توانند مقتصدانه‌تر از بیشتر مردم عملیات روی آنها اجرا کنند.

مدیریت ناوگان

برای شرکت‌هایی که به عنوان بخشی از کسب‌وکار خود به حمل‌ونقل وابسته هستند، مدیریت ناوگان به آنها در از بین بردن یا به‌حداقل رساندن ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری وسیله کمک می‌کنند. این سیستم‌ها کارایی و بهره‌وری را ارتقا داده و هزینه‌های کلی حمل‌ونقل و کارکنان را کاهش می‌دهند.

بر اساس یافته‌های یک مطالعه از سوی شرکت تحقیقاتی سوئدی Berg Insight تا سال ۲۰۲۰ از آمریکای شمالی انتظار می‌رود که به ۱۲.۷ میلیون سیستم فعال در مدیریت ناوگان دست یابد که در ناوگان‌های وسایل نقلیه تجاری و بازرگانی به کار گرفته می‌شوند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تعداد سیستم‌های فعال مدیریت ناوگان در آمریکای لاتین از ۲.۳ میلیون در پایان سال ۲۰۱۵ به ۴.۱ میلیون در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

منبع: IBM

۲ نظرات
  1. مهدی می گوید

    مهم ترین ویژگی اینترنت اشیا چیست؟

    1. عالیه عزتی می گوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.