کرمانی‌های سحرخیز، مشهدی‌های شب‌گرد!

گزارش آماری تپسی اطلاعات جالبی از زندگی شهری ما ایرانی‌ها دارد

کم‌کم گزارش‌های سالانه و آماری استارتاپ‌هایی چون اسنپ و تپسی و بلد و نشان که از جابه‌جایی شهروندان در شهر دیتاهای ارزشمندی دارند در حال تبدیل شدن به مرجع قابل‌اتکایی برای واکاوی زیست شهری ایرانی‌ها هستند. داده‌هایی دقیق که ارمغان استفاده از سرویس‌های آنلاین حمل‌و‌نقل و نقشه‌اند و مشابه آن را نه تاکسی‌رانی دارد و نه مرکز آمار. یک دلیل خوب دیگر برای اینکه باز هم از خود بپرسیم آن‌همه سنگ که سازمان تاکسی‌رانی و شهرداری تهران پیش پای تاکسی‌های آنلاین گذاشت به کدامین دلیل کارشناسی بود؟! بگذریم… تپسی یک گزارش آماری جذاب از سال ۹۹ منتشر کرده که اطلاعات جالبی درباره ترافیک، عادت‌های سفر و زندگی شهری ما در دوران کرونا آن هم در۱۸ شهر ایران به دست می‌دهد. گزارشی که هم از عادت‌های ترافیکی و سفر رفتن ما در این سال کرونایی پرده برمی‌دارد و هم شهروندان خاصی که یا زیاد پشت رل نشسته‌اند یا زیاد تاکسی‌ گرفته‌اند. البته که این گزارش کلیشه‌ژ بی‌اساس سحرخیز نبودن شیرازی‌ها را هم حسابی زیر سوال برده است!

تهران، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، یزد، رشت، ارومیه، قم، کرمان، بندرانزلی، ساری، بابل، قائم‌شهر، آمل و لاهیجان شهرهایی هستند که تپسی در آن‌ها در حال فعالیت است و این گزارش درباره آن‌هاست.

ترافیک بیشتر قمی‌ها و کرمانی‌ها!  

آمارهای تپسی نشان می‌دهد که در سال ۹۹، ترافیک اغلب شهرهایی که تپسی در آن‌ها حضور داشته کمتر شده. بندرانزلی با ۸.۴، کرج با ۶.۷۳ و ساری با ۵.۵۷ درصد بیشترین میزان کاهش ترافیک را در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تجربه کرده‌اند. قم با  ۷.۶۵ درصد و کرمان با ۰.۷۳ درصد تنها شهرهایی بودند که ترافیک در آن‌ها رشد نشان می‌دهد. تهرانی‌ها نیز کاهش ۳ درصدی را در ترافیک پایتخت تجربه کرده‌اند.

میدان آرژانتین، یک مقصد پرمشتری!

پر سفرترین راننده (سفیر) سال ۹۹ تاکسی اینترنتی تپسی از بابل بوده با رکورد ۸۷۹۷ سفر در یک سال! یعنی میانگین روزانه بیش از ۲۴ سفر! این در حالی است که پرسفرترین راننده تپسی از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون یک مشهدی است که تا انتهای سال ۹۹ تعداد ۱۸ هزار و ۶۴۲ سفر انجام داده است. پرسفرترین مسافر تپسی در سال ۹۹ هم یک تهرانی است که در این سال ۱۵۷۸ سفر با تپسی انجام داده است؛ در واقع این شهروند تهرانی به طور میانگین روزی ۴.۳ سفر با تپسی داشته است!

بلندترین سفر تپسی از نظر مسافتی ۲۰۱ کیلومتر و کوتاه‌ترین سفر ۱۵ متر بوده است. این در حالی است که یک سفر ۵ ساعت و ۲۳ دقیقه‌ای طولانی‌ترین مدت سفر و یک سفر ۳ دقیقه‌ای کوتاهترین سفر از نظر زمانی بوده‌اند.

در تهران، میدان آرژانتین در صدر مقصدهای مورد علاقه مسافران قرار داشته است.

شیرازی‌های ضدکلیشه!

بر اساس آمارهای تپسی، شهروندان کرمانی، تهرانی و اصفهانی نسبت به سایر شهرها سحرخیزترند و سفرهای صبحگاهی بیشتری را تجربه می‌کنند. نکته جالب اینکه شیرازی‌ها هم در رتبه چهارم انجام سفرهای صبحگاهی هستند. این در حالی است شهروندان بندرانزلی، ارومیه، و رشت کمترین سفرهای صبحگاهی را دارند.

آمار نشان می‌دهد که اگرچه شهروندان شهرهای بندرانزلی و رشت به سفرهای صبحگاهی علاقه کمتری دارند، اما هر دو این شهرها در میان سه شهر اول فهرست سفرهای شبانه تپسی هستند. با این حال این مشهدی‌ها هستند که رتبه نخست سفرهای شبانه تپسی را به خود اختصاص داده‌اند و پایتخت‌نشینان نیز در رتبه چهارم هستند. در سوی دیگر، کرمانی‌ها که در رتبه دوم سحرخیزترین مسافران تپسی بودند، در رتبه آخر انجام سفرهای شبانه قرار گرفته‌اند.

امتیاز دادن در تاکسی‌های اینترنتی یک ابزار مناسب برای مشخص شدن کیفیت یک سفر درون‌شهری است. آمارهای تپسی نشان می‌دهد مسافران و رانندگان مازندرانی در شهرهای ساری و قائم‌شهر و بابل در کنار شیرازی‌ها بیش از همه از یکدیگر رضایت کامل داشته‌اند. میانگین امتیاز راننده‌های تپسی هم به طور کلی ۹.۵ بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.